Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Omschrijving beslissing
De gemeenteraad besliste in zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 301) zijn goedkeuring te hechten aan de wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017 (jaarnummer 774) ‘BA_BGA_I_N_10_rooilijnenplan’ zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’.
De gemeenteraad besliste in zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 300) zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ en aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe rotonde aan Olieweg, Schroeiweg en Mazoutweg onder volgende voorwaarden en lasten:
Voorwaarden
Lasten
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 7 januari 2021 | 23 maart 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 7 januari 2021 | 1 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 7 januari 2021 | 1 maart 2021 | Gunstig |
INFRABEL | 7 januari 2021 | 20 januari 2021 | Geen bezwaar |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 7 januari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 7 januari 2021 | 14 januari 2021 | Geen bezwaar |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn | 7 januari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 22 januari 2021 | 22 januari 2021 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 19 januari 2021 | 21 april 2021 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 7 januari 2021 | 8 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 7 januari 2021 | 26 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gemengd regionaal bedrijventerrein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De stad Antwerpen wenst de Blue Gate Antwerp site te ontwikkelen volgens duurzame principes. Deze zijn opgenomen in het Strategisch Masterplan Blue Gate Antwerp. Hoewel dit strategisch masterplan geen bindend, noch verordenend karakter heeft, geeft het duiding omtrent de duurzame ambities bij de ontwikkeling van de site.
De herinrichting van het openbaar domein en de inrichting van een rondpunt zorgen voor een betere ontsluiting en bevordert de toegang tot de bedrijvensite, in het bijzonder voor vrachtwagens.
Visueel-vormelijke elementen
Er werd advies gevraagd aan de dienst Stadsbeheer / Groen en begraafplaatsen. Het advies luidt als volgt:
“De nieuwe indeling met het rondpunt geeft nieuwe opportuniteiten voor groen. In het midden van het rondpunt is het een geschikte locatie voor een toekomstboom en enkele ondersteuners.”
Er wordt voorgesteld een inheemse boom klasse 1A toe te voegen met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes. Daarnaast moet er vermeden worden dat er leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt liggen.
De voorwaarden geformuleerd door Stadbeheer/Groen en Begraafplaatsen zullen overgenomen worden in de beslissing van de aanvraag.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de aard van de aanvraag werd er advies gevraagd aan De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel en Aquafin NV. De voorwaarden geformuleerd door Aquafin zijn integraal van toepassing bij het verlenen van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Er werd advies gevraagd aan de lokale politie / centrale preventie en verkeerspolitie, en de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. Er zijn geen bezwaren tegen de aanvraag.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Geadviseerde lasten
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 januari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 7 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | 14 januari 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 12 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 31 mei 2021 |
Uiterste beslissingsdatum | 21 juni 2021 |
Verslag GOA | 27 april 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
14 januari 2021 | 12 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021000738 |
Gegevens van de aanvrager:
| NV Blue Gate Antwerp Development met als adres Scheldedijk 30 te 2070 Zwijndrecht |
Ligging van het project: | Olieweg ZN te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 9 sectie I nrs. 0, 2910Y, 2923C en afdeling 37 sectie A nrs. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de wegenis (project Blue Gate) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand/huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden en lasten:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Voorwaarden
Lasten
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.