Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_05042 - Toelage - Stadsmarketingfonds. Documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05042 - Toelage - Stadsmarketingfonds. Documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen - Goedkeuring 2021_CBS_05042 - Toelage - Stadsmarketingfonds. Documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoende voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren. 

  • ondersteuning stadsbrede merkstrategie: het programma kijkt op een vernieuwende manier naar geschiedenis. Hoewel zeker sommige belevers de stad Antwerpen bezoeken voor de historische gebouwen, is dat niet per se waarmee we ons onderscheiden ten opzichte van andere toeristische bestemmingen in Vlaanderen. Op dit vlak scoort dit dossier dus iets lager;
  • ondersteuning bestuursakkoord: het stadsbestuur hecht veel belang aan de geschiedenis van de stad Antwerpen en een programma als “het verhaal van Vlaanderen” sluit hier mooi bij aan. Met volgende resoluties uit het bestuursakkoord zijn er linken:  

    • 468. De musea van de stad Antwerpen worden levendige en dynamische belevingscentra met laagdrempelige toegang tot diepgaande informatie. Ze werken mee aan de stadsbrede citymarketing;
    • 487. De stad Antwerpen wordt een open geschiedenisboek waarbij de geschiedenis en de genese van de stad Antwerpen maximaal zichtbaar en leesbaar worden in het straatbeeld. Projectmatig gebruiken we ook mondelinge geschiedenis om levensverhalen van Antwerpenaren een plek te geven en persoonlijke geschiedenissen van mensen en gemeenschappen te ontsluiten.
  • return voor de stad Antwerpen: de return voor de stad Antwerpen is op vlak van overkoepelende stadsmarketing beperkt, maar biedt voor de musea net een erg grote opportuniteit.  Voor de musea is het ontsluiten van hun collecties en verhalen een kerntaak. Het is voor de stad Antwerpen een geweldige kans om met een programma te kunnen meewerken dat een breed publiekspotentieel heeft. De musea verwachten  dat “het verhaal van Vlaanderen” een hernieuwde aandacht bij een breed publiek kan brengen en zo het herhaalbezoek kan stimuleren of zelfs nieuw publiek overtuigen voor onze musea;

  • vernieuwing: het is de eerste reeks die de geschiedenis van Vlaanderen op een laagdrempelige manier brengt;

  • samenwerking: het onderwerp is interessant voor een groot publiek en er kan bijvoorbeeld samengewerkt worden met scholen of musea. De stad Antwerpen brengt het productiehuis in contact met de juiste experten om de Antwerpse geschiedenis zo goed mogelijk in beeld te krijgen in plaatsen, collecties, kleine verhalen,...

  • haalbaarheid: De Mensen is een gerenommeerd productiehuis dat al verschillende kijkcijfersuccessen heeft afgeleverd (onder andere Beau Séjour 1 en 2, Undercover en Reizen Waes). De vorige samenwerkingen met De Mensen verliepen altijd zeer goed.
    Het bedrag dat gevraagd wordt is eerder bescheiden op een projectbedrag van 6.000.000,00 EUR.


Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 17.500,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 17.500,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.

Als voorwaarde voor de toelage vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews, … de samenwerking met de stad Antwerpen en de toelage van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen en kan deze bevoegdheid delegeren aan algemeen directeur. 

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Het Verhaal van Vlaanderen

Het Verhaal van Vlaanderen is een tiendelig tv-programma voor één (VRT) waarin Tom Waes de kijker meeneemt doorheen de boeiende geschiedenis van de mensen die leefden op het grondgebied dat we vandaag kennen als Vlaanderen. Van de prehistorie tot nu. 

Tom Waes neemt ons op een epische reis door de tijd mee naar historische plaatsen, gebeurtenissen en personages die een bepalende rol hebben gespeeld in onze geschiedenis. De gedramatiseerde scènes hebben de filmische en dramaturgische kwaliteit van de beste Vlaamse fictie. 

Het Verhaal van Vlaanderen is een unieke samenwerking tussen ervaren tv-makers en de beste academici van Vlaanderen. 

Steden die ondersteuning geven, kunnen de merknaam 'Het verhaal van Vlaanderen' gebruiken.  

Voor de realisatie van Het Verhaal van Vlaanderen kent het stadsmarketingfonds een toelage van 35.000,00 EUR toe.

Algemene financiële opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een toelage van 35.000,00 EUR toe te kennen aan DEMENSEN NV, Wezembeekstraat 3, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0474.766.993 voor de realisatie van de documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen. 

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 35.000,00 EUR aan DEMENSEN NV, Wezembeekstraat 3, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0474.766.993 voor de realisatie van de documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen goed.


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling toelage aan
DEMENSEN NV
Wezembeekstraat 3
1930 Zaventem
ondernemingsnummer BE 0474.766.993
rekeningnummer BE22 7360 0035 7247


35.000,00 EUR

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100

4505124769