Artikel 41 tweede lid, 23° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de subsidiereglementen.
Op 29 juni 2020 (jaarnummer 430) keurde de gemeenteraad het subsidiereglement voor die projectoproep goed. Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 620) keurde de gemeenteraad de de wijzigingen aan het subsidiereglement 'Pilootproject leerlingenvervoer: projectoproep opvang voor leerlingen in het buitengewoon onderwijs' goed. In totaal werden tijdens schooljaar 2020-2021 zeven projecten op deze manier gesubsidieerd en werden heel wat opvanglocaties buiten de pilootregio inclusiever gemaakt. Dit subsidiereglement loopt af op 30 juni 2021.
Op 28 mei 2021 adviseerde het netwerk van Raket positief over een nieuwe projectgroep voor schooljaar 2021-2022. Er wordt een nieuw subsidiereglement voorgelegd ter goedkeuring van de gemeenteraad.
De wet betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
In het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen bestaat het recht op leerlingenvervoer. Dit recht bestaat voor elke leerling die de dichtstbijzijnde school bezoekt van het onderwijsnet van zijn/haar keuze, van het type/opleidingsvorm waar de leerling een attest voor heeft. Het huidige vervoersysteem heeft echter geen optimaal regelgevend kader. Het systeem zorgt niet voor kwalitatief vervoer van en naar school voor leerlingen die hier nood aan hebben. De huidige organisatie stuit bovendien op heel wat aspecten die vandaag en in de toekomst een impact zullen hebben op de gemiddelde busritduur. De Vlaamse Regering keurde op 17 juli 2015 de bisconceptnota ‘Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs’ goed. Deze nota formuleert een voorstel tot uitwerking van een nieuw concept leerlingenvervoer, gebaseerd op de volgende principes:
De Vlaamse regering besliste op 25 januari 2019 om het pilootproject leerlingenvervoer verder te zetten en hier een grootstedelijk pilootgebied (Gent of Antwerpen) aan toe te voegen. Op 26 februari 2019 gaf het Vast Bureau van de Onderwijsraad in Antwerpen positief advies om aan het pilootproject deel te nemen. Op 15 maart 2019 (jaarnummer 2263) gaf het college ook een positief advies omtrent de deelname aan dit pilootproject. Op 20 maart 2019 gaf Antwerpen samen met alle betrokken partners (onderwijsnetten, scholen en schoolbesturen uit de hele vervoerregio Antwerpen) haar engagement tot deelname aan het pilootproject. Op 2 mei 2019 ontving de stad Antwerpen het nieuws dat Antwerpen geselecteerd werd voor het pilootproject mits de projectregio aangepast zou worden (regio en aantal scholen verkleinen) en dat regio Gent betrokken diende te worden.
In overleg met alle scholen van het buitengewoon onderwijs in vervoersregio Antwerpen en Lokaal Overlegplatform Antwerpen (LOP) werd op 18 juni 2019 door het Vast Bureau van de Onderwijsraad beslist de projectregio in de eerste fase te beperken tot alle scholen van het buitengewoon onderwijs van Antwerpen, Brasschaat, Schoten en Schilde. Op 23 augustus 2019 aanvaardde de stad Antwerpen, bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs de opdracht om te werken aan de uitvoering van de bisconceptnota 'Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs'. Het college keurde de overeenkomst van de deelname pilootproject leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs goed op 23 augustus 2019 (jaarnummer 6830). Het pilootproject is officieel van start gegaan op 1 september 2019 in regio Antwerpen.
Raket, het pilootproject leerlingenvervoer wordt uitgewerkt in samenwerking met alle betrokken partners van het netwerk. Opvang is één van de centrale principes die deel uitmaken van de fundamentele andere visie op leerlingenvervoer. Extra kinderopvang voor deze doelgroep is nodig om alternatieve vervoersmogelijkheden en andere optimalisaties in het leerlingenvervoer mogelijk te maken. Wanneer de ritduur van de kinderen van het collectief leerlingenvervoer verlaagt, zal er voor meer gezinnen nood aan opvang ontstaan. Daarbij is er nood aan opvang in (de buurt van) de school én in de buurt van de woon- of verblijfplaats van de kinderen. De extra opvang die gecreëerd wordt, is voor de kinderen die naar school gaan in één van de scholen van buitengewoon onderwijs in de pilootregio (Antwerpen, Brasschaat, Schilde en Schoten).
Op 2 april 2020 keurde de Antwerpse stuurgroep van het pilootproject het 'meersporenmodel' voor inzet op voor- en naschoolse opvang goed.
Op 31 mei 2021 (jaarnummer 319) keurde de gemeenteraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Er zijn voldoende middelen voor dit subsidiereglement voorhanden.
Een subsidie zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad.
De financiële gevolgen worden opgenomen in het besluit tot vastlegging en uitbetaling van de subsidie.
Budgetplaats | 5117000000 |
Budgetpositie | 6496800 |
Functiegebied | 2LWS020204A00000 |
Subsidie | SBT11133 |
Fonds | Intern |
Begrotingsprogramma | 2SA060889 |
Budgetperiode | 2100; 2200 |
De gemeenteraad keurt het ondersteuningsreglement 'Pilootproject leerlingenvervoer: projectoproep opvang voor leerlingen uit het buitengewoon onderwijs' met een looptijd van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022 goed.