De goedkeuring van de procesnota door het college en de gezamenlijke engagementsverklaring tussen stad Antwerpen en de Onderwijsraad Antwerpen, betekende de start van de planningsfase. Een programmaleider werd aangesteld en van februari tot mei 2021 werkten vijf werkgroepen, op basis van de vijf actieterreinen zoals uitgeschreven in de procesnota, aan de planning van het A'REA UP programma:
1. Onderwijskwaliteit;
2. Toekomstperspectief;
3. Begeleidingsnetwerk;
4. Gezin en opvang;
5. Vrijetijdscontext.
A’REA UP staat voor een duurzame aanpak en gezamenlijke doelgerichtheid bij alle betrokken partners. Om dit te kunnen realiseren en behouden, en gezien het belang van monitoring in het programma, is er nood aan een duidelijke programmastructuur:
Voorwaarden, doorlopende lijnen en concrete acties
Het A’REA UP programma werd door de vijf werkgroepen uitgewerkt op basis van trajecten, domeinen en acties. Deze onderverdeling geeft structuur aan korte en lange termijn opvolging van het programma.
De acties worden, samen met de aanpassing meerjarenplanning, twee keer per jaar geüpdatet met lopende, startende, bijgestuurde of beëindigde acties.
Wetenschappelijk onderbouwd kader
Het Antwerpse programma werd opgehangen aan een wetenschappelijk onderbouwd kader, het referentiekader van de Europese Commissie. Het referentiekader zet in op identificatie, analyse en monitoring van vroegtijdig schoolverlaten en het belang van coördinatie van de verschillende initiatieven. De concrete aanpak vertaalt zich in drie pijlers in het schema:
De derde pijler (compensatie/uitstroom) vormt de grens met de doelstellingen van het programma A’REA UP en de start van de aanpak jeugdwerkloosheidsplan.
Als bijlage van dit besluit is de nota met het A'REA UP programma opgenomen en de nota met de eerste acties met start in september 2021. In de korte samenvatting van het A'REA UP programma vooraan in de bijlage, is een schematisch overzicht opgenomen waarbij de trajecten en de domeinen van het A'REA UP programma in het Europees kader in één oogopslag visueel worden weergegeven.
Het college van 10 mei 2019 (jaarnummer 3912) besliste principieel om stadsbreed én met de stakeholders (zowel binnen als buiten onderwijs) vanuit een urgentieplan in te zetten op het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. De ongekwalificeerde uitstroom uit het Antwerpse onderwijs bedraagt 20%, het dubbel van het Vlaamse gemiddelde. Hiervoor is geen éénduidige oorzaak. In het collegebesluit van 29 november 2019 (jaarnummer 9782) werden de uitgangspunten van het A'REA UP programma vastgelegd. Er werd een coördinatiegroep opgericht en drie taskforces. In de zomer 2020 werd de werkwijze aanpast aan de coronamaatregelen. Via individuele interviews met de deelnemers uit de drie taskforces en de coördinatiegroep kreeg het A'REA UP plan verder vorm.
De vaststellingen uit de gesprekken werden gebundeld in de procesnota, goedgekeurd door de Onderwijsraad Antwerpen en door het college op 5 februari 2021 (jaarnummer 960). Samen met de goedkeuring van de procesnota gingen stad Antwerpen, het onderwijs, verenigd in de Onderwijsraad Antwerpen (ORA), en hun partners het gezamenlijke engagement aan met het uiteindelijke streefdoel dat ieder kind/jongere in Antwerpen het onderwijs verlaat met kwalificaties die toegang geven tot de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs of beide.
De acties van het A'REA UP programma worden twee keer per jaar, samen met de aanpassing meerjarenplanning, geüpdatet met lopende, startende, bijgestuurde of beëindigde acties. De benodigde budgetten worden dan ingeschreven.
Het college keurt de nota met het A'REA UP programma goed.
Het college neemt kennis van de nota met de eerste acties van het A'REA UP programma met een start in september 2021.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak | Timing |
TV | Uittekenen van het verdere programmabeheer A'REA UP in afstemming met MV, OS, SD, P&O (studiedienst)
| September 2021 |