vzw Antwerpen Kunstenstad sloot in 2016 met Katoennatie nv een overeenkomst af voor het inhuren van opslagruimte voor het stockeren van haar kunstobjecten. Aangezien de AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten de activiteiten overnemen van de
vzw Antwerpen Kunstenstad, moet er een nieuwe overeenkomst worden afgesloten opdat de facturen voor het gebruik van de depot kunnen betaald worden.
Vanaf 2021 wordt de kunstopslag geregeld via Katoennatie Art nv en zal er van daaruit gefactureerd worden.
De voorwaarden die voorliggen zijn het resultaat van overleg tussen alle partijen. De overeenkomst bevat volgende voornaamste voorwaarden:
De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2019 (jaarnummer 619) de oprichting goed van de autonome gemeentebedrijven AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten. Deze autonome gemeentebedrijven zullen optreden als beheersstructuur voor de activiteiten die vandaag worden verricht door SON De Museumstichting, vzw Antwerpen Kunstenstad, vzw Vredescentrum en Maagdenhuis (OCMW).
Op 13 december 2019 (jaarnummer 10302) keurde het college goed om de lopende overeenkomsten van De Museumstichting, vzw Antwerpen Kunstenstad en vzw Vredescentrum over te dragen naar de stad Antwerpen, voor zover zij betrekking hebben op taken die door de stad Antwerpen worden opgenomen (personeel, collectie en vastgoed inclusief gebouwenonderhoud, nutsvoorzieningen en schoonmaak).
Met ingang van 1 januari 2020 heeft AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunsten de activiteiten overgenomen van de huidige organisaties SON De Museumstichting, vzw Antwerpen Kunstenstad, vzw Vredescentrum en Maagdenhuis (OCMW). Het personeel werd in dienst genomen van de stad Antwerpen, de collectie en het vastgoed werden stedelijke eigendom per 1 januari 2020.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2 bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.
Overeenkomst
De overeenkomst met Katoennatie Art nv zal door AG Vespa worden ondertekend.
Prijsbepaling huurvergoeding
Er is een huurprijs contractueel vastgelegd per m² of per m³. Per collectie zal er een deel van het gebouw worden gebruikt, deze m² of m³ prijs zal vermenigvuldigd worden met het contractueel vastgelegde tarief. Prijzen zijn inclusief btw.
Achterstallige betalingen
Er zijn achterstallige betalingen.
Bedragen zijn steeds gebaseerd op de voorgaande jaren en bestelbonnen die reeds zijn goedgekeurd. De bedragen variëren elke maand gezien de specifieke werking en nood aan opslag, waardoor de gehuurde m² steeds verschillend zijn.
Voor de huur van januari 2021- mei 2021 werd een correctie bestelbon 4105054164 gemaakt voor 26.319,97 euro, inclusief btw.
Voor de huur van de maanden juni 2021 en juli 2021 werd de bestelbon 4005454330 opgemaakt, het bedrag bedraagt 12.100 inclusief btw en werd reeds goedgekeurd.
Voor de huur van augustus 2021 tot december 2021 werd bestelbon 4005454368 opgemaakt voor 30.000,00 euro inclusief btw.
Bestelbonnen 2022-2030
Voor de volgende jaren zal er steeds jaarlijks een bestelbon worden opgemaakt die het voorwerp zal uitmaken van aparte besluitvorming. Het jaarlijks geraamde bedrag bedraagt 70.000,00 euro inclusief btw.Het college keurt de correctie bestelbon 4105054164 goed voor het inhuren van stockage ruimte gelegen te Kaai 1998, Oudedijk 1, 9130 Kallo, genaamd Warehouse 20 en Warehouse 3 voor de periode van 1 januari 2021 - 31 mei 2021 voor een bedrag van 26.319,97 euro.
Het college keurt de overeenkomst goed voor het inhuren van stockage ruimte gelegen te Kaai 1998, Oudedijk 1, 9130 Kallo, genaamd Warehouse 20 en Warehouse 3 aan de voorwaarden zoals bepaald in dit besluit.
Het college keurt de bestelbon 4005454368 goed voor het inhuren van stockage ruimte gelegen te Kaai 1998, Oudedijk 1, 9130 Kallo, genaamd Warehouse 20 en Warehouse 3 voor de periode van 1 augustus 2021 - 31 december 2021 voor een bedrag van 30.000,00 euro.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vergoeding opslagruimte 1 januari 2021 - 31 mei 2021 Van Aerdtstraat 33, 2060 Antwerpen Ondernemingsnummer 0757.817.448 Rekeningnummer BE05736077998875 | 26.319,97 euro | budgetplaats:5112000000 budgetpositie:6100 functiegebied:2BRS010104A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA070700 budgetperiode: 2100 | 4105054164 |
Vergoeding opslagruimte 1 augustus 2021 - 31 december 2021 Van Aerdtstraat 33, 2060 Antwerpen Ondernemingsnummer 0757.817.448 Rekeningnummer BE05736077998875 | 30.000,00 euro | budgetplaats:5112000000 budgetpositie:6100 functiegebied:2BRS010104A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA070700 budgetperiode: 2100 | 4005454368 |
Vergoeding opslagruimte 1 januari 2022 - 31 juli 2030 Van Aerdtstraat 33, 2060 Antwerpen Ondernemingsnummer 0757.817.448 Rekeningnummer BE05736077998875 | 70.000,00 euro/jaar | budgetplaats:5112000000 budgetpositie:6100 functiegebied:2BRS010104A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA070700 budgetperiode: 2200-2500, 2600-3000 mits goedkeuring MJP door college en gemeenteraad | volgt later |