Terug
Gepubliceerd op 18/06/2021

2021_CBS_04710 - Parkeerbeleid - Gemeentelijke parkeervergunning. Reglement. Aanpassing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04710 - Parkeerbeleid - Gemeentelijke parkeervergunning. Reglement. Aanpassing - Goedkeuring 2021_CBS_04710 - Parkeerbeleid - Gemeentelijke parkeervergunning. Reglement. Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Overeenkomstig artikel 2, §2 en §3 van het ministerieel besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart van 9 januari 2007 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de toepasselijke modaliteiten van de gemeentelijke parkeervergunning. De gemeenteraad is eveneens bevoegd voor het vaststellen van de erkenningsvoorwaarden en -procedure voor verenigingen voor autodelen. 

Argumentatie

De belangrijkste wijzigingen en aanvullingen ten opzichte van de huidige voorwaarden zijn:

Hoofdstuk 1: algemene bepalingen

  • Om de leesbaarheid van het reglement te vergemakkelijken, wordt een lijst met voorafgaande definities toegevoegd.
  • Er wordt een nieuwe categorie van gemeentelijke parkeervergunning toegevoegd. Het betreft een parkeervergunning voor inwoners van een buurgemeente die in de onmiddellijke nabijheid wonen van een betalende zone (met een bijzondere regeling voor houders van een gemeentelijke parkeervergunning).
  • Het maximum aantal parkeervergunningen zal worden bekeken per afzonderlijk geregistreerde alleenstaande of per afzonderlijk geregistreerd gezin op een specifiek domicilieadres in plaats van per wooneenheid. Er wordt afgestapt van het begrip ‘wooneenheid’. Dit begrip gaf aanleiding tot praktische toepassingsproblemen, bv. bij appartementsgebouwen waar (nog) geen aparte huis- of busnummers werden toegekend. Daarom zal het maximum aantal parkeervergunningen worden bekeken per afzonderlijk geregistreerde alleenstaande of per afzonderlijk geregistreerd gezin op een specifiek domicilieadres. 
  • Er wordt verduidelijkt dat slechts twee gemeentelijke parkeervergunningen aangevraagd kunnen worden en de bepaling omtrent het onbeperkt aantal autodeelvergunningen wordt geschrapt.
  • Toevoeging brommobielen als categorie om een parkeervergunning aan te vragen. Er wordt enkel nog verwezen naar de voertuigcategorie M1 en voertuigcategorie N1, maar telkens met de toevoeging van een (in de bijlage 1 opgenomen) limitatieve lijst van voertuigtypes (aard/koetswerktype) die in aanmerking komen voor een gemeentelijke parkeervergunning. In de praktijk zijn dit de voertuigen die onder toepassing van het bestaande reglement ook reeds in aanmerking kwamen voor een parkeervergunning. Dit betekent dat bijvoorbeeld ambulances, kampeerwagens, … omwille van hun aard en kenmerkend gebruik ook onder het gewijzigde reglement niet in aanmerking komen voor een gemeentelijke parkeervergunning. 
  • Tot slot wordt uitdrukkelijk opgenomen dat er enkel parkeervergunningen worden uitgereikt voor voertuigen met buitenlandse nummerplaat voor zover zij overeenkomstig het KB van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen rechtsgeldig (in België) in het verkeer werden gebracht. 

Hoofdstuk 2: Gemeentelijke parkeervergunning voor bewoners

  • Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een vaste, voorwaardelijke en tijdelijke bewonersvergunning voor de geldigheidsduur van de parkeervergunning.
  • De geldigheid van de vast bewonersvergunning wordt opgetrokken van 2 jaar naar 4 jaar.
  • De documenten die bij de aanvraag moeten worden voorgelegd, worden niet langer in het reglement opgesomd, maar in de aparte bijlage 2. 

Hoofdstuk 3: Gemeentelijke parkeervergunning voor autodelen

  • De benaming ‘het Parkeerbedrijf’ wordt vervangen door de nieuwe naam ‘Mobiliteit en Parkeren Antwerpen’. Gelet op de operationele integratie van de dienst mobiliteit en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG enkele jaren geleden wordt ook de adviesvraag bij de dienst mobiliteit geschrapt. 
  • De documenten die bij de aanvraag moeten worden voorgelegd, worden niet langer in het reglement opgesomd, maar in de aparte bijlage 2. 
  • De geldigheidsduur van de particuliere autodeelvergunning wordt opgetrokken naar (maximum) twee jaar. 
  • De aanvrager (en dus de houder) van de particuliere autodeelvergunning, kan slechts een vergunning aanvragen voor maximum twee particuliere autodeelgroepen, voor zover aan hem (of binnen zijn gezin) nog geen andere gemeentelijke parkeervergunningen werden toegekend waardoor het maximum van twee gemeentelijke parkeervergunningen al bereikt zou zijn. 
  • Er wordt expliciet bepaald dat de parkeervergunning voor commercieel autodelen niet automatisch wordt verlengd of hernieuwd.

Hoofdstuk 4: Gemeentelijke parkeervergunning voor inwoners van buurgemeenten

  • Er wordt een nieuw hoofdstuk 4 ingevoerd dat betrekking heeft op een nieuw type van parkeervergunning: een parkeervergunning voor inwoners van buurgemeenten die in de nabijheid wonen van een in Antwerpen gelegen betalende zone (met een bijzondere parkeerregeling voor houders van een gemeentelijke parkeervergunning). Door de uitbreiding van het bewonersparkeren tot (grotendeels) aan de stadsgrenzen, kunnen inwoners van de buurgemeente niet meer in alle richtingen van hun woonst uitwijken om een parkeerplaats te vinden als er in hun eigen straat geen beschikbare parkeerplaats meer is. Om hieraan tegemoet te komen, wordt voor een beperkt aantal inwoners uit de buurgemeente, de mogelijkheid geboden om voor de aangrenzende bewonerszone (in Antwerpen) een parkeervergunning aan te vragen. Op die manier kunnen ook zij gratis en onbeperkt parkeren in de ruime omgeving van hun woonst. 
  • Het in aanmerking komen voor een dergelijke vergunning wordt mede afhankelijk gemaakt van een voorafgaandelijke beslissing van het college van burgemeester en schepenen. 
  • De geldigheidsduur wordt naar analogie van de vaste bewonersvergunning vastgesteld op 4 jaar. 

Tot slot worden - omwille van de leesbaarheid - alle titels van het reglement in vette tekst weergegeven. Een artikelsgewijze bespreking van de aanpassingen is volledigheidshalve opgenomen in de bijgevoegde memorie van toelichting. 

De wijzigingen treden in werking vanaf 5 juli 2021. 

Juridische grond

Het Ministerieel Besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart van 9 januari 2007.

Aanleiding en context

Op 16 december 2013 (jaarnummer 810) keurde de gemeenteraad het retributiereglement parkeren op de openbare weg goed.

Het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning beschrijft de voorwaarden voor het uitreiken van een gemeentelijke parkeervergunning.

Door de verdere digitalisering van de parkeerketen, waartoe ook het uitreiken van digitale gemeentelijke parkeervergunningen behoort, is het reglement intussen aan een update toe. Naast het updaten van de reeds bestaande bepalingen, wordt er ook een nieuwe vorm van gemeentelijke parkeervergunning voorzien.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG legt nu het geactualiseerde reglement op de gemeentelijke parkeervergunning ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad

Algemene financiële opmerkingen

Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning (inclusief bijlagen) goed en beslist dat deze wijzigingen vanaf 5 juli 2021 in werking treden.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het algemeen reglement op de gemeentelijke parkeervergunning (inclusief bijlagen).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen