Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
Detailhandel is een volatiele sector met heel wat spelers. Volatiel omdat ze voortdurend rekening moet houden met veranderende marktomstandigheden (zoals de toename van ketens, baanwinkels en e-commerce, de veranderende mobiliteit van klanten, het stijgend gebruik van data in het businessmodel en uiteraard actueel de coronacrisis). De detailhandel heeft het hierdoor moeilijk. We zien dan ook in cijfers een steeds kleiner wordend percentage van zelfstandige ondernemers en steeds meer leegstand.
Dit projectvoorstel draait om het gebruik van data. Net zoals de steden aan een datacultuur werken om betere beslissingen te nemen, willen we de handelaar overtuigen ook meer datagedreven beslissingen te nemen. We gaan voor gezonde ondernemingen in een gezond winkelgebied. Wie beschikt over data, kan deze omzetten in informatie en met deze kennis het beleid of de onderneming versterken.
Een fijnmazig monitoringsysteem kan hierin zowel voor de steden als de handelaars behulpzaam zijn. Door het meten en analyseren van data kunnen middelen efficiënter en effectiever benut worden. We bouwen een systeem waarbij de data van de ondernemers worden gedeeld met de data waarover de stad beschikt en omgekeerd. Via een persoonlijk aanpasbaar dashboard krijgen beide partijen meer inzichten en data ter beschikking om hun acties te verbeteren.
Enerzijds zal de markt actief verkend worden met het oog op kwaliteitsvolle data. Er zal samengewerkt worden met geïnteresseerde centrumsteden om hierover kennis uit te wisselen en goede afspraken te maken rond de datastandaarden. Anderzijds werken we aan de data die door de handelaars zelf gegenereerd worden. Elke detailhandelaar en horeca-ondernemer heeft data of kan dit op een zeer goedkope manier capteren (dagomzetten, bezoekerscijfers, websitebezoeken, sociale media clicks ...). Ze slagen er echter niet om deze cijfers optimaal te benutten en als basis te gebruiken om richting te geven aan hun businessplan. In dit project ondersteunen we de ondernemer bij het toepassen van deze kennis voor zijn onderneming.
De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing zal het project uitvoeren voor de stad Antwerpen als copromotor.
Na de goedkeuring van het project moet er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen de promotor stad Mechelen en de copromotoren, de steden Antwerpen, Leuven en Roeselare, en Thomas More Mechelen-Antwerpen. Hierin worden de verplichtingen en afspraken tussen de projectpartners opgenomen.
Op 25 september 2020 (jaarnummer 7938) keurde het college de deelname aan het project 'datagestuurde winkelgebieden' goed binnen de oproep 'bevorderen van het ondernemingsvriendelijk klimaat bij lokale en provinciale besturen' in prioriteit 2: 'versterken van het concurrentievermogen van kmo's' van het EFRO-programma 2014-2020.
Met deze projectoproep wil EFRO-Vlaanderen het ondernemingsklimaat verbeteren door het optimaliseren van het overheidsbeleid en de overheidsdienstverlening, in het bijzonder van lokale en provinciale besturen, in functie van de (toekomstige) noden van ondernemingen. De specifieke doelstelling van deze oproep richt zich op een benadering waarbij lokale besturen ondernemingen (leveranciers van slimme technologieën, start-ups, scale-ups ...) betrekken bij hun smart city projecten. Smart Economy wil de levenscyclus van ondernemingen verbeteren, de dienstverlening aan ondernemers (zowel de gevestigde als potentiële) makkelijker en sneller maken, ondernemers betrekken bij de lokale economische activiteiten en bijdragen tot een duurzame stedelijke ontwikkeling. Hierbij zijn Internet of Things (IoT) en open data belangrijke factoren, moeten innovativiteit en creativiteit gestimuleerd worden en moeten slimme technologie en wetenschappelijk onderzoek gecombineerd worden. Gelet op de zware impact van de coronacrisis op het lokaal economisch weefsel en de lokale handelaars dienen de ingediende projecten een bijdrage te leveren tot de versterking van het lokaal economisch weefsel en de versterking van de handelskern.
De stad Mechelen is promotor van het project 'datagestuurde winkelgebieden' en diende de projectaanvraag in op 25 september 2020 bij EFRO. De stad Antwerpen is copromotor, samen met de steden Leuven en Roeselare en Thomas More Mechelen-Antwerpen.
Op 26 november 2020 werd het project goedgekeurd, waarna de EFRO-steun van 387.269,66 euro (40%) en de Vlaamse HERMES-steun van 387.269,66 euro (40%) bevestigd werden. Het project ontvangt eveneens financiële steun van de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen.
Het totale projectbudget voor alle partners samen bedraagt 968.174,16 euro. Hiervan wordt 387.269,66 euro gesubsidieerd via EFRO (40%) en 387.269,66 euro via Vlaamse cofinanciering HERMES (40%). De provincies West-Vlaanderen en Antwerpen hebben respectievelijk een subsidie van 8.500,04 euro en 28.322,99 euro toegezegd.
Het aandeel van de stad Antwerpen in de projectkosten bedraagt 255.099,12 euro. De stad Antwerpen zal hiervan 40.815,86 euro zelf financieren. 80% wordt gefinancierd door EFRO en HERMES (204.079,30 euro). De provincie Antwerpen zal binnen het aandeel van de stad Antwerpen 10.203,96 euro (4%) subsidiëren.
Het aandeel van de stad Antwerpen werd gekoppeld aan de subsidiefiche SBT11219 en wordt voorzien op volgende boekingsadressen:
Het college bekrachtigt de samenwerkingsovereenkomst in het kader van EFRO-project 'datagestuurde winkelgebieden'.