Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_04928 - Omgevingsvergunning - OMV_2021041746. Oudstrijdersstraat 4. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04928 - Omgevingsvergunning - OMV_2021041746. Oudstrijdersstraat 4. District Borgerhout - Goedkeuring 2021_CBS_04928 - Omgevingsvergunning - OMV_2021041746. Oudstrijdersstraat 4. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021041746

Gegevens van de aanvrager:

de heer Maarten De Keulenaer met als adres Lusthovenlaan 17 te 2640 Mortsel

Ligging van het project:

Oudstrijdersstraat 4 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24 sectie A nrs. 0 en 299V10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/02/2021: opname in het vergunningenregister (2020206) van meergezinswoning met 3 appartementen;

-          17/02/2021: proces-verbaal (11002_2021_13636_VPV) voor het werken zonder vergunning;

-          01/01/1953: toelating (1953/118) voor nieuwbouw.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: meergezinswoning met 3 wooneenheden

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een plat dak met kelder;
  • bouwdiepte: circa 13,3m / bouwhoogte: circa 9,5m

-          gevelafwerking:

  • donkerrode gevelsteen met arduinen gevelplint en houten buitenschrijwerk;
  • in achtergevel: terrassen op verdieping met buisvormige balustrade met massieve tussenspijl.

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke inkom en kelder;
  • 3 identieke éénslaapkamerappartementen met slaapkamer aan voorgevel en keuken aan achtergevel;
  • privéterrassen en -tuin aan achtergevel;
  • verhard terras op gelijkvloers in projectie met bovenliggende terrassen;
  • één buitentoilet per appartement, toegankelijk via terrassen.


Huidige toestand

-          functie en bouwvolume in overeenstemming met vergund geachte toestand.

-          gevelafwerking: in overeenstemming met de vergund geachte toestand afgezien van:

  • vergrote gevelopening op het gelijkvloers in de achtergevel met nieuwe schuifpui;
  • gevelafwerking van achtergevel in witte crepi op isolatie;
  • doorlopend stalen balustrade zwart gelakt aan terrassen op verdieping;
  • grijs PVC buitenschrijnwerk met gewijzigde opdeling;
  • verwijderen van houten rolluik op gelijkvloers;
  • dakgootbekleding in witte PVC aan voor- en achtergevel.

-          inrichting: in overeenstemming met vergund geachte toestand afgezien van:

  • verhard terras op gelijkvloers werd 1m uitgebreid;
  • interne indeling van ieder appartement werd volledig gewijzigd:
    • invoegen van een badkamer en een apart toilet (technische schacht);
    • verplaatsing van de keuken en/of slaapkamer en/of leefruimte;
    • buitentoilet aan terrassen werd berging;
    • deel van de gemeenschappelijke traphal op bovenste verdieping wordt extra berging voor het bovenste appartement.

Gewenste toestand

-          de gewenste toestand stemt overeen met de huidige toestand daar het een regularisatie van reeds uitgevoerde werken betreft.


Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van meldings- en vergunningsplichtige verbouwingswerken aan een meergezinswoning zonder functiewijziging, zonder wijziging van het aantal woongelegenheden en zonder uitbreiding van het bouwvolume:

  • stabiliteitswerken binnen in vergund geacht gebouw;
  • vergroten van een raamopening in de achtergevel;
  • aanbrengen van gevelisolatie met bepleistering op de achtergevel;
  • isoleren van het plat dak aan buitenzijde;
  • plaatsen van een nieuwe terrasbalustrade op verdieping;
  • uitbreiden van de terrasverharding op het gelijkvloers. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

28 april 2021

14 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 43: Het is onduidelijk of de nieuwe sanitaire afvoeren aansluiten op de bestaande septische put (scheiding van grijs en zwart water) conform de bepalingen van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De laatst vergunde toestand omvat een meergezinswoning met drie wooneenheden. De voorliggende aanvraag omvat een regularisatie waarbij het aantal woongelegenheden niet wordt aangepast.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume van de meergezinswoning wordt niet aangepast. Een beoordeling inzake schaal en ruimtegebruik van het bouwvolume is hier niet van toepassing.

 

De verharde oppervlakte van het terras achteraan op het gelijkvloers werd met 1m uitgebreid. Er blijft voldoende onverharde oppervlakte over om de tuin als kwalitatief te beschouwen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van de aanvraag wijzigt enkel door de raamindeling en het buitenschrijnwerk aan te passen naar PVC buitenschrijnwerk in een grijze kleur. Deze aanpassingen zijn visueel niet storend en aanvaardbaar.

 

De achtergevel wordt aangepast door een nagenoeg gevelbreed schuifraam op het gelijkvloers te plaatsen en het buitenschrijnwerk en balustrades op de verdiepingen te wijzigen in PVC buitenschrijnwerk in een grijze kleur en zwart gelakte balustrades. Er wordt witte crepi voorzien met isolatie. Deze aanpassingen zijn aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De drie appartementen worden intern aangepakt door binnenmuren te verwijderen en te verplaatsen. Hierdoor worden appartementen gecreëerd die ruimtelijk groter aanvoelen, wat de woonkwaliteit ten goede komt.

 

Op het kelderplan is het onduidelijk hoe de nieuwe sanitaire afvoeren worden aangesloten op de bestaande septische put en hoe deze aan de straat aangeboden worden. Bovendien is de inhoud van de septische put onbekend. In principe zou de inhoud van de septische put minimaal 2.000 liter dienen te bedragen. Echter is het in de praktijk onrealistisch om het vervangen van de septische put op te leggen indien deze te klein is. Dit omdat het om een gesloten bouwblok gaat waar het plaatsen van een septische put nagenoeg onmogelijk is. De aansluiting van de afvoeren dienen wel te voldoen aan artikel 43. Dit wordt opgelegd in de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de nieuwe sanitaire afvoeren te voorzien en aan te sluiten op de bestaande septische put conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 april 2021

Volledig en ontvankelijk

28 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 juni 2021

Verslag GOA

9 juni 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de nieuwe sanitaire afvoeren te voorzien en aan te sluiten op de bestaande septische put conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.