Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04604 - Omgevingsvergunning - OMV_2021049022. Ieperstraat 42. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04604 - Omgevingsvergunning - OMV_2021049022. Ieperstraat 42. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_04604 - Omgevingsvergunning - OMV_2021049022. Ieperstraat 42. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021049022

Gegevens van de aanvrager:

BVBA CLEAR CHANNEL BELGIUM met als adres Louizalaan 367 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Ieperstraat 42 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3763X

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een steigerdoek met reclame gedurende de opgegeven termijnen (handelingen van bepaalde duur)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/03/2021: ongegronde melding (OMV_2021032284) voor wijzigen van de voorgevel;

-          16/10/2020: ongegronde melding (OMV_2020125715) voor het isoleren en bepleisteren van een gevel;

-          30/06/1961: vergunning (Felixarchief inventarisnummer 18#42672) voor een verbouwing;

-          01/03/1937: toelating (Felixarchief inventarisnummer 18#7103) voor binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          geen vergunde toestand aangeleverd.

Huidige toestand

-          hoekpand van 3 bouwlagen met schuin dak.

Gewenste toestand

-          niet-zaakgebonden reclame op een steigerdoek gedurende de werken aan de voorgevel:

  • hoogte steigerdoek alle gevels: 10,30 meter.
  • de onderkant van het steigerdoek 2,5 meter boven het maaiveld en de bovenkant 0,8 m boven de kroonlijst van het gebouw;
  • breedte steigerdoek gevel Ieperstraat: 7,75 meter;
  • breedte steigerdoek gevel hoek 1-3: 4,62 meter;
  • breedte steigerdoek gevel Singel: 7,87 meter.
  • een totale breedte van de steigerdoek van 20,24 meter;
  • de niet-zaakgebonden publiciteit tot telkens 3,40 m van de linkse en rechtse zijkanten (circa 138 m², ofwel circa 66,6 % van de totale steigerdoek), de zijkanten zijn telkens een weergave van de voorgevel (circa 70 m², ofwel circa 33% van de totale steigerdoek).

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een steigerdoek met reclame gedurende de opgegeven termijnen (handelingen van bepaalde duur).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

23 april 2021

17 mei 2021

Ongunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

23 april 2021

11 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

23 april 2021

7 juni 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

23 april 2021

7 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit:
    De publiciteit op steigerdoeken mag enkel gevoerd worden indien een stedenbouwkundige vergunning werd verleend voor het uitvoeren van gevelwerken op het betrokken perceel of het bewijs kan geleverd worden van meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken.
    Aan het dossier is enkel een offerte toegevoegd wat onvoldoende bewijs is dat de werken ook effectief besteld zijn.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De functie van het pand blijft onveranderd door de voorliggende aanvraag.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag omvat het voorzien van een stelling met een publicitair spandoek tijdens het uitvoeren van gevelwerken. De aangevraagde looptijd bedraagt maximaal 6 maanden. De werken zouden volgens de beschrijvende nota echter “vermoedelijk aanvatten op 01/05/2021 en gedaan zijn op 01/08/2021”. 

Overigens is in de aanvraag enkel een offerte toegevoegd van gevelwerken. Dit is een onvoldoende bewijs dat er effectief werken gepland zijn (bouwcode, art. 32). De aanvraag dient daarom geweigerd te worden.
 

Visueel-vormelijke elementen

Het hoekgebouw wordt tijdens de gevelwerken voorzien van een spandoek voor de drie gevels. Op deze spandoek wordt publiciteit voorzien. Het is op voorhand niet zeker welke adverteerder het spandoek zal afhuren. Volgens de beschrijvende nota zijn de meest voorkomende adverteerders merken van parfums, automerken en openbare instellingen.

De onderste 2,50 m wordt niet voorzien van een spandoek. Het spandoek heeft een hoogte van 10,30 m en een totale breedte van circa 20 m, waarbij 3,40 m van de linker- en rechterrand niet van publiciteit wordt voorzien.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De dienst Publieke Ruimte heeft geen opmerkingen op voorliggende aanvraag, indien de vergunningstermijn zich beperkt tot de duur van de werkzaamheden. Volgens de beschrijvende nota duren de werken van 01/05/2021tot 01/08/2021, wat 3 maand bedraagt. De vergunning kan vervolgens maar voor 3 maanden worden toegestaan en niet voor 6 maanden. Deze strijdigheid wordt in de motiveringsnota beargumenteerd als volgt: “De ruimere periode van 6 maanden voor de aanvraag van de vergunning voor het publicitair spandoek is om te voorkomen dat, indien de gevelwerken zouden vertraging oplopen door bijvoorbeeld meteorologische omstandigheden of bouwkundige moeilijkheden, de vergunning voor het spandoek komt te vervallen voor het einde der werken.”

Indien de aanvraag vergund zou worden, wordt geadviseerd om de termijn te beperken tot 6 maanden én maximaal ten belopen van de noodzakelijke periode van de steigerwerken

 

Advies werd gevraagd aan De Lijn. Het advies luidt als volgt: “Wij willen u er op wijzen dat tijdens de werken de doorgang van het openbaar vervoer tijdens de normale exploitatie-uren gegarandeerd moet zijn. Het tram- en busverkeer mag geen hinder en/of vertragingen ondervinden door de uitgevoerde werken. De trams en bussen dienen ten allen tijden voorrang te genieten. Eventuele vertragingen zullen aangerekend worden volgens het boetesysteem (dienstonderbreking) van De Lijn en zijn volledig ten laste van de bouwheer.” Dit advies dient gevolgd te worden bij een voorwaardelijke vergunning.

 

Het advies van Wegen en Verkeer is ongunstig, en dit omwille van een schending van de direct werkende normen, m.n.:

-          er is geen domeinvergunning verkregen. Deze dient vooraf aan voorliggende aanvraag bekomen te worden. Een aanvraag is niet toegelaten zonder een domeinvergunning te bekomen van het Agentschap;

-          volgens het Agentschap kan een dergelijke domeinvergunning ook niet toegestaan worden omdat het gevraagde niet verenigbaar is met het geldende beleid inzake het beheer van het domeingoed. De omgevingsvergunning dient dus ook geweigerd te worden;

-          de publiciteitsinrichting is herkenbaar vanaf de gewestweg R10 en is verboden, de publiciteitsinrichting voldoet niet aan de uitzonderingsgrond;

Bijkomend stelt het Agentschap dat de publiciteitsinrichting onwenselijk is omwille van het veilig en vlot verkeer. Deze zou voor een ontoelaatbare afleiding (storend) zorgen.


Het advies van Wegen en Verkeer is bindend en wordt dan ook gevolgd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met geldende voorschriften en het ongunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

23 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 juni 2021

Verslag GOA

4 juni 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.