Terug
Gepubliceerd op 26/07/2021

2021_CBS_05984 - Omgevingsvergunning - OMV_2020036611. Kloosterstraat 41, 65-77, 91. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05984 - Omgevingsvergunning - OMV_2020036611. Kloosterstraat 41, 65-77, 91. District Hoboken - Goedkeuring 2021_CBS_05984 - Omgevingsvergunning - OMV_2020036611. Kloosterstraat 41, 65-77, 91. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020036611

Gegevens van de aanvrager:

NV WOLF INVEST met als adres Luitenant Lippenslaan 60 te 2140 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

CV Fluvius System Operator (0477445084) met als contactadres Merksemsesteenweg 233 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Kloosterstraat 41, 65-77, 91 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38 sectie B nrs. 503H5, 504C2, 505M4, 505P4, 505E4 en 505F4

Inrichtingsnummer:

20210223-0035 (Milieumelding klasse 3 - Kloosterstraat 65 Hoboken)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de stedenbouwkundige vergunning 20153381 en het exploiteren van een distributiecabine

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          8/09/2016: vergunning (20153381) voor het ontwikkelen binnengebied door het bouwen van 44 woningen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • 36 grondgebonden woningen, 1 eenslaapkamerappartement en 7 tweeslaapkamerappartementen verdeeld over 10 verschillende volumes;

-          bouwvolume:

  • blok A & J:
    • gesloten bebouwing bestaande uit 3 bouwlagen onder een zadeldak;
  • blok I:
    • poortgebouw in gesloten bebouwing dat toegang geeft tot het binnenterrein en de ondergrondse parking bestaande uit 2 bouwlagen op de verdiepingen onder een zadeldak;
  • blok B:
    • gesloten bebouwing bestaande uit 1 bouwlaag onder een plat dak;
  • blok C, D & E:
    • woonblok bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • blok F & H:
    • woonblok bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • blok G:
    • woonblok deels bestaande uit 2 bouwlagen en deels bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak;

-          gevelafwerking:

  • blok A, I & J:
    • licht bruine genuanceerde steen, plint in architectonisch beton, donkergrijze dakpannen en donkergrijs aluminium buitenschrijnwerk en dakrand;
  • blok B, F & H:
    • licht bruine genuanceerde steen, wachtgevel bekleed met donkergrijze leien, plint in architectonisch beton en donkergrijs aluminium buitenschrijnwerk en dakrand;
  • blok C, D, E & G:
    • licht bruine genuanceerde steen, plint in architectonisch beton, glazen balustrade, bovenste bouwlaag grotendeels afgewerkt met donkergrijze leien en donkergrijs aluminium buitenschrijnwerk en dakrand;

-          inrichting:

  • ondergrondse parking onder blokken I, G & D;
  • bovengrondse fietsbergingen tussen blok C en G met een grootte van circa 10,8 m op circa 4,1 m en tussen blok E en G met een grootte van circa 4,4 m o circa 8,19 m.

Huidige toestand

niet relevant gezien de aanvraag handelt over nieuwbouw.

Gewenste toestand

-          functie:

  • verminderen van het aantal grondgebonden woningen van 36 naar 34;

-          bouwvolume:

  • blok A:
    • wijzigen van de interne indeling en optrekken van de scheidingsmuur met de linkerbuur;
  • blok C:
    • wijzigen van het aantal woningen op het gelijkvloers van 6 naar 4.
    • Het bouwvolume op de 2 verdieping aan Appartement 05 en 06 wordt verminderd ter hoogte van het terras.
  • blok D & E:
    • wijzigen van de interne indeling en supprimeren van de hangende terrassen;
  • blok F:
    • uitbreiden van de middelste woning op de eerste verdieping door het doortrekken van het volume tot aan de linkerbuur;
  • blok G, H & J:
    • wijzigen van de interne indeling;
  • blok I:
    • wijzigen van de interne indeling en aanpassen van het terras op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • blok A & I:
    • toevoegen van glazen balustrades in de voorgevel en wijzigen van de kleur van het buitenschrijnwerk naar geanodiseerd donkerbruin;
  • blok B:
    • wijzigen van baksteen naar witte crepi, wijzigen van de kleur van het buitenschrijnwerk naar geanodiseerd donkerbruin;
  • blok C, G & H:
    • wijzigen van baksteen naar witte crepi, wijzigen van de kleur van het buitenschrijnwerk naar geanodiseerd donkerbruin en balustrades in wit gelakt staal;
  • blok D, E & F:
    • wijzigen van de indeling van het buitenschrijnwerk, wijzigen van de kleur van het buitenschrijnwerk naar geanodiseerd donkerbruin en balustrades in wit gelakt staal;
  • blok J:
    • wijzigen van de indeling van het buitenschrijnwerk, toevoegen van glazen balustrades in de voorgevel en wijzigen van de kleur van het buitenschrijnwerk naar geanodiseerd donkerbruin;

-          inrichting:

  • inrichten van een distributiecabine op de plaats van de fietsenhelling in de vorige vergunning;
  • integreren van de fietshelling in de hellingsbaan voor de auto’s onder blok I in combinatie met een luie trap;
  • uitbreiding van de bovengrondse fietsbergingen tussen blok C en G naar een grootte van circa 10,8 m op circa 5,9 m en tussen blok E en G naar een grootte van circa 5 m o circa 8,4 m.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 44 naar 42;

-          volume-uitbreiding van blok F;

-          voorzien van een distributiecabine;

-          voorgevelwijzingen;

-          wijzigen van de toegang tot de ondergrondse parking;

-          volume-uitbreiding van de fietsenstallingen op de binnenplaats.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Milieutechnisch omvat de aanvraag de exploitatie van een transformator met een bescheiden vermogen.

 

Aangevraagde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1 x 630,00 kVA

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

16 april 2021

7 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

16 april 2021

11 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Lokale Politie/ Verkeerspolitie

16 april 2021

26 april 2021

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

16 april 2021

17 april 2021

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

16 april 2021

30 april 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 april 2021

30 april 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

16 april 2021

4 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    gevels die aan de openbare ruimte gelegen zijn, moeten op een zodanige diepte gefundeerd worden dat er geen verzakkingsgevaar bestaat bij wegwerkzaamheden. Hierbij geldt een diepte van minimaal 1,75 meter onder het straatpeil.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met artikel 34.2 van de bouwcode. Gevels gelegen langs de openbare ruimte moeten op een zodanige diepte gefundeerd worden dat er geen verzakkingsgevaar bestaat bij wegwerkzaamheden. Hierbij geldt een diepte van minimaal 1,75 meter onder het straatpeil. Bouwblok A voldoet hier niet aan. Dit wordt dan ook verder opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft betrekking op een beperkte wijziging van het totale volume. De dakverdieping van woonunit F0.2 wordt uitgebreid en vindt aansluiting bij de dakconstructie bij F0.1.

Het bouwvolume van blok C wordt verkleind ter hoogte van dakverdieping aan appartement C05 en CO6. De daklaag wordt hier verder teruggetrokken.

Ten slotte worden de fietsenstallingen op de binnenplaats uitgebreid.

Deze geplande wijzigingen aan het bouwvolume zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassing van de raamopening aan de voorgevel van blok A vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende woonfunctie. Bij blok F wordt het vergunde materiaalgebruik verder doorgetrokken bij het nieuwe volume. De gevraagde aanpassingen zijn visueel dan ook gepast in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorgestelde voorwaarden van brandweer moeten integraal opgenomen worden als voorwaarde van vergunning.

 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door Aquafin. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Vanuit de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen werd volgen voorwaardelijk gunstig advies verleend:

De groendienst geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de nieuw aan te planten bomen in dit project minstens 30/35 stamomtrek hebben en de eerste 2 jaar gedurende de zomermaanden worden gegoten (minstens tweewekelijks 30l per boom).

De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarden van vergunning.

 

De verkeerspolitie heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde wijzigingen.

 

Het dossier werd ook voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst publieke ruimte:

De toegang om binnen te rijden is bij gebouw I breder gemaakt dan in de bestaande toestand. De afgeschuinde boordsteen op het publiek domein dient daar dus breder te worden gemaakt.

 

De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – Dienst Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.”

Dit wordt mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

Er worden een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de verschillende blokken. Er worden 2 appartementen minder voorzien, maar andere worden wel wat ruimer, waardoor de norm ook iets toeneemt.

Er dient in het gebied een distributiecabine voorzien te worden. Ze voorzien die op de locatie waar een aparte fietsinkom naar de ondergrondse garage voorzien was. De fietsingang wordt nu gecombineerd op de autohelling.

 

1 appartement < 60m² met parkeernorm 1,1: 1 x 1,1 = 1,1

16 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1,35: 16 x 1,35 = 21,6

25 appartementen > 90m² met parkeernorm 1,55: 25 x 1,55 = 38,75

Totaal 1,1 + 21,6 + 38,75 = 61,45 afgerond 61 parkeerplaatsen

 

De vorige parkeerbehoefte was 58,95 afgrond 59. Er is dus een toename van parkeerbehoefte van 2 plaatsen

 

De parkeerbehoefte is 2.”

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

“Het totale project voorzag in 64 parkeerplaatsen en deze blijven in deze nieuwe toestand ook 64 plaatsen. Er worden geen plaatsen bij voorzien, maar er is wel nog steeds een overschot op de behoefte. De 2 extra plaatsen zijn als nuttige plaatsen dus voorzien.”

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt -2.

 

De voorgestelde indeling genereert een onveilige situatie voor de fietsenstallingen ter hoogte van de mindervalideplaatsen 15 en 25, waarbij het autoverkeer en fietsverkeer niet van elkaar wordt gescheiden. Daarnaast zorgt de plaatsing van deze fietsenstalling ervoor dat de mindervalideplaats niet voldoende toegankelijk zijn.

Om deze fietsenstalling te compenseren werd in het advies van mobiliteit als een van de suggestie aangeboden om parkeerplaats 63 te supprimeren. Gelet op het grote aantal ontbrekende fietsenstallingen en naar de afscheiding van het voorzien van gescheiden stroom met het autoverkeer zal hierdoor ook parkeerplaats 64 gesupprimeerd moeten worden. Het totaal aantal parkeerplaatsen bedraagt dan 62, waardoor er nog steeds voldaan wordt aan de werkelijke parkeerbehoefte. Er zijn nog steeds 3 plaatsen meer beschikbaar dan de 59 parkeerplaatsen die het project aan behoefte genereert.

 

Dit aantal is bijgevolg toereikend.

 

Fietsvoorziening:

Voor de fietsvoorzieningen werd er volgend advies gegeven vanuit de stedelijke dienst mobiliteit:

“De fietsparkeerbehoefte daalt ten opzichte van de vergunde toestand. In de vergunde toestand zijn er 145 fietsenstallingen nodig. In nieuwe toestand 143.

Voor gebouw A en J die niet aan het binnengebied grenzen worden de fietsenstallingen inpandig in het gebouw voorzien. Voor A zijn dat er 5, voor J 9. Voor alle blokken aan het binnengebied zijn er stallingen in twee grotere fietsenstallingen op maaiveld en plaats in de ondergrondse parkeergarage.

 

In het binnengebied zijn 2 grote fietsenstallingen geplaatst. Tussen blok C en G is er een fietsenstalling goed voor 52 plaatsen. Tussen blok E en G nog een voor 28 fietsen.

De rest van de fietsen wordt ondergronds geplaatst. Er zijn nog 143 – (5+9) – 52 – 28 = 49 plaatsen nodig.

 

Door het verwijderen van de aparte inkom voor fietsers verliest men een grote meerwaarde qua veiligheid. Gescheiden stromen zijn beter. Ook de ingang voor de fietsers die voorheen dicht bij de woningen lag, komt nu veel verder te liggen wat niet fijn is.

 

Ondergronds worden 53 plaatsen voorzien, maar daarvan is het overgrote deel niet tot slecht bruikbaar. 12 fietsen naast de helling staan nog altijd haaks op de muur en hebben voldoende ruimte achter de fietsen om vlot weg te kunnen. De rest is slecht geplaatst.

De ontwikkelaar voorziet een trap langs de bestaande autohelling van 70cm. Dit heeft tot gevolg dat de fietsen die naast de helling stonden niet meer voldoende plaats hebben. Deze worden nu onder een hoek gezet, maar dan moet men bij vertrek het hele stuk met de fiets achteruit gaan. Dat kan niet, dus ofwel aan het einde en in het midden een plaats voorzien waar men de fiets kan draaien. Ofwel de toegang niet verbreden. Deze 24 zijn niet allemaal bruikbaar.

 

Er worden 8 en 9 stallingen los in de autozone geplaatst. Deze mogen hier zeker niet staan. De mindervalideparkeerplaatsen en plaatsen 1 en 14 kunnen op die manier niet vlot gebruikt worden en de fietsen staan heel aanrijgevoelig. Deze mogen daar niet getekend worden. Deze 17 zijn niet bruikbaar.

 

Er dient te worden gewerkt met een verkeerslicht aan de toegangshelling die verkeer op de helling in de andere richting verbiedt en zowel werkt voor auto´s als fietsers.

De verbreding van de toegangshelling is geen verbetering voor fietsers. De kans is heel groot dat als nu een fietser op de trap loopt met zijn fiets op de helling, dat een automobilist toch gaat passeren, wat onveilig is. Wanneer de helling gedeeld wordt dan is het beter de trap in het midden te voorzien. Dan kan de fietser ook kiezen aan welke zijde hij/zij naast de fiets wandelt en een auto kan per definitie niet passeren. Het licht voorkomt dat men mag inrijden als een fietser naar beneden komt.

 

Wanneer men de toegangshelling niet verbreedt, maar behoudt zoals voorzien was (mits trap in het midden) en men daardoor de fietsenruimte breder kan voorzien dan kunnen daar zeker 25 fietsen comfortabel haaks op de muur gestald worden.

 

Een andere mogelijkheid om meer fietsstalruimte te maken is om de fietsenberging bovengronds (waar er nu 28 in staan) 50 cm breder te maken. Dan kunnen er 2 rijen fietsen in staan en is er voldoende ruimte (bij bestaande lengte) voor 40 fietsen.

 

Nog een andere mogelijkheid is om een parkeervak (bv 63) te supprimeren en daar nog bijkomende fietsenstallingen te plaatsen om het benodigde aantal te bereiken.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er aangesloten bij het geven advies van mobiliteit.

Gelet op de overschot van het totale aantal parkeerplaatsen kunnen de 17 fietsenstallingen gelegen aan mindervalideplaats 15 en 25 voorzien worden op parkeerplaats 63 en 64.

De fietsen in de fietsenstalling rechts naast de inrit zijn momenteel niet bruikbaar. De vergunde breedte van deze ruimte werd ingekort voor het plaatsen van bekabeling naar de achtergelegen distributiekabels. Door middel van een fietsophangingsysteem dat haaks op muur staat, kan deze ruimte alsnog gebruikt worden als fietsenstalling. Dit wordt als voorwaarde mee opgenomen bij het afleveren van een vergunning.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

3.      er moet een totaal van 143 fietsenstallingen voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode;

4.      de fietsenstallingen ter hoogte van parkeerplaats 1 en 14 (zoals in rood aangeduid op het plan Aangepast_in_rood_BA_Parking_-1NT) worden uitgesloten van vergunning. Deze moeten voorzien worden op parkeerplaats 63 en 64;

5.      de fietsen in de fietsenstalling rechts naast de inrit moet haaks op de muur geplaatst worden met een fietsophangsysteem;

6.      in het midden van de autohelling moet er een fietshelling voorzien worden die aan beide kanten bruikbaar is;

7.      er moet een verkeerslicht dat voor auto´s en fietsen tegelijk werkt, voorzien worden bij de inrit van de parkeergarage om in- en uitrijden te beveiligen;

8.      de nieuw aan te planten bomen in dit project moeten minstens 30/35 stamomtrek hebben en de eerste 2 jaar gedurende de zomermaanden worden gegoten, minstens tweewekelijks 30 liter per boom;

9.      de bouwheer moet voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – Dienst Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken;

10.  alle gevels langsheen het openbaar domein moeten voorzien van een voldoende funderingsdiepte, uitgevoerd conform artikel 34.2 van de bouwcode;

11.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld de ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren.

 

Geadviseerde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1 x 630,00 kVA

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

16 april 2021

Start openbaar onderzoek

27 april 2021

Einde openbaar onderzoek

26 mei 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 juli 2021

Verslag GOA

9 juli 2021

naam GOA

Gerd Cryns en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 april 2021

26 mei 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

3.      er moet een totaal van 143 fietsenstallingen voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode;

4.      de fietsenstallingen ter hoogte van parkeerplaats 1 en 14 (zoals in rood aangeduid op het plan Aangepast_in_rood_BA_Parking_-1NT) worden uitgesloten van vergunning. Deze moeten voorzien worden op parkeerplaats 63 en 64;

5.      de fietsen in de fietsenstalling rechts naast de inrit moet haaks op de muur geplaatst worden met een fietsophangsysteem;

6.      in het midden van de autohelling moet er een fietshelling voorzien worden die aan beide kanten bruikbaar is;

7.      er moet een verkeerslicht dat voor auto´s en fietsen tegelijk werkt, voorzien worden bij de inrit van de parkeergarage om in- en uitrijden te beveiligen;

8.      de nieuw aan te planten bomen in dit project moeten minstens 30/35 stamomtrek hebben en de eerste 2 jaar gedurende de zomermaanden worden gegoten, minstens tweewekelijks 30 liter per boom;

9.      de bouwheer moet voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – Dienst Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken;

10.  alle gevels langsheen het openbaar domein moeten voorzien van een voldoende funderingsdiepte, uitgevoerd conform artikel 34.2 van de bouwcode;

11.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/JV/2021/G.00701.HO.0009, die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1 x 630,00 kVA

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.