Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04625 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055555. Kroonstraat 47. District Borgerhout - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04625 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055555. Kroonstraat 47. District Borgerhout - Weigering 2021_CBS_04625 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055555. Kroonstraat 47. District Borgerhout - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021055555

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST Holding met als adres Jordaenskaai 25 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Kroonstraat 47 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24 sectie A nrs. 0 en 490Y7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

intern verbouwen en vermeerderen van het aantal woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/03/2021: opname in het vergunningenregister (2020158) van 8 wooneenheden;

-          09/12/2020: proces-verbaal (11002_2020_13422_VPV) voor vaststelling overtredingen;

-          24/12/2004: (vervallen) vergunning (180#3389) voor het uitbreiden atelier, herindelen appartementen en wijzigen voorgevel;

-          13/10/1913: toelating (1399#5911) voor aanbrengen van veranderingen aan het huis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie in totaal 6 woonentiteiten, een atelier en handelsruimte:

  • hoofdvolume:

-          gelijkvloerse verdieping: een winkelruimte met een netto vloeroppervlakte van 106 m²;

-          verdiepingen 1: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 35,3 m² en rechts appartement met een netto vloeroppervlakte van 94,15 m²;

-          verdiepingen 2: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 35,3 m² en rechts appartement met een netto vloeroppervlakte van 94,15 m²;

-          verdiepingen 3: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 35,3 m²  en rechts appartement met een netto vloeroppervlakte van 60,40m2;

-          verdieping 4: zolder;

  • centraal bouwvolume:

-          gelijkvloerse verdieping als deel van de winkelruimte vooraan;

-          verdieping 1 en 2: telkens wonen als gedeelte van de rechter appartementen van het hoofdvolume van respectievelijk verdieping 1 en 2;

  • bouwvolume achteraan:

-          atelier (bedrijvigheid)

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume:

-          besloten gebouw van vier bouwlagen onder de kroonlijst en een zolderverdieping onder een zadeldak;

-          de linker woonentiteiten op verdieping 1, 2 en 3 telkens met een bouwdiepte van circa 10,55 m;

-          verdieping 1, 2 en 3: de linker een-slaapkamerappartementen met een slaapkamer telkens niet rechtstreeks verbonden aan de rest van de woonentiteit;

-          verdieping 1, 2 en 3: rechter appartementen telkens bereikbaar via zowel de centrale als de rechter trappenhal;

  • centraal bouwvolume: 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwvolume achteraan: 2 bouwlagen onder een zadeldak met een diepte van circa 8,25 m (gemeten op verste punt);

-          gevelafwerking:

  • bakstenen lijstgevel van vijf traveeën als algemene voorgevelafwerking;
  • buitenschrijnwerk in donkergrijs hout op de 1ste verdieping en lichtgroen hout op de 2de en 3de verdieping;
  • links in de voorgevel een toegangspoort naar de binnenkoer, met rechts van deze poort de voordeur als toegang voor de appartementen op de verdiepingen;

-          inrichting:

  • het naar achteren toe breder wordend, vierhoekige perceel met een totale diepte van 34,55 m op het verste punt, een totale oppervlakte van 384,7 m² en met centraal een binnenplaats van 94,1 m² (= circa 0,24 % van totale perceeloppervlakte)
  • langs de linker perceelgrens de doorrit naar de verharde binnenplaats;
  • ieder appartement heeft toegang tot een eigen inpandig terras in de achtergevel.

Huidige toestand

-          vaststelling (ID: 11194) van een meergezinswoning in sobere art nouveau als bouwkundig erfgoed.

-          functie in totaal 8 woonentiteiten en een atelier:

  • hoofdvolume:

-          gelijkvloerse verdieping: een twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 106 m²;

-          verdiepingen 1: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 31,9 m² en rechts een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 68,2 m²;

-          verdiepingen 2: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 31,8 m² en rechts een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 67,9 m²;

-          verdiepingen 3: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 31,8 m² en rechts een twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 68,5 m²;

-          verdieping 4: zolder.

  • centraal bouwvolume:

-          gelijkvloerse verdieping: wonen als deel van het gelijkvloerse twee-slaapkamerappartement vooraan het hoofdvolume;

-          verdieping 1 en 2: een autonoom twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 104,7 m²;

  • bouwvolume achteraan:

-          atelier (bedrijvigheid).

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume:

-          besloten gebouw van vier bouwlagen onder de kroonlijst en een zolderverdieping met inpandig dakterras onder een zadeldak;

-          de linker woonentiteiten op verdieping 1, 2 en 3 telkens met een bouwdiepte van circa 11,83 m;

-          verdieping 1, 2 en 3: de linker een-slaapkamerappartementen met een slaapkamer telkens niet rechtstreeks verbonden aan de rest van de woonentiteit;

-          verdieping 1, 2 en 3: rechter appartementen telkens bereikbaar via enkel de rechter trappenhal.

  • centraal bouwvolume: 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwvolume achteraan: 2 bouwlagen onder een zadeldak met een diepte van circa 11 m (gemeten op verste punt) en vooraan een gedeelte van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • bakstenen lijstgevel van vijf traveeën als algemene voorgevelafwerking;
  • gevelmetselwerk in een oker-bruine kleur;
  • een combinatie van donkergrijs en lichtgroen houten buitenschrijnwerk op de verdiepingen;
  • links in de voorgevel een brede houten toegangspoort met geïntegreerde deur en rechts een smeedijzeren gevelpui;

-          inrichting:

  • het naar achteren toe breder wordend, vierhoekige perceel met een totale diepte van 34,55 m op het verste punt, een totale oppervlakte van 384,7 m² en met centraal een binnenplaats van 70,5 m² (= circa 0,18 % van totale perceeloppervlakte);
  • langs de linker perceelgrens zowel de doorrit naar de verharde binnenkoer als toegang voor de appartementen op de verdiepingen;
  • de inpandige terrassen in de achtergevel werden aan de rechterzijde volledig dichtgebouwd en aan de linkerzijde gedeeltelijk dichtgebouwd.

Gewenste toestand

-          functie in totaal 9 woonentiteiten en een atelier:

  • hoofdvolume:

-          gelijkvloerse verdieping: een twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 105,5 m²;

-          verdiepingen 1: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 40,1 m² en rechts een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 62 m²;

-          verdiepingen 2: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 39,7 m² en rechts een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 69,3 m²;

-          verdiepingen 3: links een een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 40,1 m² en rechts een twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 83,6 m²;

-          verdieping 4: een twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 71 m²

  • centraal bouwvolume:

-          gelijkvloerse verdieping: wonen als deel van het gelijkvloerse twee-slaapkamerappartement vooraan het hoofdvolume;

-          verdieping 1 en 2: een autonoom twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 115,2 m²;

  • bouwvolume achteraan:

-          atelier (bedrijvigheid).

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume:

-          besloten gebouw van vier bouwlagen onder de kroonlijst en een bouwlaag met inpandig dakterras onder een zadeldak;

-          de linker woonentiteiten op verdieping 1, 2 en 3 telkens met een bouwdiepte van circa 11,83 m;

-          verdieping 1, 2 en 3: de linker een-slaapkamerappartementen met een leefruimte telkens verbonden aan de rest van de woonentiteit via een interne trap;

-          verdieping 1, 2 en 3: alle appartementen telkens bereikbaar via enkel de centrale trappenhal.

  • centraal bouwvolume: 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwvolume achteraan: 2 bouwlagen onder een zadeldak met een diepte van circa 10 m (gemeten op verste punt) en vooraan een gedeelte van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • bakstenen lijstgevel van vijf traveeën als algemene voorgevelafwerking;
  • gevelmetselwerk in een oker-bruine kleur;
  • antracietkleurig PVC buitenschrijnwerk voor de eerste, tweede en derde verdieping,
  • links in de voorgevel een brede houten toegangspoort met geïntegreerde deur en rechts een smeedijzeren gevelpui;

-          inrichting:

  • het naar achteren toe breder wordend, vierhoekige perceel met een totale diepte van 34,55 m op het verste punt, een totale oppervlakte van 384,7 m² en met centraal een binnenplaats van circa 77 m² (= circa 0,20 % van totale perceeloppervlakte);
  • langs de linker perceelgrens zowel de doorrit naar de grotendeels onverharde binnenplaats als toegang voor de appartementen op de verdiepingen;
  • de vergunde inpandige terrassen in de achtergevel zijn aan de rechterzijde volledig dichtgebouwd, aan de linkerzijde op de 1ste verdieping gedeeltelijk dichtgebouwd en op de 2de en 3de verdieping volledig dichtgebouwd;
  • op het rechter gedeelte van het platte dak van de uitbreiding van het atelier een dakterras.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van:

  • de voorgevelwijzigingen met betrekking tot het supprimeren van het deurportaal en verbreden poort;
  • het appartement in het centrale bouwvolume;
  • de volume-uitbreiding van het atelier achteraan;
  • het wijzigen van de functie van de gelijkvloerse winkelruimte naar een woonentiteit;
  • het inpandige dakterras in het achterste zadeldakvlak;
  • het uitbreiden van het bouwvolume door de inpandige terrassen van de linkse appartementen van verdieping 1,2 en 3 (gedeeltelijk) te betrekken bij het bouwvolume;
  • het uitbreiden van het bouwvolume door de inpandige terrassen van de rechtse appartementen van verdieping 1,2 en 3 te betrekken bij het bouwvolume;

-          het inrichten van de zolderverdieping met een bijkomend appartement;

-          het herinrichten van alle woonentiteiten;

-          het wijzigen van het buitenschrijnwerk van de voorgevel;

-          het wijzigen van de gemeenschappelijke delen en toegang;

-          het gedeeltelijk inrichten van een dakterras op de uitbreiding van het bouwvolume achteraan;

-          het wijzigen van de scheimuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

26 april 2021

20 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

26 april 2021

2 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

26 april 2021

7 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

26 april 2021

3 mei 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

26 april 2021

14 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

26 april 2021

28 april 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht

26 april 2021

11 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

26 april 2021

1 juni 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

26 april 2021

4 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:

De aanvraag heeft betrekking op een pand opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 29 maart 2019.

De aanvraag bevat behalve een document met enkele foto’s van de toegang met mozaïek  geen informatie over het cultuurhistorisch profiel. Uit de aanvraag is niet helder op te maken wat de impact van de voorgestelde werken is op de aanwezige erfgoedwaarden. Over het interieur ontbreekt iedere informatie over erfgoedelementen (schouwen, lijstplafonds, stucwerk, lambrisering, koepel, vloeren…).

  • artikel 12 Levendige plint:

§3.2. de toegangspoort wordt circa 3,58 m breed voorzien;

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

§1. de ruimtes op de gelijkvloerse verdieping achter de winkelruimte die worden omgevormd naar verblijfsruimte hebben een vrije hoogte van 2,53 m;

§1. de trappen van de appartementen links vooraan, voor de overbrugging van het niveauverschil tussen leefruimte en de rest van het appartement, hebben een vrije hoogte op het laagste punt van circa 1,60 m;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

§1.4. dakvlakramen in schuine daken mogen meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden. Het grootste gedeelte van de dakvlakramen van de nieuwe woonentiteit op de 4de verdieping bevindt zich meer dan 2 m boven het loopvlak van de verblijfsruimtes waardoor de slaapkamers onvoldoende licht en lucht ontvangen;

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

§4. de bestaande buitenruimten bij appartementen 102, 201, 202, 301 en 302 worden verkleind tot onder de in §1 genoemde minimale oppervlakte.

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

§3. indien de stal- en parkeerplaatsen ondergronds gerealiseerd worden moeten deze via een goed toegankelijke helling, een trap met fietsgoot of een lift bereikbaar zijn. Er moet voldoende ruimte zijn voor en na de trap voor de draaicirkel van de fietsen;

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

§1. voor de extra woonentiteiten worden geen autostalplaatsen voorzien;

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

het huishoudelijk afvalwater wordt aangesloten op de RWA en niet op de DWA.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggend project omvat in de vergund geachte toestand een handelsgelijkvloers met een atelier achteraan het perceel en bovenliggend 6 wooneenheden.

In voorliggende aanvraag wordt de gelijkvloerse handelsruimte omgevormd tot een bijkomende woongelegenheid en worden er verder nog 2 extra woongelegenheden voorzien.

De omgeving van het pand wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen. Het omvormen van de handelsruimte naar een woongelegenheid kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig beoordeeld worden. Het pand is gelegen op een locatie buiten de afgebakende kernwinkelgebieden.

 

Het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 6 naar 9 met de voorgestelde inrichting én het supprimeren van de private buitenruimten zorgt er echter voor dat de densiteit op de site op onaanvaardbare wijze stijgt. Dit verhoogt de druk op het perceel onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het ook belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een één-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m² netto vloeroppervlakte verblijfsruimte) kan hoogstens een studio herbergen.

Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een twee-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 60 m²) kan hoogstens een één-slaapkamerappartement herbergen.

 

Hieruit kunnen we concluderen dat door de voorgestelde omvorming van de gebouwen naar 9 entiteiten de densiteit op onaanvaardbare wijze stijgt. Dit verhoogt de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een pand opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 29 maart 2019.

 

De aanvraag bevat behalve een document met enkele foto’s van de toegang met mozaïek, geen informatie over het cultuurhistorisch profiel. Uit de aanvraag is niet helder op te maken wat de impact van de voorgestelde werken is op de aanwezige erfgoedwaarden. Over het interieur ontbreekt iedere informatie over erfgoedelementen (schouwen, lijstplafonds, stucwerk, lambrisering, koepel, vloeren…)

 

De aanvraag bevat tevens een reeks vragen tot regularisatie, waarbij evenmin duidelijk is of deze ingrepen een impact hebben gehad op de erfgoedwaarden.

 

De stedelijke dienst monumentenzorg vraagt een grondige bouwhistorische studie (CHE-rapport) met uitgebreide fotoreportage en waardenstelling van de aanwezige erfgoedelementen per bouwonderdeel, zowel van het interieur als van het exterieur en een motivering die duidt op welke manier de ingrepen rekening houden met de erfgoedwaarde. Het is aanbevolen om een stratigrafisch kleurenonderzoek te laten uitvoeren naar de oorspronkelijke kleurstelling van het buitenschrijnwerk en de giet- en smeedijzeren elementen in de gevel.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

De vergunde bakstenen lijstgevel van 5 traveeën wordt in voorliggende aanvraag voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in antracietkleurige PVC. De vergunde toegangspoort en voordeur naar de appartementen werden reeds vervangen door een nieuwe poort met geïntegreerde voordeur in natuurkleurig hout, deze wenst men te laten regulariseren. De groene kroonlijst, groene borstweringen en smeedijzeren winkelpui blijven bewaard.

 

Gelet op het voorgaande kan op dit moment geen gunstig advies verleend worden voor de voorgestelde wijzigingen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van winkel naar wonen en de uitbreiding met 2 andere appartementen.

1 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 : 1 x 1.2 = 1,2

2 appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35 : 2 x 1.35 = 2,7

De werkelijke parkeerbehoefte is 3,9, afgerond 4.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor dit project dienen er 9 (3 x (2+1)) overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien te worden. Deze werden op de plannen ingetekend in de kelder. De ondergrondse fietsenstalling is bereikbaar via een trap met fietsgoot. Deze trap en fietsgoot hebben een hellingspercentage van circa 100% (45°) wat erg stijl is. Hierdoor is de bereikbaarheid van de kelder voor fietsers niet veilig en is de aanvraag strijdig met artikel 29. Bovendien is de afstand voor en achter de trap onvoldoende lang om op een comfortabele manier met de fiets in de hand te kunnen draaien.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

26 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juni 2021

Verslag GOA

9 juni 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.