Terug
Gepubliceerd op 26/07/2021

2021_CBS_06070 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Zaal Harmonie, Mechelsesteenweg 216, 2018 Antwerpen - Vast meubilair. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06070 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Zaal Harmonie, Mechelsesteenweg 216, 2018 Antwerpen - Vast meubilair. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring 2021_CBS_06070 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Zaal Harmonie, Mechelsesteenweg 216, 2018 Antwerpen - Vast meubilair. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Aanvullende opdracht  (artikel 38/1 KB Uitvoering)

 

 

Verrekening/

post

Motivatie

In min

exclusief btw

In meer

exclusief btw

Termijn-verlenging

VV01
Minwerk gewijzigde laagdikte eikenpaneel / meerwerk douchewanden en koffietafel

Het bestek voorziet in de uitvoering van alle zichthoutwerk in 3-laagse eikenhouten panelen, waarbij de opbouwdikte van de verschillende lagen (zichtzijde/kern/binnenzijde) bepaald is.

Omwille van problemen inzake beschikbaarheid van het beschreven materiaal, wordt in overleg met extern studiebureau afgeweken van de voorgeschreven laagdikte, zonder hiervoor in te boeten op kwaliteit en duurzaamheid. Voor deze wijziging wordt een marktconforme minprijs bedongen. 

Op vraag van de klant worden in de doucheruimtes douchewandjes met bijhorende zitbank geplaatst, alsook 3 hoge tafels in de koffiehoeken van de kantoorruimtes. Deze elementen waren niet voorzien in de basisofferte. De aannemer dient hiervoor een verrekening in.

-5.823,15 euro

2.882,50 euro

0 werkdagen

VV02
Meerwerk aansluitingen keukentoestellen, spatwand, coördinatievergoeding elektriciteitswerken SIMAC 

Zowel in het restauratiedossier (buiten deze opdracht) als in het bestek voor het vaste meubilair, is de opbouw van een aantal keukentjes voorzien. De keukentoestellen zelf worden evenwel afzonderlijk via raamovereenkomst door de stad zelf besteld. In de keukentjes blijkt evenwel een onvoldoende aantal aansluitingen voor toe- en afvoer van deze toestellen voorzien (vaatwassers, drinkwaterfontein, koffiemachine, boiler). Verder voorziet de raamovereenkomst enkel de levering van de toestellen, maar niet de plaatsing, in het bijzonder voor ingebouwde toestellen (montage van fronten en plinten. Er wordt aan aannemer Beneens gevraagd deze werken (bijkomende aansluitingen, plaatsing) uit te voeren tegen regietarief.

Ter hoogte van de koffiehoek is in de basisofferte geen inox spatwand voorzien. In overleg met de klant wordt deze alsnog uitgevoerd met oog op vereenvoudigd onderhoud.

In de aanneming is een stelpost (VS) voorzien voor de uitvoering van data- en elektriciteitswerken door verplichte onderaannemer SIMAC (uiteindelijk wordt deze stelpost niet gevorderd, maar worden deze werken rechtstreeks aangerekend op kredieten van Digipolis Antwerpen - deze correctie zal deel uitmaken van de eindafrekening). Op deze werken is evenwel een coördinatievergoeding van toepassing. Vermits het bedrag zoals initieel voorzien in de stelpost en op basis waarvan de coördinatievergoeding bij indiening offerte bepaald werd, overschreden werd, wordt op basis van de eindafrekening van SIMAC de coördinatievergoeding ten aanzien van aannemer Beneens evenredig bijgesteld.

 0,00 euro

2.164,98 euro

0 werkdagen

VV03
Opklapbare kabelgoten
In het bestek is een post voorzien (in vermoedelijke hoeveelheid – VH) voor een aantal meter vaste kabelgoten. Gelet op uniformiteit met de in hoogte verstelbare, losse bureaus (nevenaanneming voor het losse meubilair) en met het oog op een vlotter gebruik, wordt in overleg met de klant gekozen om ook de niet in hoogte verstelbare, vaste werkplekken (deel van deze aanneming) uit te rusten met dezelfde opklapbare kabelgoten als het losse meubilair. De overeenkomstige lengtes vaste kabelgoten worden niet aangerekend in de basisofferte (post in VH).0,00 euro1.094,81 euro0 werkdagen

Totaal

 

-5.823,15 euro

6.142,29 euro

0 werkdagen

21% btw

 

-1.222,86 euro

1.289,88 euro

Totaal inclusief btw
-7.046,01 euro7.432,17 euro

 

Het totaal van deze verrekeningen bedraagt 7.432,17 euro - 7.046,01 euro = 319,14 euro + 67,02 euro (21% btw) = 386,16 euro.
Er wordt geen termijnverlenging toegekend voor de wijziging van de opdracht.

Aanrekening herzieningen
Op het ogenblik van toewijzing van de opdracht werden er door een administratieve vergissing geen kredieten vastgelegd voor herzieningen, hoewel het bestek weldegelijk voorziet in een financiële compensatie voor het opvangen van prijsschommelingen door indexeringen.

Op basis van de reeds ingediende vorderstaten kan het bedrag voor de herzieningen als volgt samengesteld worden:

vorderstaatperiodeherzieningen
VS 01 (nihil)18/11/2020 - 31/03/2021
0,00 euro
VS 0201/04/2021- 30/04/2021
9.162,18 euro
VS 02 bis01/04/2021 - 30/04/2021
-168,62 euro
VS 0301/05/2021 - 18/05/2021
5.885,72 euro
Totaal
14.879,28 euro
21% btw
3.124,65 euro
Totaal inclusief btw
18.003,93 euro


Het totaal van de van toepassing zijnde herzieningen bedraagt 14.879,28 euro + 3.124,65 euro (21% btw) = 18.003,93 euro.

Vastlegging krediet
Ten gevolge van de aanvullende opdrachten en de aan te rekenen herzieningen is een budgettair tekort ontstaan.
Om dit tekort op te vangen dient een bedrag van 15.198,42 euro + 3.191,67 euro (21% btw) = 18.390,09 euro, in correctiebestelbon vastgelegd te worden.

Tussentijdse afrekening:

OmschrijvingBedrag in euro, exclusief btw
Meetstaat
326.397,60 euro
Aanvullende opdracht in min (artikel 38/1 KB AUR)
-5.823,15 euro
Aanvullende opdracht in meer (artikel 38/1 KB AUR)
6.142,29 euro
Totaal posten
326.716,74 euro
Prijsherzieningen
14.879,28 euro
Totaal
341.596,02 euro
Vastgelegde budget
326.397,60 euro
Tekort
15.198,42 euro


Dienstnota bestellen en betalen stad Antwerpen, districten en OCMW van 17 december 2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.

Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, < 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    1. de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    2. de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
    • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het college na centraal visum.    

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag. 

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
goedkeuring bestek en procedure GAC/2020/01180 (P0775080)
Zaal Harmonie
college14 augustus 20206821
gunning aan Beneens bouw en interieur bv, Stadsestraat 43-A, 2250 Olencollege13 november 20209436


De opdracht voor "Vast meubilair -  Zaal Harmonie" werd gegund aan Beneens bouw en interieur bv, Stadsestraat 43-A, 2250 Olen, met ondernemingsnummer 0407.872.231 voor een bedrag 394.941,10 euro, inclusief btw.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen bedraagt 15.198,42 euro + 3.191,67 euro (21% btw) = 18.390,09 euro en zal verrekend worden op investeringsbudget 2100.

Er is voldoende krediet beschikbaar.

Voor deze opdracht werd volgend bedrag reeds in bestelbon vastgelegd:

BestelbonnummerBedrag exclusief btwFase gunning
4005423444326.397,60 eurogunning
Totaal326.397,60 euro


De uitvoering van deze opdracht heeft intussen geleid tot de volgende wijzigingen aan de opdracht:

OmschrijvingHuidig besluitTotaal
Aanvullende opdracht in min (artikel 38/1 KB AUR)
-5.823,15 euro-5.823,15 euro, exclusief btw
Aanvullende opdracht in meer (artikel 38/1 KB AUR)
6.142,29 euro6.142,29 euro, exclusief btw


Voor deze opdracht wordt nog één eindvordering verwacht.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0701 - Reguliere taken patrimonium
2SBS070102 - Beheer en ontwikkeling stedelijk vastgoed
2SBS070102P07750 - HARM_ZAAL_F3

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Beneens bouw en interieur bv, Stadsestraat 43-A te 2250 Olen, met ondernemingsnummer 0407.872.231.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende opdracht in min goed voor een bedrag van 5.823,15  euro + 1.222,86 euro (21% btw) = - 7.046,01 euro.

Artikel 3

Het college keurt de aanvullende opdracht in meer goed voor een bedrag van 6.142,29 euro + 1.289,88 euro (21% btw) = 7.432,17 euro.

Artikel 4

Het college keurt goed dat een bedrag van 15.198,42 euro + 3.191,67 euro (21% btw) = 18.390,09 euro, in correctiebestelbon 4005460416 wordt vastgelegd op naam van Beneens bouw en interieur bv, Stadsestraat 43-A te 2250 Olen, met ondernemingsnummer 0407.872.231. 

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Wijziging opdracht 1 - P0775080 - Vast meubilair
Zaal Harmonie
Mechelsesteenweg 216, 2018 Antwerpen

Beneens bouw en interieur bv
Stadsestraat 43-A
2250 Olen

Ondernemingsnummer 0407.872.231
Rekeningnummer: BE49 0000 4052 4071
18.390,09 euro, inclusief btwbudgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS070102P07750
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100
4005460416