Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_05072 - District Ekeren. Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) - SWOU11789. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05072 - District Ekeren. Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) - SWOU11789. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_05072 - District Ekeren. Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) - SWOU11789. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Statiestraat, De Bist en de Onze-Lieve-Vrouwstraat zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
 
In kader van de Minder-Hinder maatregelen en Slim Naar Antwerpen is het wenselijk de stationsomgeving van Ekeren opnieuw aan te leggen.

  • De bestaande parking aan de Statiestraat wordt heringericht en op het perceel tussen de Bist en de spoorweg wordt een bijkomende groene parking voorzien.
  • Langsparkeren op de Statiestraat (kant van de bebouwing) blijft behouden.
  • Het fietspad in de Statiestraat zal omgevormd worden tot een volwaardige fietsostrade en op verschillende locaties in de stationsomgeving worden nieuwe, overdekte fietsenstallingen voorzien.

Planningscontext
Het plangebied is gelegen binnen het GRUP 'Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen'.
Er zijn geen actieve of geldende BPA’s of RUP’s van toepassing.
De zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.

Het projectgebied ligt deels op openbaar domein. De grond van de parking langs de Statiestraat en het perceel langs de Bist zijn in eigendom van de NMBS/INFRABEL.

Analyse
 
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter
    1. Stationsgebouw vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID 14618).
    2. Geen loketfunctie, stationsgebouw in gebruik door VZW Tracé.
    3. Een volwaardig stationsplein ontbreekt.
  • Groen
    1. Weinig (waardevolle) groenelementen.
    2. Onverharde zones, voornamelijk begroeid met gras.
    3. Grote platanen tegenover stationsgebouw absoluut te behouden.
  • Mobiliteit
    1. Parking met 89 haakse parkeerplaatsen.
    2. Langsparkeren aan één zijde in Statiestraat (36 plaatsen).
    3. Weinig tot geen parkeermogelijkheden aan de oostzijde van de sporen.
    4. Fietsostrade F14 doorkruist het plangebied.
    5. Dichtstbijzijnde bushaltes op ±50m (Veltwijcklaan).
    6. Verschillende fietsenstallingen met totale capaciteit van 288 plaatsen.
  • Gebruik 
    1. Parking wordt ook gebruikt als buurtparking.
    2. Stationsomgeving is niet volledig integraal toegankelijk, wel voldoende parkeerplaatsen voor mindervaliden.
    3. Verhoging perron is op lange termijn nodig.
    4. Stationsomgeving trekt ook reizigers aan uit omliggende dorpen.
    5. Verschillende conflictpunten tussen vervoersmodi binnen het plangebied.
  • Techniek 
    1. Blindegeleidelijnen aanwezig en conform, uitbreiding wel wenselijk.
    2. Beperkt straatmeubilair (banken, vuilbakken, plantenbakken) is aanwezig.
    3. Straatverlichting dient vernieuwd te worden.
    4. Riolering en ondergrondse infrastructuur dient niet vernieuwd te worden.

Algemene randvoorwaarden

  • Creëren van meer parkeermogelijkheden langs oostelijke spoorzijde.
  • Voorzien van meer en kwalitatievere (overkapte) fietsenstallingen.
  • Volledige stationsomgeving dient integraal toegankelijk gemaakt te worden.
  • Minimale breedtes rijzones, schrikafstanden, fietspaden en voetpaden te voorzien conform draaiboeken.
  • Verlichting vernieuwen.
  • Toegankelijkheid brandweer garanderen.
  • Behouden van aparte in- en uitrit voor NMBS-parking.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Stappers
    1. Voldoende brede voetpaden voorzien.
    2. Behoud van bestaande oversteekvoorzieningen.
  • Trappers
    1. De F14 ter hoogte van de Statiestraat dient te functioneren als een hoogwaardige fietsverbinding met een vlotte doorstroming.
    2. Het aantal mogelijke conflictsituaties met andere modi dient tot een minimum beperkt te worden.
    3. Het is belangrijk dat er extra aandacht uitgaat naar de zichtbaarheid van fietsers ten opzichte van het verkeer dat de parking op en afrijdt, voetgangers die van de bushalte naar het station wandelen en voetgangers die zich rond het stationsgebouw begeven.
    4. De huidige fietsenstallingen bieden onvoldoende comfort aan de pendelaar en het aantal is ontoereikend aan de huidige en toekomstige vraag. Er dient gestreefd te worden naar een uitbreiding van de capaciteit waarbij een kwaliteitsverhoging door bijvoorbeeld een overkapping wenselijk is.
    5. Er dient ruimte voorzien te worden voor alternatieve types fietsen zoals bakfietsen en fietsen voor deelmobiliteit (Mobit, blue bike). 
  • Privévervoer
    1. Een eenvoudige en duidelijk leesbare circulatiewijze op de parking ter hoogte van de Statiestraat (en de bijkomstige parking) is wenselijk;
    2. Er dient gedacht te worden aan ruimte voor deelmobiliteit en elektrisch laden.
    3. Snelheidsremmer voorzien op Bist, ter hoogte van de fietsoversteek.
    4. Voorzien van voldoende bufferruimte tussen geparkeerde voertuigen en fietsostrade.
    5. Voldoende zichtbaarheid voor bestuurders die de parking verlaten op kruisende voetgangers en fietsers.

Beheervoorwaarden

  • Bij het nieuwe ontwerp moet rekening gehouden worden om bestaande boomspiegels maximaal te vergroten, zodat de bomen effectief een hoge toekomstverwachting kunnen bereiken.
  • De te behouden bomen dienen maximaal beschermd te worden tijdens werkzaamheden.

Ambitie

  • Herinrichten en opwaarderen van de stationsomgeving van Ekeren tot een kwalitatieve, praktische en aangename gebruiks- en verblijfsruimte voor reizigers en buurtbewoners. 
  • Realiseren van een bijkomende groene parking tussen de Bist en de spoorweg.
  • Vermeerderen van het aantal parkeerplaatsen, zowel voor fietsers als voor auto’s.
  • Inrichten van een aantrekkelijk en praktisch stationsplein(tje) met ruimte voor groen en zitgelegenheden.

Concept
 
Er werd een concept voorgelegd waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

1. Parkeren

Binnen het projectgebied worden 189 parkeerplaatsen voorzien. Dit is een stijging met 39 plaatsen ten opzichtige van de huidige situatie. 

  • Parking NMBS: 56 plaatsen (schuinparkeren).
  • Parking Statiestraat zuid: 36 plaatsen (langsparkeren). 
  • Parking Statiestraat noord: 51 plaatsen (langsparkeren. Voorzien op langere termijn, voorlopig groenstrook).
  • Parking Bist: 46 plaatsen (haaks en langsparkeren); 

2. Fietsinfrastructuur

De fietsostrade die het plangebied doorkruist wordt verbreed naar 4,5m. Gespreid over vier stallingen worden er ruim 400 overdekte staanplaatsen voorzien, waarvan 5% van deze stallingen wordt ingericht voor buitenmaatse fietsen. Dit is een stijging met 112 plaatsen ten opzichte van de huidige situatie. De fietsenstallingen en overkappingen die gebruikt zullen worden zijn van het type NMBS.

3. Stationspleintjes

Het concept voorziet drie kleinschalige stationspleintjes, gespreid over het plangebied:

  • op het stationsplein ter hoogte van het stationsgebouw wordt, naast fietsenstallingen en een verbrede fietsostrade, een groot groenvak voorzien met betonnen afboording die als zitelement gebruikt kan worden. Bij het ontwerp dient rekening gehouden te worden met de logische looplijnen over het plein;
  • een tweede stationsplein bevindt zich langs de Statiestraat ter hoogte van de fietstunnel onder de sporen. Ook hier worden nieuwe fietsenstallingen en een verbrede fietsostrade voorzien;
  • het derde plein bevindt zich aan de overzijde van de sporen op het einde van parking Bist. Hier worden zitgelegenheden en fietsenstallingen voorzien.

4. Groenbalans 

Er worden 25 nieuwe bomen voorzien binnen het plangebied. De bestaande bomen tegenover het stationsgebouw worden behouden en de bermen langs de fietsostrade worden groen ingericht.

5. Materialisatie (half)verharding

Er wordt in heel het plangebied gebruik gemaakt van standaardmaterialen, met uitzondering van de stationspleintjes. Hiervoor wordt een hoogwaardigere bestrating gebruikt met een afwerking van merwebasalt. De fietsostrade wordt uitgevoerd in bitumineuze verharding, de voetpaden in standaard betonstraatstenen en de parkeervakken in het openbaar domein in straatkeien met waterdoorlatende voeg. Op de parking Bist wordt gewerkt met een rijweg van waterdoorlatende betonstraatstenen en parkeervakken in lineaire grasbetondals. De bestaande asfaltverharding op de NMBS parking wordt behouden.

6. Verlichting

De verlichting binnen het plangebied wordt vernieuwd. Langs de Statiestraat worden er standaard verlichtingspalen voorzien van het type ‘Luma Indal’ met lampen langs beide paalzijden. Op de stationspleintjes wordt gewerkt met rondstralers (type ‘Metronomis’). De fietsenstallingen worden verlicht door middel van geïntegreerde ledstrips.

7.Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De stationsomgeving van Ekeren ligt centraal gebied en heeft als dusdanig overal riolering die is aangesloten op een waterzuiveringsinstallatie.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

8. Regenwaterafvoer (RWA) en droogweerafvoer (DWA)

Er worden geen aanpassingen gedaan aan de bestaande RWA en DWA infrastructuur.

9. Brandweer

Alle gebouwen binnen het plangebied zijn gelegen langs een uitgeruste weg waar brandweerinterventies mogelijk zijn. Bij de heraanleg van de Statiestraat wordt rekening gehouden met de benodigde draaicirkels voor brandweerwagens.

10. Techniek

De nutskasten blijven behouden op hun huidige locaties.

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

25 januari 2021

 

Projectdefinitie en concept
Goedkeuring districtscollege Ekeren
1 juni 2021
134


Het districtscollege van Ekeren en het college wensen de stationsomgeving van Ekeren op te waarderen tot een kwalitatieve, multimodaal ontsloten, mobiliteitshub met meer parkeermogelijkheden, kwalitatieve fietsenstallingen en een fietsostrade die aan de hedendaagse normen voldoet. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Op 1 juni 2021 (jaarnummer 134) keurde het districtscollege van Ekeren de projectdefinitie en het concept  ‘Stationsomgeving Ekeren’, wegeniswerken in de Statiestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Bist, district Ekeren, goed en nam kennis van:

  • de projectdefinitie en het concept ‘Stationsomgeving Ekeren’ voor de herinrichting van de bestaande parking aan de Statiestraat en de aanleg van een groene parking op het perceel tussen de Bist en de spoorweg, district Ekeren;
  • De mobiliteitsvoorwaarden.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op:

  • SUB_NR/INTERN/5052500000/224/2EKE010102M01613/2EK090200/2400 en 2500;
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010104A00000/2SA020200/2200. 

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Advies Coördinatieoverleg Openbaar Domein 25.01.2021

Coördinatieoverleg Openbaar Domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:

  • in functie van een transparant beheer, duidelijke afspraken gemaakt worden tussen Stad Antwerpen en de NMBS en de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst in overleg met de betrokken afdelingen;
    • De samenwerkingsovereenkomst tussen stad en NMBS/Infrabel is momenteel in opmaak.
  • voor de publieke ruimte, die in beheer komt naar stad Antwerpen, de materialisatie wordt afgestemd de standaard materialen van de stad Antwerpen en de inrichting wordt aangepast;
    • Zoals in de projectdefinitie duidelijk wordt aangegeven wordt binnen het volledige projectgebied gewerkt met standaardmaterialen van de stad. Enkel de fietsenstallingen (die betaald en beheerd zullen worden door de NMBS) wijken af van de stadsstandaarden.
  • Onderzocht wordt of het voorgestelde inrichtingsprofiel ook op de kritische breedte maten en dus over het gehele project aangehouden kan worden;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • het profiel van Statiestraat (Noord) wordt aangepast en een rijweg breedte van 5.25 m wordt behouden, zodat in de toekomst het voetpad verbreed kan worden conform de principes van het draaiboek Openbaar Domein;
    • Dit zal zo uitgetekend worden in functie van het definitief ontwerp.
  • bij realisatie van de overflow parking (langsparkeren zijde spoorweg) tegelijk ook de bufferstrook naast de fietsostrade aangelegd en toegankelijk wordt gemaakt voor voetgangers;
    • Dit zal zo uitgetekend worden in functie van het definitief ontwerp.
  • Onderzocht wordt op welke manier sporadisch vrachtverkeer elkaar binnen het vernieuwde profiel en inrichting kan passeren en indien dit echt noodzakelijk blijkt, een verbredingen van de rijweg wordt doorgevoerd;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • in overleg met MOB, een locatie voorstel van verkeersremmende verhoogde inrichtingen wordt opgenomen in het concept;
    • Er wordt één verhoogde inrichting voorzien centraal in de Statiestraat.
  • de in en uitrit van de (stations)parking als een erfaansluiting wordt ingericht;
    • Dit zal zo uitgetekend worden in functie van het definitief ontwerp.
  • met de NMBS duidelijke afspraken worden gemaakt omtrent het parkeerregime in de omgeving van het station en deze op te nemen in de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Antwerpen en NMBS;
    • Dit wordt opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
  • de groenstroken tussen parkeerstrook - fietsostrade – rijweg in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt worden in functie van maximale vergroening en voorzien worden van extensieve beplanting;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • de parkeerplaatsen conform de standaard principes en materialisatie van de Stad Antwerpen aangelegd worden;
    • Dit zal zo uitgetekend worden in functie van het definitief ontwerp.
  • de nieuwe boomvakken in de (langs)parkeervakken conform de generieke inrichtingsprincipes verder uitgewerkt en aangelegd worden;
    • Dit zal zo uitgetekend worden in functie van het definitief ontwerp.
  • de boomvakken rond de bestaande bomen in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt worden naar voorontwerp;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • er voldoende zitgelegenheden worden voorzien in de stationsomgeving;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • binnen het ontwerp rekening wordt gehouden dat een vlotte en integraal toegankelijke aansluiting naar het perron mogelijk blijft, zowel met de huidige perronhoogte als met een toekomstig hoger perron;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • voor de fietsenstallingen op het openbaar domein het type fietsenstalling van Stad Antwerpen wordt gebruikt, in functie van toekomstig beheer en uniformiteit en dit verder besproken wordt met de NMBS en de verantwoordelijken van de straatmeubilaris;
    • De fietsenstallingen worden betaald en onderhouden door de NMBS. Er zal gebruik gemaakt worden van hun standaard stallingen voor stationsomgevingen.
  • stootbanden worden voorzien op alle haakse en schuine parkeerplaatsen;
    • Dit zal zo worden uitgetekend in functie van het definitief ontwerp.
  • de voetpadruimte binnen het stationsgebied overal minimaal 1,90m bedraagt;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • nagegaan wordt of er openbare toiletten voorzien kunnen worden;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • wordt nagegaan hoeveel elektrische laadplaatsen er voorzien moeten worden voor fietsen en wagens;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • naar de volgende fase onderzocht wordt waar er terrasruimte aan het stationsgebouw voorzien en vergund kan worden;
    • Dit wordt verder onderzocht in functie van het definitief ontwerp.
  • geen grasdals worden voorzien op intensief gebruikte parkeerplaatsen;
    • Enkel op parking Bist zal gebruik gemaakt worden van grasdals voor de parkeerplaatsen. Zo kan het groene karakter dat dit perceel momenteel heeft zo veel mogelijk behouden blijven.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010102 - Het publiek domein is goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd met veel aandacht voor veilig verkeer, toegankelijkheid en voor de zwakke weggebruiker
2EKE010102M01613 - SWOU11789 Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)
2LMS010104M01613 - SWOU11789 Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (15 januari 2021) ‘Stationsomgeving Ekeren’, wegeniswerken in de Statiestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Bist, district Ekeren.

Artikel 2

Het college keurt de projectdefinitie en het concept (15 januari 2021) ‘Stationsomgeving Ekeren’ voor de herinrichting van de bestaande parking aan de Statiestraat en de aanleg van een groene parking op het perceel tussen de Bist en de spoorweg, district Ekeren, goed.

Artikel 3

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210115_11789_Stationsomgeving Ekeren_PD_COD_2501.pdf