Terug
Gepubliceerd op 26/07/2021

2021_CBS_06029 - Omgevingsvergunning - OMV_2021063440. Nieuwdreef 39. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06029 - Omgevingsvergunning - OMV_2021063440. Nieuwdreef 39. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_06029 - Omgevingsvergunning - OMV_2021063440. Nieuwdreef 39. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021063440

Gegevens van de aanvrager:

de heer Baris Kusakci met als adres Klein Heiken 27 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Nieuwdreef 39 te 2170 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 0 en 178D4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          13/04/2021: proces-verbaal (11002_2021_13909_VPV) voor werken zonder stedenbouwkundige vergunning;

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Huidige toestand

 

-          functie: eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder zadeldak;
  • gelijkvloerse uitbreiding onder plat dak;
  • onderdeel van 3 gekoppelde panden waarvan de voorgevellijn een insprong maakt tegenover de bouwlijn;

-          gevelafwerking:

  • voorgevelvlak afgewerkt met lichtgrijze bepleistering;
  • plint in donkergrijze bepleistering;
  • dakvlak bekleed met donkergrijze leien;
  • schrijnwerk in aluminium;

-          inrichting: voortuin volledig verhard.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder zadeldak;
  • gelijkvloerse uitbreiding onder plat dak met bouwdiepte vanaf de rooilijn: circa 13 m;
  • dakkapellen centraal vooraan en links achteraan;
  • bebouwde grondoppervlakte van circa 55 m² en een onbebouwde zone van 15 m² tuin en 12,5 m² voortuinstrook;

-          gevelafwerking:

  • voorgevelvlak afgewerkt met witte bepleistering;
  • dakkapel bezet met witte bepleistering;
  • dakvlak bekleed met donkergrijze leien;
  • schrijnwerk voorzien in zwartkleurig PVC;

-          inrichting: voortuin blijft volledig verhard.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen van de gelijkvloerse uitbreiding;

-          herbouwen van een gelijkvloerse uitbreiding;

-          voorzien van dakkapellen;

-          isoleren en bezetten van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 15 In- en uitsprongen aan daken:

de afmeting van de dakkapel moet in verhouding zijn tot de oppervlakte van het dakvlak en de schuine dakvorm dient duidelijk herkenbaar te blijven. Zowel vooraan als achteraan is de verhouding zoek. Ook het bekleden van de dakkapel in hetzelfde materiaal als het voorgevelvlak maakt de dakvorm verder moeilijk leesbaar;

  • Artikel 27 Open ruimte:
    voortuinen dienen vrij te zijn van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. De voortuin zou zo groen/onverhard mogelijk ingericht moeten worden. Enkel een toegangspad naar de voordeur (van max.1,5 m) is hier mogelijk.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect veroorzaakt wordt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Nieuwdreef.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

Het huidige bestaande gebouw bestaat uit 1 bouwlaag onder een zadeldak. Het vormt samen met huisnummers 35 en 37 de uitzondering in de omgeving, welke voornamelijk uit 2 à 3 bouwlagen bestaat. Dit volume blijft behouden.

 

In voorwaarden wordt opgenomen om de gevel van de dakkapel vooraan 60 cm achteruit te plaatsen. Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde wordt een dakkapel geplaatst. Echter voldoet de aanvraag hiermee niet aan de artikel 15 van de bouwcode. Om de verhouding tussen het dakvlak en de dakkapel terug te krijgen mag de dakkapel niet in hetzelfde gevelvlak liggen als de voorgevel. Achteraan is de dakkapel wel stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

In voorwaarden wordt opgenomen om de verharding in de voortuin uit te breken en enkel een pad van 1,5 m breed naar de voordeur te voorzien. De afwijking op artikel 27 van de bouwcode is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Voortuinen dienen vrij te zijn van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. De voortuin moet zo groen/onverhard mogelijk ingericht worden.

 

De afbraak van de achterbouw achteraan en het terug aanbieden van open ruimte op het perceel is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

In voorwaarden wordt meegenomen om de dakkapel uit te werken in een dakmateriaal en niet te bepleisteren. Hierdoor wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de dakkapel en het hoofdvolume van de woning.

 

Verder passen de materialen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de dakkapel aan de straatzijde minstens 60 cm uit de achtergevellijn te plaatsen;

2.      de dakkapel niet te bepleisterd, maar uit te voeren in een dakmateriaal;

3.      de verharding in de voortuin te beperken tot een pad van 1,5 m breed naar de voordeur en het overige gedeelte groen uit te voeren, conform artikel 27 van de bouwcode;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

2 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 augustus 2021

Verslag GOA

13 juli 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

  1. Afbraak zonder vergunning: Op 13 maart 2021 is door het onoordeelkundig uitvoeren van de afbraakwerkzaamheden een deel van de achtergevel van het pand gelegen Nieuwdreef 39 te Merksem ingestort. Hierdoor is ernstige schade toegebracht aan de woning nr. 37 (dak en scheidingsmuren). De schade werd veroorzaakt door onoordeelkundige afbraakwerken zonder vergunning.

De bezwaarindiener heeft geen bezwaar dat de werken hervat worden op voorwaarde dat ze goedgekeurd zijn door een beëdigd architect en conform deze plannen worden uitgevoerd.

Beoordeling:

Het dossier is ingediend met een architect.

De omgevingsvergunning heeft een zakelijk karakter en staan los van burgerrechtelijke aspecten. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. Het optreden van schade aan de naburige percelen kan hierdoor reeds vermeden worden.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de dakkapel aan de straatzijde minstens 60 cm uit de achtergevellijn te plaatsen;

2.      de dakkapel niet te bepleisterd, maar uit te voeren in een dakmateriaal;

3.      de verharding in de voortuin te beperken tot een pad van 1,5 m breed naar de voordeur en het overige gedeelte groen uit te voeren, conform artikel 27 van de bouwcode;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.