Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_04954 - Omgevingsvergunning - OMV_2021009361. Moerelei 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04954 - Omgevingsvergunning - OMV_2021009361. Moerelei 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_04954 - Omgevingsvergunning - OMV_2021009361. Moerelei 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021009361

Gegevens van de aanvrager:

NV Aldi met als adres Veedijk 49 te 2300 Turnhout

Gegevens van de exploitant:

NV Aldi (0403837823) met als adres Veedijk 49 te 2300 Turnhout

Ligging van het project:

Moerelei 1 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nrs. 282Y4 en 282A5

Inrichtingsnummer:

20210119-0036 (Aldi Wilrijk)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Kleinhandelsactiviteiten

Voorwerp van de aanvraag:

de verbouwing en uitbreiding van een winkel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/01/1999: weigering (222#9534) voor het plaatsen van reclame;

-          03/09/1997: machtiging (244 52 08 / 238 05 92) voor het oprichten van een supermarkt met een bruto gebouwde oppervlakte van 2007 m² waarvan de netto-handelsoppervlakte uitbreidt met 374 m² tot 774 m²;

-          28/03/1997: vergunning (222#9086) verbouwen atelier tot handels- en opslagruimte.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: winkelruimte met een vloeroppervlakte van circa 750 m² met beenhouwer van circa 120 m², sociale lokalen, opslagruimte, loskade en parking;

-          bouwvolume: halfopen bebouwing, onderdeel van de bedrijfssite van Henschel;

-          gevelafwerking: geel-roze gevelparement met verticale bardage en bruin aluminium schrijnwerk. 

Huidige toestand

-          bouwvolume: inrichting winkelruimte ruimer dan vergund, circa 820 m², met kleinere achterliggende opslagruimte;

-          gevelafwerking: zaakgebonden reclame (Aldi).

Gewenste toestand

-          de ganse parking en de constructie van de loskade blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van deze aanvraag;

-          functie: detailhandel (ongewijzigd);

-          bouwvolume: 

  • herindeling winkel met uitbreiding van de voormalige opslagplaats binnen het bestaand volume;
  • vooraan het gebouw wordt een inpandige luifel gecreëerd;

-          gevelafwerking: 

  • supprimeren van de luifel;
  • gevelmetselwerk en bardage vervangen door sandwichpanelen;
  • antraciet aluminium buitenschrijnwerk;
  • zaakgebonden publiciteit.

Inhoud van de aanvraag

-          het intern verbouwen van een winkelruimte;

-          het wijzigen van de voorgevel met aanbrengen zaak-gebonden publiciteit.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 11 juni 1998 nam het college akte van de milieumelding AN98/110 voor de exploitatie van een supermarkt. 

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de verbouwing van een supermarkt en de actualisatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Aangevraagde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 250 kVA

16.3.2.a

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+79,85 kW

17.4

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

500 liter

45.8.1.b

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied.

19,80 kW

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Op 21 augustus 1997 werd aan Aldi nv een sociaal-economische vergunning afgeleverd voor de uitbreiding van een discountsupermarkt aan de Moerelei te 2610 Wilrijk van 374 m² tot 774 m² netto handelsoppervlakte.

Op 28 mei 2007 heeft Aldi nv in het kader van de wet op de handelsvestigingen een aangetekende brief bij de post afgegeven ter attentie van het college. Deze brief is op 5 juni 2007 bij stadsontwikkeling/bedrijven/economische ontwikkeling gearriveerd. Er was een volledig ingevulde voorafgaande verklaring bijgevoegd voor een beperkte uitbreiding van de reeds vergunde handelsvestiging aan de Moerelei in Wilrijk. Het college nam kennis (op 15 juni 2007, jaarnummer 7545) van deze volledige verklaring van Aldi nv in het kader van de wet op de handelsvestigingen. Daarmee verkreeg Aldi nv een sociaal-economische vergunning voor het uitbreiden van haar netto handelsoppervlakte van 774 m² naar 929 m².

Aldi kampt na 14 jaar opnieuw met problemen door plaatsgebrek. Om dit op te lossen vroeg Aldi nv op 12 februari 2021 een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten aan tot uitbreiding naar 1.267 m² netto handelsoppervlakte.

Met voorliggend dossier wordt de omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten gevraagd voor de uitbreiding van de Aldi-discountsupermarkt aan de Moerelei 1 te 2610 Wilrijk tot een nettohandelsoppervlakte van 1.267 m². Dit is een uitbreiding met 338 m² ten opzichte van de bestaande en vergunde nettohandelsoppervlakte van 929 m² (913 m² Aldi en 16 m² Renmans, die zal worden geïntegreerd in de netto-handelsoppervlakte van Aldi) en met 152 m² ten opzichte van de netto-handelsoppervlakte van 1.115 m² die mogelijk zou zijn op basis van artikel 11, 3° van het Decreet IHB (929 m² vergund + 20% met een maximum van 300 m² = 1.115 m²).

 

Deze Aldi-discountsupermarkt met Renmans-beenhouwerij verhuisde op 1 april 1998 van de voormalige locatie aan de Bist te Wilrijk, naar de huidige locatie aan de Moerelei 1 te 2610 Wilrijk. Tezamen met de verhuis werd de netto-handelsoppervlakte uitgebreid van 400 m² tot 774 m² (758 m² Aldi en 16 m² Renmans). Hiervoor werd de socio-economische (SE-)vergunning afgeleverd op 21 augustus 1997. Na bijna 10 jaar uitbating ter plaatse, werd in 2007 de netto-handelsoppervlakte van Aldi binnen het bestaande gebouw uitgebreid tot de huidige 913 m², waardoor de totale netto-handelsoppervlakte werd uitgebreid tot 929 m². Dit werd vergund via de in de toenmalige wetgeving voorziene vereenvoudigde procedure van voorafgaande melding op 28 mei 2007. Nog eens bijna 14 jaar later wenst Aldi de netto handelsoppervlakte verder uit te breiden tot 1.267 m² om problemen door plaatsgebrek op te lossen en om het nieuwe, meer ruimte behoevende winkelconcept te kunnen realiseren. Het bestaande gebouw zal hiervoor worden verbouwd binnen de bestaande footprint en heringericht. Renmans zal de beenhouwerij sluiten en de reeds vergunde nettohandelsoppervlakte van 16 m² zal mee in de Aldi-discountsupermarkt worden geïntegreerd. De beenhouwerij zal worden heringericht als afbakruimte voor vers brood en gebak. In het gebouw bevinden zich momenteel eveneens een opslagruimte voor winkelinrichtingsonderdelen van oude filialen en leegstaande leslokalen, die destijds werden voorzien om nieuwe startende Aldi- medewerkers op te leiden in dit filiaal. Deze opslagruimte zal grotendeels mee geïntegreerd worden in de winkelruimte en in het magazijn ten behoeve van de winkel. Daarnaast zal er een mezzanine worden ingericht boven het huidige bureel, waar de sociale lokalen zullen worden ondergebracht. Boven een deel van het magazijn wordt een ruimte ingericht voor CO2 koeling. De bestaande luifel wordt afgebroken en de rechtergevel (waar de  inkom zich bevindt) wordt een stuk achteruit geschoven, zodat er een overdekte buitenruimte ontstaat waaronder een aantal fietsenrekken worden voorzien en plaats voor de winkelkarren. 

 

Aldi vernieuwde zijn winkelconcept al in 2012 en verder in 2017. Ten opzichte van de vroegere winkels, hebben de winkels met het nieuwe concept onder meer een ander logo, meer licht in de winkel en fotodisplays boven de schabben. Het gamma blijft voornamelijk bestaan uit artikelen onder het eigen merk, maar werd vervolledigd met een beperkt assortiment basismerkartikelen. De focus komt ook meer te liggen op dagverse goederen (groenten, fruit, brood). De prijzenpolitiek blijft dezelfde. De perceptie krijgt een upgrade. De winkels krijgen onder meer grotere ramen, bredere gangpaden, betere verlichting en nieuwere materialen. Zo wordt gebruik gemaakt van open koelkasten en lagere rekken, om het overzicht in de winkel te verbeteren. Ook het kleurenpallet van de discounter werd opgefrist. In de algemene inrichting komen meer houttoetsen aan bod, in plaats van het vroeger overheersende rood en bruin. Ook grote canvassen tegen de muur om verschillende productgroepen aan te duiden, dragen veel bij tot de verbeterde look & feel van de discountsupermarkt.

 

Aldi beschikt over een parking met 89 parkeerplaatsen op privé terrein. De parking is toegankelijk via 1 in-/uitrit aan de Moerelei. De parking blijft onveranderd behouden. Er zijn momenteel 15 fietsenstalplaatsen beschikbaar onder de luifel naast de inkom van de winkels, in traditionele fietsenrekken. Na de verbouwingen zullen er 26 ruime fietsenstalplaatsen worden ingericht door middel van het plaatsen van fietsnietjes. Er worden 8 plaatsen voorzien voor het personeel ter hoogte van de ingang naar de sociale lokalen en 18 plaatsen voor de klanten langs de voorgevel, vlakbij de inkom van de winkel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Innoveren en Ondernemen

12 maart 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag 

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn  

Agentschap Wegen en Verkeer

12 maart 2021

29 maart 2021

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

12 maart 2021

14 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

12 maart 2021

23 maart 2021

Gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

12 maart 2021

1 april 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 maart 2021

22 maart 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

12 maart 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Oudebaan, goedgekeurd op 22 oktober 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 4: zone voor groen (gr), artikel 5: zone voor publiek domein (pu) en artikel 1: zone voor gemengde functies (ge1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en wijkt af op volgend punt:

-          artikel 4 Zone voor groen (Gr):

  • er zijn 12 parkeerplaatsen (linkerzijde van de in- en uitrit) waarvoor geen vergunde toestand is terug te vinden. Deze parkeerplaatsen bevinden zich in een zone die bestemd is als groene voortuinstrook.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    §3 er werd geen afvalberging opgetekend;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    het is onduidelijk wanneer het aantal parkeerplaatsen (89) in bestaande toestand is voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Op 28 maart 1997 is er een vergunning verleend voor het omvormen van een atelier tot een handelszaak. Bij deze aanvraag was een parking in open lucht voorzien voor 77 voertuigen. De parkeerplaatsen aan de linkerzijde van de in- en uitrit waren in deze aanvraag niet opgetekend. In de aanvraag die op 28 januari 1999 is geweigerd bevat het inplantingsplan een parking voor 82 voertuigen. Aan de linkerzijde van de in- en uitrit zijn 12 plaatsen voorzien, de plaatsen ter hoogte van de loskade zijn verdwenen, de groenzones op de parking zijn gewijzigd. In bestaande toestand beschikt de parking over 89 plaatsen. In de nieuwe toestand blijft de inrichting en het aantal beschikbare plaatsen gelijk. 

Tegenover de vergunde toestand zijn er 12 parkeerplaatsen meer voorzien. Deze bevinden zich aan de linkerzijde van de in- en uitrit. Aan de hand van aangeleverd beeldmateriaal kan vastgesteld worden dat deze parkeerplaatsen reeds langer aanwezig zijn, deze zijn in hetzelfde materiaal voorzien als de overige parkeerplaatsen. Ook beschikbare luchtbeelden (http://www.geopunt.be/kaart?app=Reis_door_de_tijd_app) uit 2000-2003 tonen reeds deze 12 parkeerplaatsen. Deze waren dus reeds aanwezig op 22 oktober 2018 wanneer het RUP Oudebaan definitief is vastgesteld.  

De herinrichting van de parking maakt echter geen deel uit van de aanvraag en is strijdig met artikel 4 (zone voor groen) van het RUP Oudebaan. De 12 parkeerplaatsen bevinden zich in een gebied dat voorzien moet worden als een groene voortuinstrook. 

Omwille van de onduidelijkheid omtrent de vergunde status van deze 12 parkeerplaatsen en de strijdigheden met het RUP zullen alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de handelingen, werken en wijzigingen in functie van de verbouwing van de winkel en het wijzigen van de gevels, rekening houdend met de voorwaarden, worden uitgesloten.

 

Voorliggende aanvraag voldoet niet aan artikel 26 van de bouwcode. Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Dit wordt opgenomen bij de voorwaarden.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. Omwille van de aard van de aanvraag is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst business en innovatie. Hun advies is gunstig (zie ook ‘Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid’ en ‘Advies over de kleinhandelsactiviteiten’).

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik en het creëren van een inpandige overdekte ruimte. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie voor de gevels in licht grijze sandwichpanelen, elementen in zichtbeton en antraciet aluminium buitenschrijnwerk is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De twee logo’s die centraal op de voorgevel en aan de rechterzijde van de voorgevel worden voorzien zijn in verhouding met de totale oppervlakte van de gevels en niet storend in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

In de vergunde toestand is er naast de Aldi een Renmans Beenhouwerij. Deze is momenteel al weg en de Aldi trekt die ruimte bij haar bestaande winkel. Eveneens wordt de verhouding magazijn en winkelruimte volledig verandert. Er komt meer winkelruimte en veel minder opslag. 

De totale bruto vloeroppervlakte van het gebouw (buiten dat het allemaal Aldi wordt) verandert niet. Daarom verandert de parkeerbehoefte ook niet en is de parkeerparagraaf niet van toepassing. 

 

Fietsvoorzieningen: 

De netto vloeroppervlakte wijzigt. Een veel groter deel van het gebouw wordt winkelruimte. 

De vergunde verkoopruimte was (750 m² + 120 m²) 970 m². In nieuwe toestand is er ongeveer 1.300 m² publiek toegankelijke delen. Dit is een uitbreiding met ongeveer 330 m². 

De fietsparkeerbehoefte neemt toe met 330 m²/100 m² x 2 = 6,6 afgerond 7 fietsenstallingen voor bezoekers. Momenteel zijn er ongeveer 10 plaatsen aan de ingang voorzien. In de nieuwe toestand zullen er 26 plaatsen zijn voor klanten. Dit is een voldoende uitbreiding.

 

Laden en lossen: 

De laad- en loskade blijft via de algemene toegang van het terrein bereikbaar. Aangezien bezoekersstromen (auto´s, fietsers en voetgangers) van dezelfde ingang en ruimte op de parking gebruik maken moet het toekomen en wegrijden van de vrachtwagens maximaal buiten de openingsuren gebeuren.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

In het kader van de voorziene verbouwingswerken op de Henschel-site (vernieuwd winkelconcept), worden de ontplooide ingedeelde inrichtingen of activiteiten geactualiseerd. De activiteiten blijven louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels. 

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

De Beleidsnota Detailhandel 2020 duidt deze locatie aan binnen de zone voor grootschalige detailhandel – type periferie (E2). Hier is van belang dat bestaande vergunde grootschalige detailhandelszaken kunnen blijven bestaan op de vergunde handelsoppervlakte. Uitbreiding ervan moet passen binnen de richtlijnen van het voorliggende ruimtelijk uitvoeringsplan Oudebaan. De Gewestplanbestemming voor deze locatie werd in 2018 gewijzigd door het op 22 oktober 2018 goedgekeurde RUP ‘Oudebaan’, dat werd opgemaakt in uitvoering van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) om de door het s-RSA gewenste optimalisering van dit deel van de grootschalige handelscluster aan de Boomsesteenweg - met name de driehoek gevormd door de Boomsesteenweg-Moerelei-Oudebaan – een juridisch kader te geven. Dit RUP heeft als doel om het gebied grosso modo te bestemmen tot zone voor grootschalige retail en situeert deze Aldi-discountsupermarkt in ‘zone voor gemengde functies (Ge1) (bedrijf/detailhandel)’. Deze zone werd onder meer bestemd voor grootschalige detailhandel, meer bepaald in de categorieën 1 (voeding) – waarbij expliciet wordt verwezen naar de bestaande buurtgerichte supermarktfunctie -, 3 (‘tuin’) en 4 (‘andere’) van het Decreet IHB. Het RUP legt een aantal oppervlaktevoorwaarden op voor deze zone:

  • per winkel is de minimale bruto vloeroppervlakte (bvo) 1.500 m² en de minimale netto-handelsoppervlakte 1.000 m²;
  • de totale bvo grootschalige detailhandel van categorie 1, 3 en 4 bedraagt maximaal 3.500 m²
  • de totale bvo grootschalige detailhandel van categorie 1 is beperkt tot maximaal 2.000 m²
  • de totale bvo aan industriële bedrijvigheid binnen deze zone moet minstens 50% bedragen van de totale bvo aan industriële bedrijvigheid, grootschalige kleinhandel en grootschalige leisure samen.

Met een bvo van 1.999 m² (> 1.500 m² en maximaal 2.000 m²) voldoet Aldi aan de voorwaarden van het RUP m.b.t. bvo. Door de uitbreiding van de netto-handelsoppervlakte van 929 m² tot 1.267 m² zal Aldi eveneens voldoen aan de voorwaarde van de minimale netto-handelsoppervlakte van 1.000 m² van het RUP. Het project voldoet aan de oppervlaktevoorwaarden van het RUP.

 

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met hoge bevolkingsdichtheid. Het aanbod is toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Het verder uitbreiden van een bestaande supermarkt (hier van het embleem Aldi)  verruimt de keuzemogelijkheden voor de lokale consument in deze buurt. 

 

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

Dit project wordt gerealiseerd door een bestaand ouder gebouw met retail volledig te renoveren. De aanvrager / ontwikkelaar gaat dan ook nuttig om met de aanwezige schaarste ruimte. De ruimte die vrijkomt voor Aldi zal niet alleen worden gebruikt om meer producten aan te bieden maar vooral om het winkelcomfort (ruimere gangen, meer licht, …) te verhogen. Ook het personeel zal meer comfort in haar dagdagelijkse taak ervaren door de ruimere opstelling. Dit zal bijdragen aan de winkelbeleving en de leefbaarheid van deze buurt. Doordat de huidige supermarkt reeds meer dan twintig jaar aanwezig is op deze locatie zal de opwaardering van deze site geen bijkomende druk uitoefenen op het nabije kernwinkelgebied.

 

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

Hiervoor wordt verwezen naar het onderdeel 'Mobiliteitsimpact' onder 'Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening'.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      het toekomen en wegrijden van de vrachtwagens moet maximaal buiten de openingsuren gebeuren.

 

Uitsluitingen

4.      alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de handelingen, werken en wijzigingen in functie van de verbouwing van de winkel en het wijzigen van de gevels, rekening houdend met de voorwaarden.

 

Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 250 kVA

16.3.2.a

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+79,85 kW

17.4

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

500 liter

45.8.1.b

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied.

19,80 kW

 

Gecoördineerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 250 kVA 

16.3.2.a

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

85 kW 

17.4

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

500 liter 

45.8.1.b

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied.

19,80 kW 

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het uitbreiden van een bestaande en vergunde supermarkt aan de Moerelei 1 te 2610 Wilrijk tot een netto handelsoppervlakte van 1.267 m² (uitbreiding met 338 m²), verdeeld over 1.013 m² voor de verkoop van voeding, 127 m² voor de verkoop van goederen voor de persoonsuitrusting en 127 m² voor de verkoop van andere producten.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

12 maart 2021

Start openbaar onderzoek

22 maart 2021

Einde openbaar onderzoek

20 april 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 juni 2021

Verslag GOA

11 juni 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 maart 2021

20 april 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;

3.      het toekomen en wegrijden van de vrachtwagens moet maximaal buiten de openingsuren gebeuren.

 

Uitsluitingen

4.      alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de handelingen, werken en wijzigingen in functie van de verbouwing van de winkel en het wijzigen van de gevels, rekening houdend met de voorwaarden.

 

Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met kenmerk BW/RVDE/2021/G.00680.WI.0004, die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 250 kVA 

16.3.2.a

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

85 kW 

17.4

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

500 liter 

45.8.1.b

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied.

19,80 kW 

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.


Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.