Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 22 februari 2021 | 20 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 8 juni 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 22 februari 2021 | 2 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 2 april 2021 | 21 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg | 8 juni 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken | 2 april 2021 | 6 mei 2021 | Geen bezwaar |
Fluvius System Operator | 22 februari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 22 februari 2021 | 2 maart 2021 | Geen bezwaar |
PROXIMUS | 22 februari 2021 | 22 maart 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
TELENET | 22 februari 2021 | 16 maart 2021 | Gunstig |
Water-link (AWW) | 2 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 22 februari 2021 | 25 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 22 februari 2021 | 11 maart 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Project Tivoli is een inbreidingsproject waarbij een voormalige brouwerijsite herbestemd wordt naar een in hoofdzaak woonproject. De verkaveling omvat een mix van eengezinswoningen en meergezinswoningen, een handelszaak, fietsbergingen en een ondergrondse parking. Het brouwerijgebouw blijft behouden. Om deze ontwikkeling te kunnen realiseren wordt een nieuwe gemeenteweg aangelegd die een verbinding maakt tussen Markgravelei en Pyckestraat. De aanvraag bevat dan ook een rooilijnplan ‘BA_INFRA_P_N_Rooilijnplan’.
De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door residentiële woonwijken. De verkaveling is gelegen in het zuiden van het centrum van de stad Antwerpen, binnen de Ring rond Antwerpen. Via de Jan Van Rijswijcklaan sluit de verkaveling rechtstreeks aan op de A12. Ook via de Ring rond Antwerpen kent de verkaveling een ideale ontsluiting.
De Markgravelei bestaat uit een rijweg in betonstraatstenen met aan beide zijden van de straat een voetpad en een parkeerstrook. De Pyckestraat bestaat uit een rijweg in asfalt met aan beide zijden van de straat een voetpad en een parkeerstrook.
Centraal in de verkaveling staat het brouwerijgebouw. Rondom wordt nieuwe bebouwing gepland met nieuwe semi-publieke toegangen ter ontsluiting ervan. Er wordt een aansluiting gecreëerd op de Markgravelei en de Pyckestraat. Deze toegangen zullen worden gevormd als onderdoorgang binnen de nieuw op te richten gebouwen. De toegang tot de ondergrondse parking komt aan de onderdoorgang in de Markgravelei.
Het project wordt enkel toegankelijk gemaakt voor traag verkeer met uitzondering van de onderdoorgang ter hoogte van de Markgravelei waar ook leveringen van de commerciële ruimte zullen plaatsvinden alsook de afvalophaling. Verder is het binnengebied ook toegankelijk voor de hulpdiensten of voor verhuiswagens wanneer verhuisd moet worden.
De nieuwe semi-publieke open ruimte wordt aangewend als toegang tot de woningen en als gemeenschappelijke verblijfsplaats. Er worden groenaanplantingen (gras, bomen en heesters), wandelpaden en zit- en rustplaatsen voorzien.
De hoofdpaden bestaan uit een uitgewassen betonverharding. Om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte is voor de hulpdiensten, wordt er geopteerd om te werken met een grindgazon. Dit heeft een groen karakter en is toch overrijdbaar in geval van nood. Enkele delen zullen worden aangelegd met grind in kunststoffen rasters.
Om de nieuwe semi-publieke open ruimte aan te leggen dient er grondverzet te gebeuren. Er wordt getracht om het bestaande maaiveld zoveel als mogelijk aan te houden. Het terrein zal echter wel genivelleerd worden, waarbij oneffenheden worden weggewerkt.
Het afwateringsysteem wordt volledig gescheiden aangelegd. Het afvalwater wordt langs een gesloten DWA-riolering afgevoerd. Het regenwater van de gemeenschappelijke circulatieruimte wordt opgevangen in de RWA-riolering. De riolering wordt aangesloten op de gemengde riolering van de Pyckestraat. Er wordt maximaal ingezet op infiltratie van regenwater op eigen terrein met drainerende betonbuizen, een krattensysteem en noodoverlaat.
In functie van het inbreidingsproject is het opportuun een nieuwe straat aan te leggen. Zo wordt het aantal lopende meters binnen het project grenzend aan de openbare weg verhoogd wat betere mogelijkheden biedt naar ontwikkeling en ontsluiting.
Het project zal ervoor zorgen dat de doorwaadbaarheid van het binnengebied verbetert. Er wordt een bijkomende zachte doorsteek gecreëerd tussen de Markgravelei en de Pyckestraat, wat een positief element is inzake de zachte bereikbaarheid. De zone voor de toegangspaden wordt kwalitatief ingevuld en maakt een overgang tussen het bestaande straatgedeelte met gemengd gebruik en het binnengebied dat vrijwel uitsluitend gebruikt wordt door voetgangers en fietsers. De nieuwe zachte ontsluiting betekent een meerwaarde voor de omgeving, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
De in- en uitrit van de ondergrondse parkeergarage en de laad- en loszone voor de gelijkvloerse handelsruimte en huisvuilophaling zullen zich situeren ter hoogte van de Markgravelei. Om conflicten met voetgangers en fietsers tot een minimum te beperken dient het in- en uitrijden van het laad- en losverkeer steeds voorwaarts te gebeuren. Ook dienen de leveringen buiten de spitsuren te gebeuren omdat het niet wenselijk is om in drukke periodes (spits, begin en einde school,…) extra vrachtverkeer te hebben in de Marktgravelei die recent werd omgevormd tot fietsstraat.
Het semi-publieke karakter van het binnengebied wordt bekomen door onder andere:
Het binnengebied zal overdag toegankelijk zijn voor de buurt. ’s Nachts wordt het afgesloten met een poort in functie van de veiligheid van de bewoners en omwonenden en om eventuele overlast op privaat terrein te voorkomen. Het gehele binnengebied blijft in private eigendom.
Door het binnengebied semi-publiek toegankelijk te maken gedurende bepaalde tijdsperiodes en onder andere de buurtbewoners en passanten op die manier te betrekken bij het project vormt de ontwikkeling van de site een meerwaarde voor de ruimere omgeving. Het historische brouwerijgebouw blijft behouden als referentie naar het industriële verleden en als karaktervol ankerpunt, centraal in het binnengebied. De brouwerijsite wordt toegankelijk gemaakt voor iedereen. In die zin is de aanleg van de weg van algemeen belang. Het open en groene karakter van het binnengebied komt niet enkel de woon- en leefkwaliteit van de nieuwe wooneenheden ten goede, maar zorgt er ook voor dat de directe omwonenden (bouwblokschil) kunnen meegenieten van de nieuw gecreëerde doorzichten op deze groene ruimte.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg van het semi-publieke binnengebied overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
De gemeente is belast met het beheer van de gemeentewegen. Gemeenten kunnen, zoals bepaald in artikel 34 van het gemeentewegendecreet, met derden of met andere overheden een beheerovereenkomst sluiten over de volledige of gedeeltelijke uitvoering van beheerstaken. De verkavelaar wenst een beheersovereenkomst te laten sluiten tussen stad Antwerpen en de vereniging van mede-eigenaars van het project om het beheer over te dragen aan de vereniging van mede-eigenaars.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 januari 2021 |
Volledig- en ontvankelijk | 22 februari 2021 |
Start openbaar onderzoek | 3 maart 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 1 april 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 28 juni 2021 |
Uiterste beslissingsdatum | 21 augustus 2021 |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
3 maart 2021 | 1 april 2021 | 17 | 0 | 1 | 23 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Projectnummer: | OMV_2020148603 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Eline Van Cauteren met als contactadres Guldensporenlaan 90 te 9820 Merelbeke, NV IMMPACT ONTWIKKELING met als adres Generaal Lemanstraat 55 bus 1 te 2018 Antwerpen, LIDL BELGIUM GmbH und Co.KG met als contactadres Guldensporenpark 90 bus J te 9820 Merelbeke, VZW Onderwijsinstellingen St Laurentius Antwerpen Zuid met als adres Markgravelei 95 te 2018 Antwerpen en VZW VZW Centraal Katholiek Schoolcomité van Antwerpen met als adres Otto Veniusstraat 22 te 2000 Antwerpen |
Eigenaars: | LIDL BELGIUM GmbH und Co.KG met als contactadres Guldensporenpark 90 bus J te 9820 Merelbeke, VZW Onderwijsinstellingen St Laurentius Antwerpen Zuid met als adres Markgravelei 95 te 2018 Antwerpen en VZW VZW Centraal Katholiek Schoolcomité van Antwerpen met als adres Otto Veniusstraat 22 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Markgravelei 21-37, Pyckestraat 51 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 10 sectie K nrs. 1779B3, 1779P2, 1779R2, 1779A3, 1779D3, 1779V2 en 1779W2 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een terrein in 27 loten voor woningbouw en nevenfuncties, het slopen van constructies en verhardingen en het aanleggen van wegenis |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Zie relevante voorgeschiedenis
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg als ongegrond te verwerpen. Er werd tegemoet gekomen aan de bezwaren die deels gegrond waren.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan 'BA_INFRA_P_N_Rooilijnplan'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe weg tussen Markgravelei en Pyckestraat onder volgende voorwaarden en lasten:
Voorwaarden
Lasten