Terug
Gepubliceerd op 26/07/2021

2021_CBS_05983 - Omgevingsvergunning - OMV_2021013119. Luithagen-haven 16. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05983 - Omgevingsvergunning - OMV_2021013119. Luithagen-haven 16. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05983 - Omgevingsvergunning - OMV_2021013119. Luithagen-haven 16. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021013119

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

BV TIP  TRAILER SERVICES BELGIUM (0407225992) met als adres Luithagen-Haven 16 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Luithagen-Haven 16 te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 17 sectie F nrs 916E

Inrichtingsnummer:

20210125-0073 (TIP Trailer Services Belgium bvba)

Vergunningsplichten:

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

verhuur en onderhoud van trailers

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Stedenbouwkundige voorgeschiedenis

Op 23 mei 1975 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (18/57171/B/ - 197583110) voor een transportbedrijf.

 

Voorgeschiedenis milieu

Het betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft de exploitatie van een bedrijf gespecialiseerd in verhuur en de onderhoud van trailers.

 

Aangevraagde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

300 voertuigen

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 werkplaats

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

66,10 kW

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

484 liter

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

6,10 ton

 

CLP-tabel

 

product

hoeveelheid

opslagwijze

17.1.2.1.1 (liter)

17.3.2.1.1.1.b (kg)

acetyleen

176

verplaatsbare recipiënten

x

 

zuurstof

176

verplaatsbare recipiënten

x

 

ferromix

132

verplaatsbare recipiënten

x

 

stookolie

6.100

dubbelwandige, ondergrondse opslagtank

 

x

Totaal

 

 

484

6.100

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos

4 mei 2021

 

 Dit advies werd niet tijdig uitgebracht

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

4 mei 2021

17 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

4 mei 2021

11 juni 2021

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn. 

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd,

blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en

inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

Volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is het goed bestemd als Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen.

Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Dwars over het terrein, van noord naar zuid, loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Over het oosten van het terrein, tegen de autosnelweg A12, loopt een overdruk met als aanduiding Bouwvrije strook. Ten noorden van de aanvraag loopt, van west naar oost langs de Transcontinentaalweg, een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

Ten oosten van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met bestemmingen Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten, Bestaande autosnelwegen, Bufferzones en Woongebieden. Hier lopen tevens overdrukken met als aanduiding Bestaande afzonderlijke leidingen en Bestaande hoogspanningsleidingen.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Daar de vorige milieuvergunning vervallen is, wenst de aanvrager met voorliggende aanvraag een nieuwe vergunning te bekomen voor het onderhoud en de verhuur van trailers en het stallen van trailers in afwachting van verhuur en onderhoud. Er zijn geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De stedenbouwkundige vergunning  van 1975 (ref. 18/57171/B/ - 197583110) toont dat het terrein ten oosten en ten zuiden van het hoofdgebouw bedoeld is om te verharden en te gebruiken als parking/stockageplaats voor vrachtwagens. Volgens de luchtfoto van 20 juli 1989 (bron: geopunt.be) is diezelfde vergunde verharding in gebruik om ook ander materiaal (containers, trailers) te stallen. Aangezien de stedenbouwkundige vergunningsplicht voor het gewoonlijk gebruiken van een grond voor het opslaan van allerlei materialen en voertuigen pas sinds 1 mei 2000 van kracht is, geldt hier het vermoeden van vergunning. De inrichting is bijgevolg vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund geacht. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Tip Trailer Services Belgium bv is een bedrijf dat gespecialiseerd is in verhuur en onderhoud van trailers. Hiervoor beschikt men over een kantoor, een werkplaats en een parkeerterrein met een capaciteit van 300 trailers.

Het bedrijf is al enkele jaren actief op deze locatie maar beschikte nog niet over een vergunning, vandaar dat de ingedeelde inrichting of activiteit als ‘nieuw’ wordt beschouwd.

 

In de werkplaats zijn drie schouwputten aanwezig en een luchtcompressor met een vermogen van 15 kW. Ten noorden van de werkplaats bevindt zich een open opslagplaats voor gassen, meer bepaald acetyleen, zuurstof en ferromix (totale opslag van 484 liter).

De verschillende gassen worden door compartimenten van elkaar gescheiden. Er kan voldaan worden aan de afstandsregels van VLAREM II.

 

Het parkeerterrein heeft een maximale capaciteit voor 300 trailers. Er wordt dus een stalplaats voor bedrijfsvoertuigen aangevraagd van 300 voertuigen, maar volgens de exploitant zal deze maximale capaciteit niet bereikt worden, omdat een groot deel van de trailers meestal verhuurd is aan klanten. Gemiddeld zullen er 29 transportbewegingen per dag plaatsvinden van en naar de site. Het courante transport vindt enkel plaats tussen 7.00 uur ’s morgens en 19.00 uur ’s avonds.

In het kader van voorliggende aanvraag werd een mobiliteitstoets opgesteld. Hieruit blijkt dat het bedrijf, door de ligging in industriegebied en de goede ontsluiting van de locatie, in het bijzonder de A12, geen significante negatieve impact zal hebben op de mobiliteit in de omgeving. Het risico op hinder voor de mobiliteit wordt tot een aanvaardbaar niveau beperkt.

 

Het kantoor bevat airconditioninginstallaties met een gezamenlijk vermogen van 51,1 kW, en een stookolietank van 6,10 ton in functie van een niet-ingedeelde stookinstallatie van 240 kW.

De airconditioning maakt gebruik van het toegelaten koelmiddel R32 Er werd een keuringsattest toegevoegd voor de ondergrondse, dubbelwandige opslagtank. De tank kreeg een groen label, maar de keuringsinstantie adviseert wel om een kathodische bescherming te plaatsen aangezien de bekleding van de opslagtank niet gecontroleerd werd bij plaatsing en er uit onderzoek blijkt dat de bodem corrosief is. Dit zal worden opgelegd als bijzondere milieuvoorwaarde.

 

Het huishoudelijk afvalwater, afkomstig van de sanitaire voorzieningen, heeft een debiet van 365 m³/jaar en is niet ingedeeld. Het huishoudelijk afvalwater wordt volgens het aanvraagdossier gezuiverd via een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA).

 

Op 10 juni 2021 verleende de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen een voorwaardelijk gunstig advies (kenmerk BW/KVLO/2021/H.00213.A3.0004). De voorgestelde brandweervoorwaarden dienen strikt opgevolgd te worden.

 

Uit de toepassing van de beoordelingsschema’s van de watertoets blijkt dat de gevraagde activiteiten niet van die aard zijn dat ze een invloed hebben op het watersysteem. De vergunningsaanvraag voldoet aan de doelstellingen opgenomen in artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.

 

De aanvraag heeft geen betrekking op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Een MER, ontheffing of project-m.e.r.-screening is bijgevolg niet vereist.

 

Advies aan het college

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld om voor de ingedeelde inrichting of activiteit de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde rubrieken 

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

300 voertuigen

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 werkplaats

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

66,10 kW

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

484 liter

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

6,10 ton

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

 

1.

uiterlijk 6 maanden na het verlenen van de vergunning dient de opslagtank voor stookolie voorzien te worden van een kathodische bescherming. Een bewijs van plaatsing wordt bezorgd aan de dienst vergunningen/milieu van de stad Antwerpen (milieuvergunningen@antwerpen.be) met vermelding van dossiernummer OMV2021013119.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 april 2021

Volledig en ontvankelijk

3 mei 2021

Start openbaar onderzoek

12 mei 2021

Einde openbaar onderzoek

10 juni 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 augustus 2021

Verslag GOA

15 juli 2021

naam GOA

 Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 mei 2021

10 juni 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Brandweervoorwaarden

De voorwaarden uit het advies van brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt te worden nageleefd

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1.

uiterlijk 6 maanden na het verlenen van de vergunning dient de opslagtank voor stookolie voorzien te worden van een kathodische bescherming. Een bewijs van plaatsing wordt bezorgd aan de dienst vergunningen/milieu van de stad Antwerpen (milieuvergunningen@antwerpen.be) met vermelding van dossiernummer OMV2021013119.

 

Artikel 3

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

300 voertuigen 

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 werkplaats 

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

66,10 kW

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

484 liter 

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

6,10 ton

 

De vergunning omvat thans volgende bijzondere milieuvoorwaarden:

1.

uiterlijk 6 maanden na het verlenen van de vergunning dient de opslagtank voor stookolie voorzien te worden van een kathodische bescherming. Een bewijs van plaatsing wordt bezorgd aan de dienst vergunningen/milieu van de stad Antwerpen (milieuvergunningen@antwerpen.be) met vermelding van dossiernummer OMV2021013119.

 

Artikel 4

De omgevingsvergunning wordt verleend voor een termijn van onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.