Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021029109 |
Gegevens van de aanvrager: | Eddy en Maria Grbinicek - Huljev met als adres Hoeklaan 33 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Hoeklaan 33 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 34 sectie E nrs. 0 en 51C5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning op het gelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/03/1975: vergunning (803#7400) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage;
- 11/12/1963: vergunning (19633) voor het verkavelen van gronden tussen Oude Baan en Prinshoeveweg, te Ekeren.
Vergunde/geacht vergunde toestand
- eengezinswoning;
- 2 bouwlagen onder zadeldak in halfopen bebouwing;
- het gelijkvloers heeft aan de linkerzijde een bouwdiepte van 13 m, aan de rechterzijde is dit 9 m;
- de eerste verdieping heeft een bouwdiepte van 9 m;
- voorgevels zijn afgewerkt met donkerbruine en lichtbruine gevelsteen, oranje dakpannen, betonnen dakrandoversteken, arduinen dorpels en grijs buitenschrijnwerk in hout;
- achteraan het perceel is een garage gesitueerd, bereikbaar vanuit de zijstraat.
Huidige toestand
- conform huidige toestand, uitgezonderd:
Gewenste toestand
- conform huidige toestand, uitgezonderd:
Inhoud van de aanvraag
- het afbreken van de wederrechtelijk opgetrokken veranda;
- het bouwen van een nieuwe gelijkvloerse achterbouw onder plat dak;
- het openwerken van de verbinding tussen leefruimte en keuken;
- het ophogen van de scheidingsmuur met de rechterbuur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Provincie Antwerpen | 19 maart 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling EK/1963/V/0027/WV, goedgekeurd op 11 december 1963, meer bepaald in lot(en) 50.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend punt:
- 1.01 – Strook voor hoofdgebouwen: de bouwdiepte mag maximaal 13 m bedragen maar het gelijkvloers krijgt hier een bouwdiepte van 13,13 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Voor het aspect gewijzigd overstromingsregime wordt verwezen naar het advies van de waterbeheerder.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag vertoont een aantal strijdigheden met de geldende voorschriften en voor een aantal daarvan kunnen in het eindadvies voorwaarden worden opgenomen zodat het project in uitvoering alsnog zal voldoen aan de bewuste artikels.
Echter is het zo dat de afwijking inzake bouwdiepte zo gering is, namelijk slechts 13 cm op een totale maatvoering van 13 m (1 % dus), dat de onregelmatigheid niet van die omvang is dat nadelige impact te verwachten valt voor de aanpalende percelen en dat deze principieel ruimtelijk aanvaardbaar is. De reeds geringe open ruimte achter het pand wordt door deze onvolkomenheid niet terdege geschaad dat in deze dient ingegrepen te worden.
Er wordt in deze dan ook aan het college geadviseerd betreffende afwijking als dusdanig te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter een beperkte verbouwing en uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van de van kracht zijnde verkaveling, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De geplande volumetrie, tot een gelijkvloerse bouwdiepte van 13,13 m, is in se afwijkend ten opzichte van wat op de aanpalende percelen is voorzien en wat de richtlijnen uit de geldende verkaveling voorschrijven, maar zoals hierboven reeds aangehaald is de onregelmatigheid van die orde dat deze alsnog ruimtelijk aanvaardbaar is.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialen, lichtbruine gevelsteen en grijs schrijnwerk, zijn ruimtelijk aanvaardbaar, in overeenstemming met de geldende voorschriften en bovendien visueel ingepast in hun gebouwde context.
Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg eenduidig gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het dak ter hoogte van het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, dient te worden voorzien:
- in het geval van louter een plat dak: dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium «brandgedrag aan de buitenzijde» te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
- in het geval van een groendak: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed, voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;
2. het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse uitbouw dient te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode en bijgevolg dient:
- ofwel dit dak te worden aangelegd als groendak;
- ofwel dient een voldoende grote regenwaterput te worden voorzien, mét recuperatie;
3. de verharding in de zone tussen de achtergevel van de woning en de garage dient beperkt te worden tot maximaal 20 m² – het overtal boven vermelde maatvoering dient verwijderd te worden;
4. de verharding in de voortuinzone aan de zijde van de Hoeklaan dient grotendeels verwijderd te worden en beperkt te blijven tot het loop-/onderhoudspad langsheen de voorgevel;
5. de haag en de afsluiting in de voortuinzone dienen in hoogte beperkt te worden tot maximaal 1 m, voor wat betreft het deel tussen de perceelsgrens in de Hoeklaan en het toegangspoortje in de Baljuwlaan;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
7. het op de foto’s zichtbare tuinhuis in de voortuinstrook (op plan aangegeven als zijtuinstrook) langsheen de Baljuwlaan wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 februari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 19 maart 2021 |
Start openbaar onderzoek | 29 maart 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 27 april 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 juli 2021 |
Verslag GOA | 14 juni 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
29 maart 2021 | 27 april 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het dak ter hoogte van het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, dient te worden voorzien:
- in het geval van louter een plat dak: dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium «brandgedrag aan de buitenzijde» te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
- in het geval van een groendak: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed, voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;
2. het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse uitbouw dient te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode en bijgevolg dient:
- ofwel dit dak te worden aangelegd als groendak;
- ofwel dient een voldoende grote regenwaterput te worden voorzien, mét recuperatie;
3. de verharding in de zone tussen de achtergevel van de woning en de garage dient beperkt te worden tot maximaal 20 m² – het overtal boven vermelde maatvoering dient verwijderd te worden;
4. de verharding in de voortuinzone aan de zijde van de Hoeklaan dient grotendeels verwijderd te worden en beperkt te blijven tot het loop-/onderhoudspad langsheen de voorgevel;
5. de haag en de afsluiting in de voortuinzone dienen in hoogte beperkt te worden tot maximaal 1 m, voor wat betreft het deel tussen de perceelsgrens in de Hoeklaan en het toegangspoortje in de Baljuwlaan;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
7. het op de foto’s zichtbare tuinhuis in de voortuinstrook (op plan aangegeven als zijtuinstrook) langsheen de Baljuwlaan wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.