Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_04845 - COLLIE-project consumentenlogistiek - Deelname. Letter of Intent. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04845 - COLLIE-project consumentenlogistiek - Deelname. Letter of Intent. Ondertekening - Goedkeuring 2021_CBS_04845 - COLLIE-project consumentenlogistiek - Deelname. Letter of Intent. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Dit onderzoek zal logistiek en de last mile zeer breed en geïntegreerd beschouwen: organisatie van het distributieproces, locatie van distributiepunten, inplannen van ritten, types voertuigen, enzovoort. Op die manier kan een beeld gevormd worden van de organisatie van last mile-logistiek in de toekomst. Stad Antwerpen kan haar beleid en visies delen met de andere deelnemers aan het project en zo het project sturen, anderzijds worden belangrijke inzichten verworven. Zo kan een meer (economisch en ecologisch) duurzame en efficiënte stedelijke logistiek gerealiseerd worden. Dit past binnen het bestuursakkoord en binnen de Green Deal duurzame stedelijke logistiek.

Engagement 

Samen met een andere Vlaamse stad zal stad Antwerpen zetelen in het Advisory Comittee, en dit twee tot driemaal per jaar gedurende drie jaar. De bedoeling is dat stad Antwerpen hier duidelijk maakt hoe haar beleid rond stedelijke logistiek de komende jaren zal evolueren.

Deelname en timing

Om geselecteerd te kunnen worden voor deelname aan het project, moet stad Antwerpen een korte Letter of Intent schrijven. Het project zal van start gaan in september 2021 en loopt drie jaar.

Resultaat 

Deelname aan het project zal stad Antwerpen inzichten opleveren in hoe last mile-logistiek er in de toekomst uitziet. De noden van de consument en de mogelijkheden van beleidsmaatregelen worden duidelijker. Langs de andere kant wordt het ook duidelijk welke beleidsmaatregelen dan weer niet realiseerbaar zullen zijn. Daarnaast zal er een verdere versterking zijn van de reeds bestaande dialoog die de afdeling Mobiliteit heeft met bedrijven die actief  zijn inde logistieke sector. Het netwerk van stad Antwerpen in de logistieke sector kan uitgebreid worden. Verder zal stad Antwerpen het project mee kunnen sturen door haar noden en vereisten duidelijk te maken. Ten slotte zal stad Antwerpen ook toegang hebben tot rapporten en evenementen van het project. Dit alles draagt bij aan het efficiënter en duurzamer, zowel op economisch als ecologisch vlak, maken van de stedelijke logistiek.

Aanleiding en context

De vele handelaars en bedrijven in Antwerpen doen de stad bruisen, ze trekken veel bezoekers en bewoners aan. Dit zorgt voor een heleboel logistieke bewegingen van, naar en in de stad. Deze logistieke bewegingen vertalen zich op straat in het komen en gaan van vrachtwagens, bestelwagens, maar ook steeds meer en meer cargofietsen. Naast de traditionele logistiek, kende de e-commerce om voor de hand liggende redenen een enorme groei het afgelopen anderhalf jaar, waardoor het aantal logistieke bewegingen alleen maar is toegenomen. E-commerce vertaalt zich vooral in pakjeslogistiek, bestelwagens en next-day-deliveries

Het logistiek verkeer dat zich naar, van en in een stad verplaatst, heeft een belangrijke impact op de bereikbaarheid en de leefbaarheid van die stad. Denk daarbij aan uitstoot, geluidsoverlast en files, maar ook aan verkeersveiligheid en parkeerproblematiek. Om deze nadelige effecten tot een minimum te beperken, is het belangrijk de logistiek in Antwerpen zo efficiënt en duurzaam mogelijk te organiseren. Zo staat het ook beschreven in het bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42): “resolutie 48. We creëren mogelijkheden om stadsdistributiecentra op te zetten in de rand van de stad, bijvoorbeeld op Blue Gate en het Mexico-eiland. Zo verlagen we de emissies en verkeersveiligheidsrisico’s in het centrum. We moedigen de transportsector aan om te bundelen en te verduurzamen.” 

Om als stad te kunnen streven naar duurzaamheid en efficiëntie, is het belangrijk een beeld te hebben van hoe stedelijke logistiek, en dan in het bijzonder de last mile logistiek, er in de toekomst uit zal zien. 

Het onderzoeksproject 'COLLIE – consumentenlogistiek' is een samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen, UHasselt en het VIL (Vlaams Instituut voor Logistiek). Het project streeft naar een hoge mate van valorisatie en beschikt over een aanzienlijk budget van 1,5 miljoen euro. Het doel is de last mile van de toekomst op een geïntegreerde manier te benaderen, en dit op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Het onderzoek focust zich voornamelijk op de consument en de private sector, maar betrekt ook steden die in een adviesgroep willen zetelen om kennis en inzichten te delen. Antwerpen werd gevraagd om deel te nemen omwille van de voorbeeldrol en die inspanningen die stad Antwerpen al leverde op het vlak van stedelijke logistiek. Op 19 oktober 2018 (jaarnummer 9398) keurde het college de deelname aan een eerder VIL-project,  “R!sult”, goed. Dit project leverde belangrijke inzichten in het potentieel van stadshubs. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om deel te nemen aan het COLLIE-project consumentenlogistiek. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan het project.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)
2LMS010401PA5912 - Opvolging mobiliteit

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de Letter of Intent voor deelname van de stad Antwerpen aan het COLLIE-project consumentenlogistiek goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen