Art 56 §3, 4° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het college keurde in zitting van 10 februari 2017 (jaarnummer 1357) een principebeslissing goed rond solidariteitsuitingen door het stadsbestuur. Daarin staat onder andere dat voor het uitlichten van een gebouw de aanvraag ofwel moet vertrekken vanuit de context van erkende (inter)nationale themadagen en –weken in België of vanuit internationaal, Europees of nationaal verband (VN, EU, ngo’s, enzovoort). Deze aanvraag voldoet aan deze criteria.
In zitting van 27 oktober 2017 (jaarnummer 9373) keurde het college het gunningsbesluit goed voor het huren, plaatsen en in gebruik stellen van een installatie voor de uitlichting van het stadhuis, op basis van bestek GAC/2017/4827.
30 juli is de Werelddag tegen Mensenhandel. Op die dag organiseert de United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) de Blue Heart Campaign. Het blauwe hart is het internationale symbool van de strijd tegen mensenhandel.
In Vlaanderen coördineert Payoke de lokale acties in verschillende deelnemende steden (Antwerpen, Gent, Brugge en Kortrijk).
Het opzet van die campagne is om aandacht vragen voor (de strijd tegen) mensenhandel en dat in zoveel mogelijk steden.
Om zichtbaarheid aan de actie te geven, vraagt de UNODC aan de deelnemende steden om het stadhuis en/of andere iconische gebouwen in de stad in het blauw te verlichten.
Daarnaast kan ook zichtbaarheid aan de actie gegeven worden door de “Blue Heart”-button te dragen, die door de UNODC gratis wordt voorzien op de actiedag.
In de deelnemende steden wordt een persmoment georganiseerd in samenwerking tussen de stad, Payoke en eventueel andere partners. Daarbij kunnen lokale accenten worden gelegd, die bijvoorbeeld een lokale problematiek onder de aandacht brengen en/of lokale initiatieven in de strijd tegen mensenhandel in de verf zetten. Het persmoment zal doorgaan op vrijdagavond 30 juli 2021 in de Hofkamer in Antwerpen vanaf 20.30 uur. De bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid en Politie Zone Antwerpen voorzien een inhoudelijke voorbereiding over dit thema.
Naast de overkoepelende campagne van de UNODC, lanceert Payoke een campagne in de deelnemende steden onder de slogan “Mensen zijn niet te koop”. Piet Goddaer (Ozark Henry) zal het gezicht zijn van de affichecampagne. Op deze affiches wordt het logo van Blue Heart, Payoke, de stad en andere partners opgenomen (lokale politie, parket, arbeidsauditoraat, ….).
De campagne wordt uitgewerkt door communicatiebureau Spindokter. Payoke draagt de kosten voor het uitwerken van deze campagne en de rechten voor het gebruik ervan. De steden staan zelf in voor (de kosten van) het printen en verdelen van deze affiches. De kosten voor het printen en verdelen van de affiches wordt door de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing, Marketing en Communicatie opgenomen.
Om het college een duidelijk overzicht te geven van de totale kostprijs worden de uitgaven, die reeds zijn goedgekeurd in het kader van de delegatie administratief goedkeurder voor het goedkeuren van bestellen en betalen, ter kennis meegegeven aan het college. Het college dient deze uitgaven niet goed te keuren.
Omschrijving | Bedrag | Bestelbonnummer |
Uitlichting stadhuis - Play NV | 1258,40 euro (incl. btw) | 4005460479 |
Het college keurt de uitlichting van het stadhuis op 30 juli 2021 tussen 20.30 uur en 00.00 uur, in het kader van de "Werelddag tegen de mensenhandel" goed.
Het college beslist deel te nemen aan de persconferentie die in het kader van dit initiatief wordt georganiseerd.
Het college beslist Bart De Wever op deze persconferentie af te vaardigen.
Het college geeft opdracht aan
Dienst | Taak |
BZ/TS | om de uitlichting van het stadhuis op 30 juli 2021 te organiseren |
SB/L/BOF | om stroomvoorziening op de Grote Markt te voorzien |