De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoende voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.
In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.
ondersteuning bestuursakkoord: het stadsbestuur hecht veel belang aan de geschiedenis van de stad Antwerpen en een programma als “het verhaal van Vlaanderen” sluit hier mooi bij aan. Met volgende resoluties uit het bestuursakkoord zijn er linken:
return voor de stad Antwerpen: de return voor de stad Antwerpen is op vlak van overkoepelende stadsmarketing beperkt, maar biedt voor de musea net een erg grote opportuniteit. Voor de musea is het ontsluiten van hun collecties en verhalen een kerntaak. Het is voor de stad Antwerpen een geweldige kans om met een programma te kunnen meewerken dat een breed publiekspotentieel heeft. De musea verwachten dat “het verhaal van Vlaanderen” een hernieuwde aandacht bij een breed publiek kan brengen en zo het herhaalbezoek kan stimuleren of zelfs nieuw publiek overtuigen voor onze musea;
vernieuwing: het is de eerste reeks die de geschiedenis van Vlaanderen op een laagdrempelige manier brengt;
samenwerking: het onderwerp is interessant voor een groot publiek en er kan bijvoorbeeld samengewerkt worden met scholen of musea. De stad Antwerpen brengt het productiehuis in contact met de juiste experten om de Antwerpse geschiedenis zo goed mogelijk in beeld te krijgen in plaatsen, collecties, kleine verhalen,...
haalbaarheid: De Mensen is een gerenommeerd productiehuis dat al verschillende kijkcijfersuccessen heeft afgeleverd (onder andere Beau Séjour 1 en 2, Undercover en Reizen Waes). De vorige samenwerkingen met De Mensen verliepen altijd zeer goed.
Het bedrag dat gevraagd wordt is eerder bescheiden op een projectbedrag van 6.000.000,00 EUR.
Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 17.500,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 17.500,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.
Als voorwaarde voor de toelage vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews, … de samenwerking met de stad Antwerpen en de toelage van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen en kan deze bevoegdheid delegeren aan algemeen directeur.
De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed.
Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.
Het Verhaal van Vlaanderen
Het Verhaal van Vlaanderen is een tiendelig tv-programma voor één (VRT) waarin Tom Waes de kijker meeneemt doorheen de boeiende geschiedenis van de mensen die leefden op het grondgebied dat we vandaag kennen als Vlaanderen. Van de prehistorie tot nu.
Tom Waes neemt ons op een epische reis door de tijd mee naar historische plaatsen, gebeurtenissen en personages die een bepalende rol hebben gespeeld in onze geschiedenis. De gedramatiseerde scènes hebben de filmische en dramaturgische kwaliteit van de beste Vlaamse fictie.
Het Verhaal van Vlaanderen is een unieke samenwerking tussen ervaren tv-makers en de beste academici van Vlaanderen.
Steden die ondersteuning geven, kunnen de merknaam 'Het verhaal van Vlaanderen' gebruiken.
Voor de realisatie van Het Verhaal van Vlaanderen kent het stadsmarketingfonds een toelage van 35.000,00 EUR toe.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college beslist om een toelage van 35.000,00 EUR toe te kennen aan DEMENSEN NV, Wezembeekstraat 3, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0474.766.993 voor de realisatie van de documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen.
Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 35.000,00 EUR aan DEMENSEN NV, Wezembeekstraat 3, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0474.766.993 voor de realisatie van de documentairereeks Het Verhaal van Vlaanderen goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Uitbetaling toelage aan |
35.000,00 EUR | budgetplaats: 5317600000 |
4505124769 |