Artikel 40, § 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt
Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet treedt in werking op 1 januari 2014.
Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: De gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 4 § 5 van deze wet bepaalt: Indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.
Het huidige reglement op de privatieve ingebruikname openbare weg voor open horecaterrassen dateert reeds van 2014. Het reglement bevat heel wat onduidelijkheden. Bovendien is er nood aan helderdere veiligheidsvoorschriften (bijv. afstand tot nuts- en noodvoorzieningen, ...). Een herziening van het huidige reglement dringt zich bijgevolg op. De focus van het herziene reglement ligt op vereenvoudiging, verduidelijking, snellere doorlooptermijnen en op algemene veiligheidsprincipes.
De herziening en de vereenvoudiging van het reglement privatieve ingebruikname openbare weg voor open horecaterrassen werd als volgt aangepakt:
Het herziene politiereglement op de privatieve inname openbaar domein voor open horecaterrassen kwam tot stand met de medewerking van onder meer de volgende afdelingen:
- ondernemen en stadsmarketing/ detailhandel en horeca,
- stadsontwikkeling/ juridische dienst,
- stadsontwikkeling/omgeving/toelatingen,
- maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht,
- maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving,
- Brandweer Zone Antwerpen,
- ...
Op 8 april 2021 vond het overleg met de sector over de vereenvoudiging van het reglement plaats.
Op 3 mei 2021 werd de beleidsadviesraad detailhandel en horeca op de hoogte gebracht van de voorgenomen vereenvoudiging van het reglement.
Door de aard van dit politiereglement voorziet het niet in de mogelijkheid om administratieve sancties ten aanzien van minderjarigen op te leggen. Het advies van de jeugdraad is derhalve niet vereist.
Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet:
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
Op 17 maart 2008 (jaarnummer 524) keurde de gemeenteraad het ‘stedelijk politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor open horecaterrassen’ goed.
Op 28 februari 2011 (jaarnummer 206) keurde de gemeenteraad de actualisering van het 'politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare weg voor open horecaterrassen’ goed.
Op 16 december 2013 (jaarnummer 754) keurde de gemeenteraad de wijzigingen van het ‘politiereglement voor de privatieve ingebruikname van de openbare ruimte voor open horecaterrassen’ goed.
Op 7 maart 2018 nam het management team kennis van het procesmanagement - BPM-traject - ketenproces 'Ondernemen volgens (minder) regels'. De herziening van de stedelijke reglement is een onderdeel daarvan, vereenvoudigen van terrasvoorschriften.
Op 3 mei 2021 werd er advies gevraagd aan de beleidsadviesraad detailhandel en horeca. De voorzitter en de leden gaven gunstig advies op het reglement.
Op 8 april werd er via een focusgroep vanuit de werkgroep horeca van detailhandel en horeca advies gevraag over de inrichtingsprincipes van het reglement, het advies was gunstig.
De gemeenteraad beslist om haar besluit van 16 december 2013 (jaarnummer 754) op te heffen.
De gemeenteraad beslist het 'algemeen reglement privatieve ingebruikname openbare weg voor open horecaterrassen' in bijlage goed te keuren.