Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_05053 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2021. Golf 5 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05053 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2021. Golf 5 - Kennisneming 2021_CBS_05053 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2021. Golf 5 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 28 juni 2021 tot en met de week van 2 augustus 2021 (golf 5) worden bevraagd, zijn:

  • impact meten van de coronacrisis en quarantaine op de Antwerpenaar;
  • perceptie van de communicatie en maatregelen vanuit de stad Antwerpen tijdens de coronaperiode;
  • intentie aanpassen gewoontes en gedrag (reizen, verplaatsingen, shoppen, vrijetijdsactiviteiten, acties voor milieu en klimaat,...), aangevuld met activiteiten op het openbaar domein;
  • peilen naar de mate waarin Antwerpenaars meegaan in de versoepelingen en in hoeverre zij kennis hebben van de geldende maatregelen en versoepelingen;
  • hoe hebben Antwerpenaren zich geïnformeerd over de coronacrisis en -maatregelen;
  • peilen naar intentie tot vaccinatie met het vaccin tegen het coronavirus, aangevuld met wie al gevaccineerd is of hier een afspraak voor heeft;
  • peilen naar ambitie om zelf te ondernemen en naar drempels hiervoor;
  • peilen naar frequentie bezoek wekelijkse lokale markten (en ook supermarkten, buurtwinkels,...) en naar drempels voor markbezoek (in functie van de studie over lokale markten);
  • bereik van wijk- en districtsbladen.

De vragen over de coronapandemie blijven nuttig, ook om evolutie na te gaan.

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed en besliste dat de variabele indicatoren per golf aan het college ter kennisgeving worden voorgelegd.

Aan de hand van de input van de bedrijfseenheden, de kabinetten en de verschillende feedbackrondes is de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Marketing en Communicatie/Strategie en Marktonderzoek, samen met de studiedienst Stadsobservatie, tot een indicatorenset gekomen die via de Antwerpse monitor gemonitord kan worden. Deze indicatorenset bestaat voor het grootste deel uit vaste indicatoren, die vast gedurende minstens één jaar bevraagd worden, en voor een deel uit variabele indicatoren, die tijdens één of twee golven bevraagd worden.

Op 7 mei 2021 (jaarnummer 3720) nam het college kennis van de ad hoc indicatoren van golf 4.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 28 juni 2021 tot en met de week van 2 augustus 2021 (golf 5) worden bevraagd:

  • impact meten van de coronacrisis en quarantaine op de Antwerpenaar;
  • perceptie van de communicatie en maatregelen vanuit de stad Antwerpen tijdens de coronaperiode;
  • intentie aanpassen gewoontes en gedrag (reizen, verplaatsingen, shoppen, vrijetijdsactiviteiten, acties voor milieu en klimaat,...), aangevuld met activiteiten op het openbaar domein;
  • peilen naar de mate waarin Antwerpenaars meegaan in de versoepelingen en in hoeverre zij kennis hebben van de geldende maatregelen en versoepelingen;
  • hoe hebben Antwerpenaren zich geïnformeerd over de coronacrisis en -maatregelen;
  • peilen naar intentie tot vaccinatie met het vaccin tegen het coronavirus, aangevuld met wie al gevaccineerd is of hier een afspraak voor heeft;
  • peilen naar ambitie om zelf te ondernemen en naar drempels hiervoor;
  • peilen naar frequentie bezoek wekelijkse lokale markten (en ook supermarkten, buurtwinkels,...) en naar drempels voor markbezoek (in functie van de studie over lokale markten);
  • bereik van wijk- en districtsbladen.


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.