Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021056199 |
Gegevens van de aanvrager: | NV SEA-MOL TANK TERMINAL met als adres Skaldenstraat 1 te 9042 Gent |
Ligging van het project: | Rostockweg zn 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 15 sectie C nrs. 231D6, 231H5, 231K5, 231A6 en 231B6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van gebouwen en uitbreken van verhardingen en sporen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 15 april 1999 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1998/AN5/1998/B/0616 – 19983370) voor het bouwen van een loods en bijgebouwen;
- Op 17 september 1998 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1998/AN5/1998/B/0223 – 19981196) voor het bouwen van een loods, sanitaire lokalen, burelen en uitbreiding machinekamer;
- Op 18 september 1996 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1995/5-95/B/1670 – 19952969) voor de nieuwbouw van een loods en burelen na afbraak;
- Op 26 juni 1996 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1996/5-96/B/0217 – 19953413) voor een overslagloods en werkplaats.
Huidige toestand
Het terrein wordt gekenmerkt door verschillende soorten bebouwing die gebruikt werd voor de op- en overslag van fruit en groenten. Het ganse terrein is verhard.
Gewenste toestand
Een bouwrijp terrein voor de bouw van een tankterminal die zal worden aangevraagd in een aparte aanvraag.
Inhoud van de aanvraag
- Slopen van 4 loodsen;
- Uitbreken van verhardingen;
- Plaatselijke reliëfwijziging van circa 50 cm hoogte;
- Uitbreken van sporen.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 27 mei 2021 | 3 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier ook het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en -voor de dokken – Gebied voor Waterweginfrastructuur. Ten noorden van de aanvraag lopen overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding. De Wilmarsdonksteenweg, Oosterweelsteenweg, Henry Fordlaan en Noorderlaan, ten noorden en oosten van de aanvraag, hebben als bestemming Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. In het noordoosten hebben de spoorwegen de bestemming Gebied voor spoorweginfrastructuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar het terrein na de sloopwerken wordt afgewerkt met een laag in mengpuin/betonpuin welke waterdoorlatend is.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
Archeologienota: Overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een omgevingsvergunning met ingreep in de bodem een archeologienota gevoegd.
In voorliggende aanvraag, die niet door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m², is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een bekrachtigde archeologienota toe te voegen aan de aanvraag. Deze nota maakt deel uit van het aanvraagdossier en werd bekrachtigd op 30 mei 2021. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een terrein gelegen net ten noorden van het Leopolddok, wordt bebouwing gesloopt en verharding uitgebroken. De werken kaderen in het bouwrijp maken van het terrein voor de bouw van een tankterminal, welke het voorwerp zal uitmaken van een aparte omgevingsvergunningsaanvraag.
Op het terrein, met een oppervlakte van circa 202.500 m², worden volgende werken uitgevoerd:
- Het slopen van vier loodsen met een oppervlakte variërend tussen de 516 m² en 18.197 m². De loodsen werden gebruikt voor de op- en overslag van fruit en groenten;
- Het uitbreken van bestaande verhardingen (asfalt, beton en klinkers) met een totale oppervlakte van 170.000 m²;
- Het uitbreken van de sporen op het terrein;
- Een plaatselijke reliëfwijziging door het lokaal ophogen van een zone met een oppervlakte van 45.360 m² tot een hoogte van maximum 50 cm. Deze lokale ophoging gebeurt met breekpuin van de te slopen gebouwen en verhardingen;
- Het terrein na de sloopwerken te voorzien met een laag breekpuin als stabiele ondergrond voor latere werken.
Niet alle bebouwing wordt afgebroken. Zo blijft het gebouw ten noordwesten (op plan aangeduid als “central dispatch”) en het gebouw ten oosten (op plan aangeduid als “parah”) behouden. De te slopen gebouwen zijn noch een beschermd monument, noch opgenomen op de vastgestelde inventaris bouwkundig erfgoed.
Daar de aanvraag kadert in de herontwikkeling van een industrieterrein, zijn de aangevraagde werken aanvaardbaar binnen de gegeven context van het industriegebied waarbinnen ze zijn gelegen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Gezien de aanvraag de sloop betreft van niet historisch of architecturaal waardevolle constructies midden in industriegebied, is de ruimtelijke impact beperkt en is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Bodemreliëf
Centraal op het grote terrein wordt een zone met een oppervlakte van 45.360 m² verhoogd met maximum 50 cm. Het niveau van het terrein daarrond blijft gelijk aan de bestaande toestand en blijft mooi aangesloten bij het niveau van de aanpalende terreinen. Betonnen elementen worden ter plaatse gebroken en hergebruikt voor de op te hogen zones. Metalen en niet-herbruikbare materialen worden gescheiden afgevoerd naar externe verwerkingsinstallaties. De ophoging gebeurt dan met mengpuin/betonpuin die als stabiele ondergrond dient voor de latere werkzaamheden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Daar de aanvraag tevens voorziet in het uitbreken van spoorwegen, heeft de vergunningverlenende overheid het advies gevraagd aan Infrabel, als beheerder van deze spoorwegen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De sloopwerken hebben geen mobiliteitsimpact. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de werken. Daar het terrein aan het water gelegen is, dient onderzocht of het transport van metalen en niet-herbruikbare materialen via het water kan gebeuren. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Alle ondergrondse constructies dienen afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 25 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 24 juni 2021 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Alle ondergrondse constructies dienen afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die om het advies gevraagd heeft. |