Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_04932 - Omgevingsvergunning - OMV_2021015287. Paulus Beyestraat 151. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04932 - Omgevingsvergunning - OMV_2021015287. Paulus Beyestraat 151. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_04932 - Omgevingsvergunning - OMV_2021015287. Paulus Beyestraat 151. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021015287

Gegevens van de aanvrager:

VZW Katholiek Onderwijs Deurne(Antwerpen) met als contactadres Palinckstraat 57 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Paulus Beyestraat 151 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30 sectie A nrs. 0, 527K26, 527V38, 527P30, 527K41, 527L41, 527H41 en 527N19

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een schoolvleugel aan de Tirinusstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          20/12/2019: vergunning (20191905) voor het verbouwen van een basisschool;

-          19/11/2010: vergunning (20105188) voor het bouwen van een polyvalente ruimte bij een schoolgebouw;

-          11/06/1998: vergunning (629#2634) voor het aanbouwen van sanitair en polyvalente ruimte tot turnzaal en refter.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          basisschool met 20 klassen, bestaande uit 2 gebouwen aan de straatkant en 1 gebouw in binnengebied;

-          de vergunning (20191905) van 2019 voorzag 26 klassen en 2 nieuwe volumes met 3 bouwlagen, maar is nog niet uitgevoerd.

 

Huidige toestand

 

-          basisschool met 20 klassen, bestaande uit 2 gebouwen aan de straatkant en 1 gebouw in binnengebied.

 

Gewenste toestand

 

Er worden een aantal aanpassingen aan de vergunning (20191905) van 2019 gevraagd:

-          de voormalige noodkerk en een tijdelijk schoolgebouw wordt afgebroken;

-          een nieuw schoolvolume met 2 bouwlagen met een plat dak aan de Tirinusstraat;

-          hierdoor worden er 6 klassen minder voorzien en komt het aantal op 20;

-          de open ruimte (speelplaats) blijft behouden;

-          de gevel wordt opgetrokken met licht gekleurde beige baksteen en voorzien van schrijnwerk in brons/beige.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen van het gebouw in de Tirinusstraat;

-          verbouwen van basisschool Sint-Rumoldus;

-          oprichten van een nieuw volume in de Tirinusstraat.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

17 maart 2021

14 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

17 maart 2021

23 maart 2021

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

17 maart 2021

1 april 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 maart 2021

30 maart 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

17 maart 2021

22 maart 2021

Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer

17 maart 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

17 maart 2021

13 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 26 Afvalverzameling: functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² is;
  • artikel 38 Groendaken: de nieuwe daken worden niet als groendaken aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag betreft het doorvoeren van wijzigingen aan basisschool Sint-Rumoldus met in- en uitgangen langs de Tirinusstraat en de Paulus Beyestraat. Er worden met voorliggende aanvraag aanpassingen aan een eerder verleende omgevingsvergunning voorzien, namelijk het afbreken van een bestaande schoolvleugel (gebouw T) langs de Tirinusstraat en het oprichten van een nieuw volume op dezelfde locatie. De bestaande functie van school blijft behouden en is daarmee in harmonie met het stadsweefsel en de kenmerkende woonfuncties in de omgeving van de Paulus Beyestraat en de Tirinusstraat.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag omvat het afbreken van de voormalige noodkerk en van een tijdelijk schoolgebouw met daarna de bouw van een nieuw schoolvolume met twee bouwlagen onder een plat dak. Door de realisatie van dit nieuwbouwvolume zal het huidige aantal klassen (20) verhogen naar 26.

 

Voorliggende aanvraag betreft een wijziging aan de omgevingsvergunning (OMV2019077308) die op 20 december 2019 verleend werd. Het dossier vermeldt dat “omwille van een budgetverschuiving tussen dossiers, het project Sint-Rumoldus te Deurne een schaalverkleining zal ondergaan”. Concreet zal er bij het gebouw T, met een in- en uitgang langs de Tirinussstraat, één bouwlaag minder gerealiseerd worden dan oorspronkelijk gepland. Hierdoor worden ook 6 klassen (lagere school) minder voorzien dan in voorgaande vergunning. Het gebouw aan de Paulus Beyestraat blijft behouden zoals vergund.

 

Het voorgestelde volume sluit nauwer aan bij de gabarieten van de aanpalende panden. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het nieuwe volume van twee bouwlagen onder een plat dak is qua bouwhoogte en volumetrie inpasbaar in de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Op datum van 30 november 2018 werd het project voorgelegd aan de leden van de welstandscommissie. Die brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit.

 

De gevel aan de Tirinusstraat wordt opgetrokken met licht gekleurde beige baksteen, net als de overige gevels van het nieuwe T-gebouw. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in brons/beige-kleurig aluminium. Deze kleur is dezelfde als de toegangspoorten tot de school, wat voor een harmonisch geheel zorgt.

Bij de uitwerking van de nieuwe gevels is voldoende aandacht besteed aan de materialisatie, geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten woon- en recreatiefgebied met projectgebied boven 3.000 m² (gelijk aan 4.581 m²) en een ingreep in de bodem boven 1.000 m² (ca. 1.745 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd ingediend door Fodio en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 8 mei 2017. Het bijhorende programma van maatregelen beval een vervolgonderzoek in de vorm van een prospectie met ingreep in de bodem. Deze proefsleuven dienen verplicht uitgevoerd te worden (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/12253). Ook het daaruit voortvloeiende programma van maatregelen uit de nota dient verplicht te worden uitgevoerd. Dit wordt als voorwaarde bij vergunning opgelegd.

 

Milieuaspecten

 

De school Sint-Rumoldus gelegen in de Paulus Beyestraat en Tirinusstraat te Deurne beschikt momenteel niet over een milieuvergunning. In de omgevingsvergunning met referentie OMV2019077308 gaf de dienst Omgeving van de stad Antwerpen reeds het advies aan de exploitant om te bekijken of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. In het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat deze toetsing effectief gebeurd is. Dit wordt opnieuw als bijzondere voorwaarde opgelegd.

 

Voor de realisatie van het nieuwe schoolgebouw is mogelijks een bemaling noodzakelijk.

De aandacht van de initiatiefnemer wordt er op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2). Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2).

De initiatiefnemer wordt eveneens gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van de stad Antwerpen om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen. In dat geval moet bij lozing van >10 m³/uur op de openbare riolering toelating van Aquafin verkregen worden. De opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4 m –mv).

 

Indien rekening gehouden wordt met bovenstaande voorwaarden, kan gunstig advies gegeven worden om de vergunning te verlenen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een school rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van het beoordelingskader luchtkwaliteit en geluidshinder dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164).

 

Op basis van het beoordelingskader luchtkwaliteit en geluidshinder adviseert de stadsdienst Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu gunstig:

 

“De locatie is onderhevig aan jaargemiddelde concentraties NO2 van 21-30 µg/m³. Bij toepassing van het beoordelingskader wordt in deze situatie gunstig geadviseerd voor het aspect luchtkwaliteit. De locatie is onderhevig aan omgevingslawaai (Lden) van minder dan 55 dB(A). Bij toepassing van het beoordelingskader wordt bij deze geluidsniveaus gunstig geadviseerd voor het aspect geluidshinder.”

 

Verder voorziet de aanvraag niet in een afgescheiden afvalberging van minstens 4m², voorzien van verluchting. Dit is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met betrekking tot een minimum aan comfort en hygiëne niet afgeweken worden. Deze afvalberging dient geplaatst te worden in de kelderruimte van gebouw P in de Paulus Beyestraat.

 

Ook wordt opgemerkt dat de nieuwe platte daken niet als groendaken worden aangelegd, zoals voorgeschreven in artikel 38 van de bouwcode. De aanvrager motiveert in de beschrijvende nota, die tot deze aanvraag behoort, de reden waarom hierop een afwijking gevraagd wordt. Het regenwater zal opgevangen worden in regenwaterputten en herbruikt worden voor de spoeling van de toiletten. Het hemelwater zal worden opgevangen in hemelwaterputten met een totaal volume van 45.000 liter. Er wordt eveneens een infiltratievoorziening geplaatst met een inhoud van 3.000 liter en een oppervlakte van 7,78 m².

De achterliggende idee achter artikel 38, namelijk het zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en het beperken van het piekdebiet bij stortbuien, wordt met dit alternatief opgevangen. Om die reden kan een afwijking worden toegestaan.

 

Verder blijven ook de voorwaarden uit de voorgaande afgeleverde omgevingsvergunning gelden met betrekking tot de bescherming van groen tijdens de werffase. Aan de straatzijdes en op het perceel zijn er een aantal hoogstammige bomen aanwezig in de huidige toestand. Aangezien de voorliggende aanvraag het slopen van bestaande gebouwen en het bouwen van nieuwe gebouwen omvat en de bomen in of rond de werfzone staan, wordt er in voorwaarde opgelegd om alle mogelijke voorzorgen te nemen om de bestaande bomen op het terrein te beschermen, in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen. Op de werf dient bijgevolg een ruimte tot 2 m van de stam vrij te blijven van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval, … Deze ruimte moet omheind of omkast worden.

 

Advies werd gevraagd aan de dienst ASTRID veiligheidscommissie. Het advies ASTRID veiligheidscommissie is gunstig en luidt als volgt:

 

“De wijzigingen in dit dossier vallen buiten de criteria van de Veiligheidscommissie. We willen er wel op wijzen dat de beslissing in dossier 2019070065 nog steeds van kracht blijft.”

 

Het advies uit voorgaande omgevingsvergunningsaanvraag is het volgende:

 

“Gezien het aantal leerlingen het criterium van 150 personen ruim overschrijdt, heeft de commissie besloten dat er indoordekking dient aanwezig te zijn in beide gebouwen.”

 

Het voorzien in een indoordekking word opnieuw opgenomen als voorwaarde in deze vergunning.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

In 2019 werd een vergunning verleend voor het uitbreiden van een schoolgebouw van 20 naar 26 klassen (20191905). Met deze aanvraag worden 6 klaslokalen minder voorzien, waardoor de totale parkeerbehoefte ongewijzigd blijft. 

 

De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden 5 parkeerplaatsen voorzien op het naastliggende perceel. Dit perceel is in erfpacht van KOD (Katholiek Onderwijs Deurne).

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen bedraagt dan ook 0.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid

 

Parkeerplaatsen worden ontsloten via de Tirinusstraat.

 

Fietsvoorzieningen

 

Er moeten voor de 20 klassen 132 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          8 kleuterklassen = 8 x 3 (3 plaatsen/klaslokaal) = 24;

-          12 lagere school klassen = 12 x 9 (9 plaatsen /klaslokaal) = 108.

 

Er worden 186 fietsstalplaatsen voorzien in de kelder van gebouw P. De fietsenberging is te bereiken via de Paulus Beyestraat via een trap met fietsgoot..

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      na realisatie van de nieuwbouw kijkt de exploitant na of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Indien dit zo is, dient hiervoor een omgevingsvergunning of –melding aangevraagd of ingediend te worden. Indien er voor de realisatie van de nieuwbouw een bemaling noodzakelijk is, wordt hiervoor een omgevingsvergunning aangevraagd (dienst milieuvergunningen);

3.      de bestaande bomen op het terrein en in de aanliggende straten zijn te beschermen, in goede gezondheid te houden en schade aan deze bomen te voorkomen door een ruimte tot 2 m van de stam te behouden die vrij blijft van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval,… conform artikel 18 van de bouwcode;

4.      een afvalberging van 4 m² te voorzien in de kelder van gebouw P aan de Paulus Beyestraat, conform artikel 26 van de bouwcode;

5.      er dient indoordekking aanwezig te zijn in beide gebouwen conform het advies van ASTRID veiligheidscommissie;

6.      het advies van de dienst Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie is strikt na te leven:

-          de bouwheer voert, zoals voorgeschreven in het programma van maatregelen, een archeologisch vervolgonderzoek in de vorm van proefsleuven verplicht uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/12253);

-          de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

-          de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

17 maart 2021

Start openbaar onderzoek

29 maart 2021

Einde openbaar onderzoek

27 april 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 juni 2021

Verslag GOA

11 juni 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 maart 2021

27 april 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      na realisatie van de nieuwbouw kijkt de exploitant na of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Indien dit zo is, dient hiervoor een omgevingsvergunning of –melding aangevraagd of ingediend te worden. Indien er voor de realisatie van de nieuwbouw een bemaling noodzakelijk is, wordt hiervoor een omgevingsvergunning aangevraagd (dienst milieuvergunningen);

3.      de bestaande bomen op het terrein en in de aanliggende straten zijn te beschermen, in goede gezondheid te houden en schade aan deze bomen te voorkomen door een ruimte tot 2 m van de stam te behouden die vrij blijft van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval,… conform artikel 18 van de bouwcode;

4.      een afvalberging van 4 m² te voorzien in de kelder van gebouw P aan de Paulus Beyestraat, conform artikel 26 van de bouwcode;

5.      er dient indoordekking aanwezig te zijn in beide gebouwen conform het advies van ASTRID veiligheidscommissie;

6.      het advies van de dienst Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie is strikt na te leven:

-          de bouwheer voert, zoals voorgeschreven in het programma van maatregelen, een archeologisch vervolgonderzoek in de vorm van proefsleuven verplicht uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/12253);

-          de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

-          de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.