Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021082146 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw alice anthony met als adres Dennenlaan_ANWI 46 te 2610 Antwerpen en de heer rren white met als adres Dennenlaan_ANWI 46 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Dennenlaan_ANWI 46 te 2610 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 42 sectie B nrs. 0 en 87L6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van de benedenverdieping van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning in gesloten bebouwing;
- 2 bouwlagen onder mansardedak;
- entresol op rechterzijde;
- kroonlijsthoogte van circa 8,40 m;
- bouwdiepte 16,42 m;
- trap tegen rechter perceelgrens;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 215356) van een eclectisch burgerhuis als bouwkundig erfgoed;
- eengezinswoning in gesloten bebouwing;
- 2 bouwlagen onder mansardedak;
- kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk circa 8,40 en 11,94 m;
- variërende bouwdiepte met een maximum van circa 16,30 m aan de rechterzijde van het perceel;
- traphal tussen gelijkvloerse en eerste verdieping verplaatst naar entresol;
- gevelafwerking: houten buitenschrijnwerk in donkergrijze kleur.
Gewenste toestand
- bouwdiepte gelijkvloerse verdieping circa 16,50 m over de volledige breedte van het perceel;
- opengemaakte leefruimte;
- start trap in de leefruimte opnieuw tegen rechter perceelgrens;
- functie, bouwhoogte en gevelafwerking conform huidige toestand.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een eengezinswoning;
- opheffen van interne dragende muren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 2 juni 2021 | 28 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 1 juni 2021 | 25 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een beperkte uitbreiding en interne wijzigingen op zowel het gelijkvloers als op het eerste verdieping. Daarnaast wordt de hellende dakconstructie bovenop de entresol op de eerste verdieping verwijderd waardoor terug een zuivere dakvorm bekomen wordt. De beoogde wijzigingen hebben voor het overige geen impact op de schaal en de bouwdichtheid en zijn bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten
De aanvraag bevat geen plannen van de voorgevel, waardoor deze geen deel uit maakt van de aanvraag.
De gewijzigde achtergevel wordt verder afgewerkt in synthetische bepleistering.
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed. Er werd hierdoor advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Monumentenzorg:
“Het pand betreft een burgerhuis, vermoedelijk opgetrokken tussen 1912 en 1914. De rijwoning waarvan het bouwdossier niet werd teruggevonden, is een gaaf voorbeeld van het eenvoudige type burgerhuis van vóór de Eerste Wereldoorlog, dat in de Nieuw-Parkwijk "Den Brandt" mee het straatbeeld uitmaakt.
Met een gevelbreedte van drie traveeën telt het gebouw twee bouwlagen onder een mansardedak. De lijstgevel onderscheidt zich door een typisch parement uit gele baksteen, met contrasterende speklagen en ontlastingsbogen in antracietkleurige baksteen, natuurstenen dorpels, hoekblokken, sluitstenen en een balkon, op een hardstenen plint. Symmetrisch van compositie en afgewerkt door een klassiek hoofdgestel met houten kroonlijst op consoles, legt een balkon met smeedijzeren leuning de klemtoon op de middenas. Een discrete art-nouveau-invloed blijkt uit het profiel van de lekdrempels met spuwer; kleurrijke tegelpanelen met een repetitief patroon en boord sieren de fries van het hoofdgestel. Het houten schrijnwerk van de deur en vensters is bewaard.
Op basis van de plannen bestaande toestand en fotomateriaal kan gesteld worden dat het interieur van het pand amper nog erfgoedwaarde bezit. Het pand werd in het verleden sterk verbouwd.
Men wenst het pand te verbouwen.
De voorgevel blijft ongewijzigd. Het betreft enerzijds een gedeeltelijke regularisatie voor werken die uitgevoerd werden in 1985 zonder vergunning en anderzijds aanpassingen aan de bestaande toestand.
Aangezien de erfgoedwaarde voornamelijk in de voorgevel aanwezig is en niet meer in het interieur zijn de voorgestelde wijzigingen vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar.”
Het gegeven gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De aanvraag is visueel inpasbaar in deze woonomgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd vanuit Aquafin. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarden bij de vergunning.
Voorliggend ontwerp wijkt af van artikel 21 van de bouwcode dat een minimale vrije hoogte oplegt van 2,60 m voor verblijfsruimten. Het ontwerp wijkt hiervan af in de nieuwe keuken op het gelijkvloers. De ruimte heeft een binnenhoogte van circa 2,50 m. Een gedeelte van de keuken bevindt zich nog onder een hoger hellend dak. Daarom gaat het maar om een beperkte afwijking van de binnenhoogte en kan deze afwijking gunstig worden geadviseerd.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het bijgevoegde advies van het Aquafin is strikt na te leven.
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 mei 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 1 juni 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 31 juli 2021 |
Verslag GOA | 13 juli 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het bijgevoegde advies van het Aquafin is strikt na te leven.
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.