Terug
Gepubliceerd op 26/07/2021

2021_CBS_06013 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082955. Vlagstraat 43. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 23/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06013 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082955. Vlagstraat 43. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_06013 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082955. Vlagstraat 43. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021082955

Gegevens van de aanvrager:

de heer Javier Arenas Serrano met als adres Vlagstraat 43 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Vlagstraat 43 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nrs. 0 en 395W12

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de achterbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/02/1941: toelating (18#13878) voor binnenveranderingen (Vlagstraat 43);

-          19/04/1904: toelating (1904#1836) voor een huis met achterhuis (Touwstraat 22) en een huis met achterhuis (Vlagstraat 45).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: 2 achterhuizen gelegen achter Vlagstraat 45 en Touwstraat 22;

-          bouwvolume: achterhuizen van 2 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking: rode baksteen met houten buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • openingen in de oorspronkelijke scheimuur tussen beide achterhuizen;
  • de toegang vanuit de Touwstraat 22 naar het achterhuis werd dichtgemaakt;
  • het achterhuis horende bij Touwstraat 22 en Vlagstraat 45 werd toegevoegd aan het perceel Vlagstraat 43;

-          gevelafwerking:

  • gevel achterhuis zijde Touwstraat: toegang dichtgemaakt, gelijkvloerse gevelopeningen verkleind en gevelopeningen verdieping afgewerkt met gezandstraald glas (enkel lichten, geen zichten);
  • gevel achterhuis zijde Vlagstraat: niet-constructieve wijzigingen gelijkvloerse gevelopeningen (2 ramen gewijzigd naar deuren), witte bezetting.

Gewenste toestand

-          functie:

  • samenvoegen achterhuizen Touwstraat 22 en Vlagstraat 45;
  • het samengevoegde achterhuis wordt toegevoegd aan de voorliggende woning Vlagstraat 43.

-          bouwvolume, conform bestaande toestand:

  • openingen in oorspronkelijke scheimuur tussen beide achterhuizen;
  • de toegang vanuit de Touwstraat 22 naar het achterhuis werd dichtgemaakt;
  • het achterhuis horende bij Touwstraat 22 werd toegevoegd aan perceel Vlagstraat 43;

-          gevelafwerking:

  • gevel achterhuis zijde Touwstraat:

-          conform bestaande toestand: toegang dichtgemaakt, gelijkvloerse gevelopeningen verkleind en gevelopeningen verdieping met gezandstraald glas (enkel lichten, geen zichten);

-          nieuw zwart pvc buitenschrijnwerk;

  • gevel achterhuis zijde Vlagstraat, conform bestaande toestand: niet-constructieve wijzigingen gelijkvloerse gevelopeningen (2 ramen gewijzigd naar deuren), witte bezetting.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van de achterbouw en toevoegen aan een bestaande woning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht

Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
er worden 3 voordeuren voorzien wat niet kenmerkend is voor de gevel en in het straatbeeld. De gewijzigde raamopeningen en invulling met gezandstraalde ruiten doet afbreuk aan de architectuur van de totale constructie;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de gelijkvloerse bureau/werkkamer beschikt niet over de vereiste lichtinval en luchttoevoer;
    de kamer op de verdieping heeft gezandstraalde ramen.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De twee vergunde woongelegenheden in de achterhuizen, achteraan de percelen op de adressen Vlagstraat 43 en Touwstraat 22, worden samengevoegd tot één woongelegenheid. De bestaande woonfunctie in het binnengebied blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Touwstraat en Vlagstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen een vermindering van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven. Het samenvoegen van de twee achterhuizen kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig geadviseerd worden.

 

De aanvrager wenst aan de hand van de interne constructieve werken de twee afzonderlijke achterhuizen intern te verbinden en zo één grote woongelegenheid te creëren. De oorspronkelijke toegang langs het perceel Touwstraat 22 werd dichtgemaakt zodanig dat het volume enkel nog toegankelijk is via het perceel Vlagstraat 43. De doorrij vanaf de Vlagstraat en de open koer vóór de nieuwe voorgevel van het achterhuis blijven ongewijzigd.

 

Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten

De gevels van het voorgestelde achterhuis zijn niet zichtbaar vanop het openbaar domein gezien het volledig binnenin het bouwblok gelegen is.

 

De gevel langs de zijde van de Touwstraat werd reeds gewijzigd en wenst men met deze aanvraag te regulariseren. De rode bakstenen gevels werden zonder voorafgaandelijke vergunning gewijzigd en zijn in de bestaande en gewenste toestand afgewerkt met witte bezetting. De vier grote ramen op het gelijkvloers werden dichtgemaakt en er werden gezandstraalde en lichtdoorlatende ramen (vermoedelijk glasdallen) geplaatst. Ook de inkomdeur in deze gevel werd dichtgemaakt. Op de verdieping werd eveneens gezandstraald glas in het houten buitenschrijnwerk voorzien en werden de gevelopeningen van de ramen aangepast. Deze gevelwijzigingen verstoren het gebruiksgenot van de achterliggende ruimten en zijn hinderlijk voor de woonkwaliteit van de woning (zie verder).

 

De nieuwe voorgevel (zijde Vlagstraat) werd eveneens gewijzigd zonder voorafgaandelijk vergunning. Op het gelijkvloers werden twee raamopeningen omgevormd tot deuropeningen, wat het totaal op drie deuropeningen brengt. Verder wenst men het buitenschrijnwerk en de indeling ervan te vervangen naar zwart pvc. Het voorzien van drie inkomdeuren in de voorgevel is niet kenmerkend en is dan ook niet wenselijk omwille van het lage wooncomfort (zie hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot- veiligheid in het algemeen). De voorgestelde voorgevelwijzigingen zijn onaanvaardbaar. Het aangevraagde dient te worden geweigerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorgestelde gevelwijzigingen komen de achterliggende ruimten niet ten goede. Het voorzien van drie voordeuren op het gelijkvloers is eerder atypisch. De deuren zorgen voor minder lichtinval dan de oorspronkelijke raamopeningen waardoor het gebruiksgenot van de woning aanzienlijk verlaagt. Verder verdwijnen de gelijkvloerse raamopeningen aan de achterzijde en wordt het zicht van de ruimten aan de achterzijde ontnomen, zowel op het gelijkvloers als op de verdieping.

Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning. De bouwcode (art. 24) legt daarom duidelijke randvoorwaarden op voor de minimale lichttoetreding voor verblijfsruimten. Daarenboven beschikt de woning over weinig woonkwaliteit door zijn eenzijdig gerichte oriëntatie naar voren.  Niet alleen licht maar ook uitzicht vormt een belangrijke psychologische factor bij de beleving van het woonklimaat. Meerzijdige oriëntatie bezorgt woningen een kwalitatief visueel contact met de omgeving.

 

Verder is de interne indeling van de nieuwe woning weinig kwalitatief. De bestaande structuur wordt grotendeels aangehouden, waarbij beide trappen worden behouden, en via interne deuropeningen aaneengeschakeld. De voorgestelde bureauruimte kan op die manier, gezien de strijdigheid met artikel 24, niet als verblijfsruimte ingericht worden. Bij het ontwerpen van woningen zijn een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen een must gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. In het voorliggend project wordt de inval van daglicht en toevoer van verse lucht niet bewaakt, waardoor de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt. Het aangevraagde dient bijgevolg te worden geweigerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt. Het aantal woongelegenheden vermindert.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

3 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 augustus 2021

Verslag GOA

14 juli 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.