Artikel 304§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende regelingen inzake de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Artikel 304§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren.
Om de ambities van haar nieuwe Klimaatplan 2030 waar te maken, ontwikkelde de stad Antwerpen een nieuw klimaatgovernancemodel. Doel is om alle stakeholders sterker te betrekken bij het Antwerpse klimaatbeleid. Deze nieuwe structuur wordt een samenwerkingsverband waar alle partijen samen plannen kunnen maken, uitvoeren en opvolgen. Het zorgt voor een logische samenhang en afstemming om de acties van het Klimaatplan 2030 samen te realiseren.
Onderdelen van de governancestructuur zijn:
Opdracht en werkwijze Klimaatraad
Het is de bedoeling van de goedgekeurde governance-structuur om met de Klimaatraad een orgaan te creëren waarin deskundigheid en aanwezigheid van partijen uit de quadrupel helix (een balans tussen leden uit bedrijfsleven, kennis- en innovatiewereld, burgers en overheid) samengaan en met elkaar in dialoog kunnen gaan.
De klimaatraad adviseert en inspireert – gevraagd en op eigen initiatief - het college over de visie en het plan van aanpak van het Klimaatplan 2030. Zij bespreekt daarbij zowel kansen als uitdagingen. Doel is om het Klimaatplan de beste kans van slagen te geven door betrokkenheid, medezeggenschap en eigenaarschap van kritieke partijen te faciliteren.
De Klimaatraad voert overleg met betrokken partijen om te komen tot:
De Klimaatraad moet een vrijplaats zijn om te denken, reflecteren en aanbevelingen te kunnen formuleren.
De leden van de Klimaatraad zijn gezaghebbende personen met relevante expertise/autoriteit. Zij zijn stakeholders met zowel invloed als belang, diegenen die er mee voor kunnen zorgen dat de uitvoering van het klimaatplan wel of niet gaat slagen. Als ambassadeur van een thema bezitten zij ook inhoudelijke kennis en expertise van hun thema en/of sector van het plan en het stedelijke klimaatbeleid. Liefst hebben zij een rechtstreekse binding met Antwerpen.
Zetelen in de klimaatraad is niet vrijblijvend. De leden committeren zich ertoe de visie, adviezen en inzichten van de Klimaatraad naar buiten te ondersteunen en hun achterban te mobiliseren voor de uitvoering van het plan.
De aanbevelingen van de Klimaatraad zijn niet bindend. Dit houdt in dat de eindbeslissing en -verantwoordelijkheid altijd bij het schepencollege of de gemeenteraad liggen.
De samenstelling van de Klimaatraad en de benoeming van de leden zijn verbonden met een gemeentelijke legislatuur. Zolang de benoeming van een nieuwe raad door de gemeenteraad niet wordt goedgekeurd (na installatie nieuwe gemeenteraad), blijft de oude raad aan.
Samenstelling Klimaatraad
Volgens de goedgekeurde governancestructuur bestaat de Klimaatraad uit de klimaatregisseur, belangrijke externe stakeholders vanuit het maatschappelijke veld die zich hiervoor engageren en de voorzitters van de klimaatkamers.
Om praktische en vergadertechnische redenen wordt geopteerd om de samenstelling van de Klimaatraad te beperken tot maximum 21 leden, inclusief de voorzitter en de voorzitters van de klimaatkamers.
De Antwerpse Klimaatregisseur is benoemd als voorzitter. De voorzitter is verantwoordelijk voor de goede werking van de raad en de kwaliteit van adviezen en besluitvorming.
De voorzitters van de klimaatkamers zijn verantwoordelijk voor inhoudelijke verbinding van de uitvoering van het klimaatplan door de stedelijke overheid met de klimaatraad. Zij hebben geen stemrecht.
Er wordt voorgesteld om door middel van een open oproep maximaal 17 personen als lid te rekruteren. Hierbij wordt gezocht naar personen uit het bedrijfsleven, de kennis- en innovatiewereld en burgers. Ze bestrijken samen competenties en expertise in volgende domeinen:
Omwille van het belang van de onafhankelijkheid van deze adviesraad, kunnen stedelijke medewerkers (inclusief van autonome gemeentebedrijven en intern of extern verzelfstandigde agentschappen) niet als lid optreden.
Ten hoogste twee derde van de leden kan van hetzelfde geslacht zijn. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht (artikel 304§3 van het Decreet Lokaal Bestuur).
De evaluatie van de ingediende kandidaturen voor leden (ingevolge de open oproep) zal gebeuren door een commissie, bestaande uit de klimaatregisseur, de bedrijfsdirecteur van Stadsontwikkeling, de directeur van de afdeling Klimaat & Leefmilieu en een extern jurylid. De secretaris van deze commissie is de secretaris van de Klimaatraad.
Huishoudelijk reglement, secretariaat en ondersteuning
Er zal voor de Klimaatraad een huishoudelijk reglement opgesteld worden. Het betreft een "afsprakennota" in het belang van een goede samenwerking tussen de raad en de overheid waardoor ze werd opgericht. Het huishoudelijk reglement wordt unaniem aangenomen door de Klimaatraad en daarna door de gemeenteraad goedgekeurd.
Het Klimaatraad-secretariaat heeft zowel een administratief-logistieke als een inhoudelijk ondersteunende rol, onder meer:
De Klimaatraad kan beroep doen op externe genodigden, die echter niet kunnen deelnemen aan beraadslaging en stemming. De Klimaatraad kan tevens college of gemeenteraad vragen contracten af te sluiten met externe deskundigen. Tevens kunnen, onder de voorwaarden, bepaald in het huishoudelijk reglement, werkgroepen of klimaattafels worden opgericht.
Stap | Datum |
college: voorstel principe samenstelling | 11 juni 2021 |
gemeenteraad: goedkeuring principe samenstelling | 28 juni 2021 |
open oproep kandidaturen | juli-augustus 2021 |
college: voorstel nominatieve samenstelling | 1 oktober 2021 |
gemeenteraad: benoeming leden | 18 oktober 2021 |
startvergadering Klimaatraad | november 2021 |
Artikel 304§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende regelingen inzake de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Artikel 304§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren.
Op 29 mei 2020 (jaarnummer 4734) keurde het college de opstart van een governancestructuur voor de uitvoering van het Klimaatplan 2030 goed.
Op 29 juni 2020 (jaarnummer 436) nam de gemeenteraad kennis van de krijtlijnen van de toekomstige governancestructuur voor de uitvoering van het Klimaatplan 2030.
Op 15 december 2020 (jaarnummer 775) keurde gemeenteraad het Klimaatplan 2030 en de bijhorende bijlagen goed.
Op 12 februari 2021 (jaarnummer 1248) gunde het college de opdracht voor klimaatregie aan Ecorys Nederland BV, vertegenwoordigd door haar CEO Manon Janssen.
Op 2 april 2021 (jaarnummer 2770) keurde het college de stadsinterne organisatie van de organisatiestructuur Klimaatplan 2030 goed.
De gemeenteraad keurt de oprichting, opdracht, werkwijze en samenstellingsprincipes voor de Klimaatraad principieel goed.
Door middel van een open oproep worden 17 personen als leden gerekruteerd uit het bedrijfsleven, de kennis- en innovatiewereld en burgers. Ze bestrijken samen competenties en expertise in volgende domeinen:
De gemeenteraad keurt goed dat de evaluatie van de ingediende kandidaturen voor leden (ingevolge de open oproep) zal gebeuren door een commissie bestaande uit de klimaatregisseur, de bedrijfsdirecteur van Stadsontwikkeling, de directeur van de afdeling Klimaat & Leefmilieu en een extern jurylid.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Klimaat & Leefmilieu |
|