Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom is er nood aan meer capaciteit aan de kruispunten en meer fietscomfort aan het verkeerslicht.
Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligste en comfortabelste is voor de fietser. De stad Antwerpen wil dan ook dit principe “rechtsaf voor rood” zoveel mogelijk toepassen. Daarom wordt dit steeds meegenomen bij nieuwe ontwerpen.
Maar daarnaast wil de stad Antwerpen ook de toepassing van ‘vrij rechtsaf/rechtdoor’ voor fietsers bekijken op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt. Om op kruispunten waar er te weinig ruimte is om “rechtsaf vóór rood” te organiseren, bestaat sinds 25 september 2012 (publicatie Belgisch Staatsblad) de mogelijkheid in de wegcode om een “vrije rechtsaf/door” toe te laten.
De stad Antwerpen selecteerde een aantal kruispunten waar ze de invoering van dit principe overweegt. Omdat dit nog steeds een betrekkelijk nieuwe reglementering is, wenst de stad Antwerpen bijkomende expertise in te roepen en advies aan het VIAS institute te vragen vooraleer te besluiten dit principe uit te rollen op deze locaties.
Het betreft volgende kruispunten (voor bepaalde bewegingen op het kruispunt):
Bij positief advies, zal de stad Antwerpen ook in overleg treden met de betrokken districten en met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) waar nodig.
De stad Antwerpen wil blijven groeien als fietsstad. In het bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is er een grote ambitie om het fietsen in Antwerpen nog beter en aangenamer te maken. De veiligheid en het comfort aan verkeerslichten verbeteren voor de fietser is één van de uitgangspunten. Onder resolutie 159 geeft het stadsbestuur aan: “Waar mogelijk wordt een teruggetrokken stopstreep voor voertuigen voorzien, eventueel gecombineerd met een fietsopstelstrook en voorstart voor fietsers om de zichtbaarheid te verbeteren. Ook het principe ‘rechtsaf voor rood’, met inbuigende fietspaden, wordt verder uitgewerkt. We onderzoeken of ‘rechtsaf door rood’ kan, enkel op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt...”
Het college besliste in zitting van 28 juni 2019 (jaarnummer 5238) om:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om advies te vragen aan het kenniscentrum VIAS institute vooraleer de maatregel vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers in te voeren op een aantal kruispunten in Antwerpen.
Het college keurt de collegiale brief aan VIAS institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op onderstaande kruispunten goed:
Het college geeft opdracht aan:
Entiteit | Taak |
SW/Mobiliteit
| Na input van VIAS institute de nodige afspraken maken met de betrokken districten en AWV. |