Artikel 41 tweede lid 23° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidie.
Om de lange-termijnambities van Antwerpen op het vlak van mobiliteit – zoals beschreven in het Routeplan 2030 – te behalen, en om de stad bereikbaar te houden gedurende de werkzaamheden voor de realisatie van 'De Grote Verbinding' worden startende marktpartijen gesteund in hun ontwikkeling en groei naar innovatieve mobiliteitsdiensten. Via verschillende sporen wordt ingezet op een modal shift in het verplaatsingspatroon van reizigers naar en in de stad. Deze modal shift wordt gestimuleerd door het aanbieden van verschillende deelvoertuigen en van ‘Mobility-as-a-Service’ (MaaS), waarbij niet langer het autobezit centraal staat, maar de verplaatsing van deur-tot-deur integraal wordt bekeken en geoptimaliseerd.
Om het MaaS-ecosysteem binnen Antwerpen te vergroten en een maatschappelijk draagvlak te creëren, wordt er via dit reglement een stimulans uitgewerkt voor reizigers. Hiermee wil stad Antwerpen het draagvlak voor en de bekendheid van deelmobiliteit en ‘Mobility as a Service’ of MaaS vergroten. Aangezien een breed aanbod aan diverse mobiliteitsdiensten kan helpen om verplaatsingsgedrag te wijzigen wil stad Antwerpen inwoners stimuleren om gebruik te maken van meer deelmobiliteit, openbaar vervoer en van MaaS-applicaties.
De extra inzet op MaaS biedt voor de eindgebruiker het voordeel dat verschillende mobiliteitsdiensten en oplossingen geïntegreerd worden in diverse private 'full service' app's. De reiziger krijgt toegang tot verschillende mobiliteitsmogelijkheden, zoals openbaar vervoer, deelfietsen, taxidiensten, autodeel-initiatieven, parkeerfaciliteiten, laadinfrastructuur, enzovoort.
Inwoners van stad Antwerpen kunnen gedurende maximaal twee jaar een subsidie krijgen voor gebruik van MaaS-abonnementen mits hij/zij voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
Als aan voorwaarden 2 en 3 niet wordt voldaan vervalt het recht op verdere subsidies.
Het bedrag van de subsidie wordt bepaald op 10% van het MaaS-abonnement met een plafond van maximaal 50,00 EUR per maand.
Het aanbod aan mobiliteitsdiensten van de MaaS-providers actief in Antwerpen omvat tot op heden echter geen abonnementen die voldoen aan de voorwaarden van het reglement waardoor er uiteraard ook nog geen aanvragen konden worden ingediend.
Door de huidige uitbereiding van het aanbod betreffende Maas en deelmobiliteit wil stad Antwerpen echter blijven inzetten op incentivering van inwoners die ervoor kiezen hiervan gebruik te maken in plaats van eigen wagengebruik voor hun verplaatsingen.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook een verlenging van twee jaar gevraagd waardoor het reglement zal eindigen op 30 juni 2023.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
De gemeenteraad keurde op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) de basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed met ingang van 1 november 2020.
Op 24 juni 2019 (jaarnummer 452) werd het MaaS-subsidiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad. Dit reglement loopt ten einde op 30 juni 2021.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu de verlenging met twee jaar van het ‘MaaS-subsidiereglement’ ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
In het budget 2021 (AMJP4) wordt hiervoor in totaal 5.000,00 EUR voorzien op het functiegebied 2LMS010201/515/6496600/5153500000, onder voorbehoud van opname van het budget in de jaarlijkse kredieten van de aanpassing van het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurt de wijziging, meer bepaald de verlenging tot 30 juni 2023, aan het ‘Mobility as a Service’ MaaS-subsidiereglement goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het MaaS–subsidiereglement.