Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Statiestraat, De Bist en de Onze-Lieve-Vrouwstraat zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
In kader van de Minder-Hinder maatregelen en Slim Naar Antwerpen is het wenselijk de stationsomgeving van Ekeren opnieuw aan te leggen.
Planningscontext
Het plangebied is gelegen binnen het GRUP 'Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen'.
Er zijn geen actieve of geldende BPA’s of RUP’s van toepassing.
De zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.
Het projectgebied ligt deels op openbaar domein. De grond van de parking langs de Statiestraat en het perceel langs de Bist zijn in eigendom van de NMBS/INFRABEL.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Beheervoorwaarden
Ambitie
Concept
Er werd een concept voorgelegd waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
1. Parkeren
Binnen het projectgebied worden 189 parkeerplaatsen voorzien. Dit is een stijging met 39 plaatsen ten opzichtige van de huidige situatie.
2. Fietsinfrastructuur
De fietsostrade die het plangebied doorkruist wordt verbreed naar 4,5m. Gespreid over vier stallingen worden er ruim 400 overdekte staanplaatsen voorzien, waarvan 5% van deze stallingen wordt ingericht voor buitenmaatse fietsen. Dit is een stijging met 112 plaatsen ten opzichte van de huidige situatie. De fietsenstallingen en overkappingen die gebruikt zullen worden zijn van het type NMBS.
3. Stationspleintjes
Het concept voorziet drie kleinschalige stationspleintjes, gespreid over het plangebied:
4. Groenbalans
Er worden 25 nieuwe bomen voorzien binnen het plangebied. De bestaande bomen tegenover het stationsgebouw worden behouden en de bermen langs de fietsostrade worden groen ingericht.
5. Materialisatie (half)verharding
Er wordt in heel het plangebied gebruik gemaakt van standaardmaterialen, met uitzondering van de stationspleintjes. Hiervoor wordt een hoogwaardigere bestrating gebruikt met een afwerking van merwebasalt. De fietsostrade wordt uitgevoerd in bitumineuze verharding, de voetpaden in standaard betonstraatstenen en de parkeervakken in het openbaar domein in straatkeien met waterdoorlatende voeg. Op de parking Bist wordt gewerkt met een rijweg van waterdoorlatende betonstraatstenen en parkeervakken in lineaire grasbetondals. De bestaande asfaltverharding op de NMBS parking wordt behouden.
6. Verlichting
De verlichting binnen het plangebied wordt vernieuwd. Langs de Statiestraat worden er standaard verlichtingspalen voorzien van het type ‘Luma Indal’ met lampen langs beide paalzijden. Op de stationspleintjes wordt gewerkt met rondstralers (type ‘Metronomis’). De fietsenstallingen worden verlicht door middel van geïntegreerde ledstrips.
7.Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De stationsomgeving van Ekeren ligt centraal gebied en heeft als dusdanig overal riolering die is aangesloten op een waterzuiveringsinstallatie.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
8. Regenwaterafvoer (RWA) en droogweerafvoer (DWA)
Er worden geen aanpassingen gedaan aan de bestaande RWA en DWA infrastructuur.
9. Brandweer
Alle gebouwen binnen het plangebied zijn gelegen langs een uitgeruste weg waar brandweerinterventies mogelijk zijn. Bij de heraanleg van de Statiestraat wordt rekening gehouden met de benodigde draaicirkels voor brandweerwagens.
10. Techniek
De nutskasten blijven behouden op hun huidige locaties.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 25 januari 2021 |
|
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Ekeren | 1 juni 2021 | 134 |
Het districtscollege van Ekeren en het college wensen de stationsomgeving van Ekeren op te waarderen tot een kwalitatieve, multimodaal ontsloten, mobiliteitshub met meer parkeermogelijkheden, kwalitatieve fietsenstallingen en een fietsostrade die aan de hedendaagse normen voldoet.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Op 1 juni 2021 (jaarnummer 134) keurde het districtscollege van Ekeren de projectdefinitie en het concept ‘Stationsomgeving Ekeren’, wegeniswerken in de Statiestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Bist, district Ekeren, goed en nam kennis van:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op:
Advies Coördinatieoverleg Openbaar Domein 25.01.2021
Coördinatieoverleg Openbaar Domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (15 januari 2021) ‘Stationsomgeving Ekeren’, wegeniswerken in de Statiestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Bist, district Ekeren.
Het college keurt de projectdefinitie en het concept (15 januari 2021) ‘Stationsomgeving Ekeren’ voor de herinrichting van de bestaande parking aan de Statiestraat en de aanleg van een groene parking op het perceel tussen de Bist en de spoorweg, district Ekeren, goed.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.