Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04596 - Omgevingsvergunning - OMV_2021000738. District Antwerpen. Olieweg, Mazoutweg en Schroeiweg ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04596 - Omgevingsvergunning - OMV_2021000738. District Antwerpen. Olieweg, Mazoutweg en Schroeiweg ZN - Goedkeuring 2021_CBS_04596 - Omgevingsvergunning - OMV_2021000738. District Antwerpen. Olieweg, Mazoutweg en Schroeiweg ZN - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag. 

Omschrijving beslissing

De gemeenteraad besliste in zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 301) zijn goedkeuring te hechten aan de wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017 (jaarnummer 774) ‘BA_BGA_I_N_10_rooilijnenplan’ zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’. 

De gemeenteraad besliste in zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 300) zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ en aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe rotonde aan Olieweg, Schroeiweg en Mazoutweg onder volgende voorwaarden en lasten:

Voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de voorwaarden geformuleerd door Aquafin zijn integraal van toepassing;
  3. er moet een inheemse boom klasse 1A met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes aangeplant worden op het ronde punt;
  4. leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt moeten vermeden worden en zijn in ieder geval op voldoende diepte te voorzien (minimaal 80 cm tussen bovenkant buis en maaiveld) en af te stemmen met Stadbeheer/Groen en Begraafplaatsen.

Lasten

  1. de in de gemeenteraad van 25 juni 2018 (jaarnummer 439) goedgekeurde overeenkomst tussen stad en Blue Gate Antwerp Development NV voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken moet strikt worden nageleefd. Deze overeenkomst kan in een latere fase eventueel vervangen worden door een nieuwe overeenkomst die de toepassing van het “derdebetalerssyteem” mogelijk maakt. 

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
AQUAFIN NV
7 januari 2021
23 maart 2021
Voorwaardelijk gunstig
brandweer/ risicobeheer/ preventie
7 januari 2021
1 februari 2021
Voorwaardelijk gunstig
De Vlaamse Waterweg nv
7 januari 2021
1 maart 2021
Gunstig
INFRABEL
7 januari 2021
20 januari 2021
Geen bezwaar
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)
7 januari 2021
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)
7 januari 2021
14 januari 2021
Geen bezwaar
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn
7 januari 2021
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie
22 januari 2021
22 januari 2021
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen
19 januari 2021
21 april 2021
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen
7 januari 2021
8 januari 2021
stadsontwikkeling/ publieke ruimte
7 januari 2021
26 februari 2021

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gemengd regionaal bedrijventerrein. 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
     De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project ligt gedeeltelijk in effectief overstromingsgevoelig gebied en gedeeltelijk in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. De aanvraag doorstaat de watertoets. Zo blijkt uit de adviezen van Aquafin en de Vlaamse Waterweg.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
     
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
    (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
    Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

  • BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
    (De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De stad Antwerpen wenst de Blue Gate Antwerp site te ontwikkelen volgens duurzame principes. Deze zijn opgenomen in het Strategisch Masterplan Blue Gate Antwerp. Hoewel dit strategisch masterplan geen bindend, noch verordenend karakter heeft, geeft het duiding omtrent de duurzame ambities bij de ontwikkeling van de site.

De herinrichting van het openbaar domein en de inrichting van een rondpunt zorgen voor een betere ontsluiting en bevordert de toegang tot de bedrijvensite, in het bijzonder voor vrachtwagens.  

Visueel-vormelijke elementen

Er werd advies gevraagd aan de dienst Stadsbeheer / Groen en begraafplaatsen. Het advies luidt als volgt:

“De nieuwe indeling met het rondpunt geeft nieuwe opportuniteiten voor groen. In het midden van het rondpunt is het een geschikte locatie voor een toekomstboom en enkele ondersteuners.”

Er wordt voorgesteld een inheemse boom klasse 1A toe te voegen met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes. Daarnaast moet er vermeden worden dat er leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt liggen.

De voorwaarden geformuleerd door Stadbeheer/Groen en Begraafplaatsen zullen overgenomen worden in de beslissing van de aanvraag. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag werd er advies gevraagd aan De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel en Aquafin NV. De voorwaarden geformuleerd door Aquafin zijn integraal van toepassing bij het verlenen van de vergunning. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Er werd advies gevraagd aan de lokale politie / centrale preventie en verkeerspolitie, en de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. Er zijn geen bezwaren tegen de aanvraag.  

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de voorwaarden geformuleerd door Aquafin zijn integraal van toepassing;
  3. er moet een inheemse boom klasse 1A met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes aangeplant worden op het ronde punt;
  4. leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt moeten vermeden worden en zijn in ieder geval op voldoende diepte te voorzien (minimaal 80 cm tussen bovenkant buis en maaiveld) en af te stemmen met Stadbeheer/Groen en Begraafplaatsen.  

Geadviseerde lasten

  1. de in de gemeenteraad van 25 juni 2018 (jaarnummer 439) goedgekeurde overeenkomst tussen stad en Blue Gate Antwerp Development NV voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken moet strikt worden nageleefd. Deze overeenkomst kan in een latere fase eventueel vervangen worden door een nieuwe overeenkomst die de toepassing van het “derdebetalerssyteem” mogelijk maakt.

Fasering

Procedurestap
Datum
Indiening aanvraag
4 januari 2021
Volledig en ontvankelijk
7 januari 2021
Start openbaar onderzoek
14 januari 2021
Einde openbaar onderzoek
12 februari 2021
Gemeenteraad voor wegenwerken
31 mei 2021
Uiterste beslissingsdatum
21 juni 2021
Verslag GOA
27 april 2021
naam GOA
Gerd Cryns

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum
Einddatum
Schriftelijke bezwaarschriften
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften
Petitielijsten
Digitale bezwaarschriften
14 januari 2021
12 februari 2021
0
00
0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:
OMV_2021000738
Gegevens van de aanvrager:
NV Blue Gate Antwerp Development met als adres Scheldedijk 30 te 2070 Zwijndrecht
Ligging van het project:
Olieweg ZN te 2020 Antwerpen
Kadastrale gegevens:
afdeling 9 sectie I nrs. 0, 2910Y, 2923C en afdeling 37 sectie A nrs. 0
Vergunningsplichten:
Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:
heraanleggen van de wegenis (project Blue Gate)

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 17/04/2018: vergunning (20172050) voor Blue Gate Antwerp: ontwikkeling van een hoogwaardig, watergebonden en eco-effectief bedrijventerrein.

Vergunde toestand/huidige toestand

  • wegeninfrastructuur.

Gewenste toestand

  • keerlus voor autoverkeer;
  • wadi;
  • extensief grasland met bomen.

Inhoud van de aanvraag

  • wegenwerken:
    • aanleggen keerlus voor autoverkeer;
    • aanleggen wadi met extensief grasland.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden en lasten:

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de voorwaarden geformuleerd door Aquafin zijn integraal van toepassing;
  3. er moet een inheemse boom klasse 1A met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes aangeplant worden op het ronde punt;
  4. leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt moeten vermeden worden en zijn in ieder geval op voldoende diepte te voorzien (minimaal 80 cm tussen bovenkant buis en maaiveld) en af te stemmen met Stadbeheer/Groen en Begraafplaatsen. 

Lasten

  1. de in de gemeenteraad van 25 juni 2018 (jaarnummer 439) goedgekeurde overeenkomst tussen stad en Blue Gate Antwerp Development NV voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken moet strikt worden nageleefd. Deze overeenkomst kan in een latere fase eventueel vervangen worden door een nieuwe overeenkomst die de toepassing van het “derdebetalerssyteem” mogelijk maakt.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.