Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021013857 |
Gegevens van de aanvrager: | NV McDonald's Restaurants Belgium met als contactadres Leonardo Da Vincilaan 19A te 1831 Machelen |
Ligging van het project: | Bredabaan 984-986A te 2170 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 41 sectie B nrs. 0, 85Y5 en 85L5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van drive-in en aanpassen van restaurant |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/12/2018: voorwaardelijke vergunning (20182572) voor het slopen van een woning en herinrichten van de parking;
- 21/10/2010: vergunning deputatie (20103858) voor renovatie van de buitengevels. Plaatsen van aluminium dakelementen. Plaatsen van verlichte logo's en uitbreiding van het drive-loket.
Vergunde toestand/Huidige toestand
- McDonald’s restaurant met drive-in;
- het gebouw heeft één bouwlaag onder een plat dak.
Gewenste toestand
- uitgebreid drive-in loket en luifel van restaurant;
- aangepaste publiciteitsborden, bestelzuil en wegenis.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden en verbouwen drive-in van restaurant;
- wijzigen wegenis in functie van het drive-in loket.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 10 maart 2021 | 18 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 10 maart 2021 | 6 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Lokale Politie/ Centrale Preventie | 10 maart 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 10 maart 2021 | 18 maart 2021 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 maart 2021 | 25 maart 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 maart 2021 | 22 maart 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone.De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden.(Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen.Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard.(Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Op basis van artikel 4.4.1 van de VCRO, kunnen na een openbaar onderzoek beperkte afwijkingen worden toegestaan. De aanvraag wijkt af van bestemming volgens het gewestplan. Het betreft een zonevreemd restaurant in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Echter betreft het plaatsen van een tweede drive-in loket bij een vergund restaurant. Het optimaliseren van het drive-in loket zorgt voor minder wachtrijen op het openbaar domein en is ruimtelijk aanvaardbaar. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
De aanpassingen hebben vooral betrekking op de optimalisatie van de drive-in en de ruimte van het gebouw die hiervoor gebruikt wordt. Dit verhoogt het comfort voor de klanten van de zaak alsook is er een betere circulatie voor de drive-in. De optimalisatiewerken worden gunstig beoordeeld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bijplaatsen van een tweede drive-in loket en de bijhorende bestelzuilen kan gunstig worden geadviseerd. Het plaatsen van de driveborden aan de in- en uitrit is eveneens stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Agentschap geeft gunstig advies met volgende beoordeling:
“Onder terugzending van uw dossier deel ik u mee dat bovenvermelde vanuit het oogpunt van de wegbeheerder gunstig mag geadviseerd worden.
De bouwplaats ligt binnen de bouwvrije 30m zone, maar buiten de 10m zone waar een absoluut bouwverbod heerst.
Het betreft een kleine uitbreiding van een drive-in-loket. De bouwvrije strook wordt beperkt bezwaard.
Ik ga dan ook akkoord met uw voorstel een afwijking op de vrije 30 meterstrook toe te staan.”
De aanvrager heeft de afwijking op de bepalingen van het BvR Bouwvrije Stroken van de administrateur-generaal bekomen.
De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag omgevingsvergunning voor het uitbreiden van de drive-in en het aanpassen van het restaurant.
In de verleende vergunning (dossiernummer 20182572) waren volgende voorwaarden opgelegd:
“2. de haaientanden aan de ingangszone van de parking aanleggen op perceelsgrens, de grens met het openbaar domein zodat het duidelijk is dat voetgangers en fietsers op de Bredabaan voorrang hebben;
3. de haaientanden op andere delen van de parking te verwijderen wegens onlogische en niet nuttige plaatsing;
4. een element (midden-eiland) te plaatsen zodat het in- en uitgaand verkeer gescheiden wordt en niet in conflict komt met elkaar;
5. laden en lossen dient buiten de openingsuren te gebeuren;
6. een fietsenstalling te voorzien;
7. de zebrapaden en de voetpaden zo aan te leggen dat het restaurant veilig bereikbaar is voor de voetganger;
8. de uitbreiding van het terras aan de voorzijde van het restaurant als groenstrook aan te leggen, zoals in rood aangeduid op het plan.”
Aan voorwaarden 2, 4,7, 8 is voldaan.
- Ter hoogte van de uitrit worden haaientanden geplaatst. de voorrang voor de fietsers en voetgangers op de Bredabaan is duidelijk.
- Er wordt wel is waar geen midden-eiland geplaatst maar wel een verkeersgeleider om het ingaand en uitgaand verkeer te scheiden.
- Op de parking zijn de nodige zebrapaden aangelegd zodat het restaurant veilig bereikbaar is.
- Door de optimalisatie van de drive-in loketten en de bijhorende circulatie aan de voorzijde is de verharding van het terras verkleind. Er is groen in de vorm van waterdoorlatende parkeerplaatsen voorzien.
Aan voorwaarden 3, 5 en 6 is niet voldaan.
- Er zijn nog steeds haaientanden – ter hoogte van de uitrit – voorzien, dus voorwaarde 3 wordt hernomen.
- Aangezien hier niet over kan geoordeeld worden, blijft voorwaarde 5 nog steeds van kracht.
- Op het inplantingsplan zijn geen fietsenstallingen opgetekend. Voorwaarde 6 wordt hernomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het gaat niet om een uitbreiding van de horeca oppervlakte maar enkel over een extra loket voor de drive-in functie. Er zijn al 2 bestelzuilen op het terrein en nu worden er ook 2 afhaalloketten ingericht zodat wachttijden korter worden. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de haaientanden op andere delen van de parking te verwijderen wegens onlogische en niet nuttige plaatsing;
3. laden en lossen dient buiten de openingsuren te gebeuren;
4. een fietsenstalling te voorzien;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 februari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 10 maart 2021 |
Start openbaar onderzoek | 19 maart 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 17 april 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 juni 2021 |
Verslag GOA | 4 juni 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
19 maart 2021 | 17 april 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de haaientanden op andere delen van de parking te verwijderen wegens onlogische en niet nuttige plaatsing;
3. laden en lossen dient buiten de openingsuren te gebeuren;
4. een fietsenstalling te voorzien;
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.