Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_05043 - Toelage - Stadsmarketingfonds. WWWSHOWWW, eindshow modeafdeling Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05043 - Toelage - Stadsmarketingfonds. WWWSHOWWW, eindshow modeafdeling Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05043 - Toelage - Stadsmarketingfonds. WWWSHOWWW, eindshow modeafdeling Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren. 

  • ondersteuning stadsbrede merkstrategie: het project past in onze merkstrategie. We zijn een creatieve stad die ook crisissen op een creatieve manier aanpakt. De Academie bewijst dit door niet te blijven hangen in bestaande concepten en door op zoek te gaan naar nieuwe opportuniteiten. Antwerpen is een modestad. De show past in het relancethema mode en shopping en de heropening van het MOMU;
  • ondersteuning bestuursakkoord: mode is niet alleen een unieke troef voor de stad Antwerpen nationaal en internationaal, maar ook een creatieve groeicluster die bijdraagt aan het sociaal, cultureel, toeristisch, onderwijskundig en economisch weefsel van de stad Antwerpen, en de regio. De stad Antwerpen heeft mede dankzij de aanwezigheid van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten een unieke positie verworven op mondiaal vlak. De modesector is echter in transitie: de internationalisering, de mondiale crisis, de opkomst van e-commerce en de recent verplichte sluiting maakt dat er vanuit het algemeen belang nu meer dan ooit nood is aan een gezamenlijke langetermijnstrategie om deze unieke positie te behouden en te versterken. Deze ambitie werd ook uitgesproken in het bestuursakkoord;
  • return voor de stad Antwerpen: gezien de uitzonderlijke situatie waarin we ons bevinden zal er geen rechtstreekse economische return zijn, maar zeker wel op communicatief vlak, het profileert Antwerpen als creatieve stad. De modeafdeling herwerkt het concept van vorig jaar en toont zo aan dat de stad Antwerpen een stad in beweging is, een stad waar men creatief met crisissen omgaat. Nieuw ten opzichte van vorig jaar is dat de stad uitgebreider in beeld wordt gebracht aan de hand van dronebeelden;
  • vernieuwing: de Academie bewijst crisissen op een creatieve manier aan te pakken door niet te blijven hangen in bestaande concepten en door op zoek te gaan naar nieuwe opportuniteiten. Zowel inhoudelijk als technologisch is de show innovatief;
  • haalbaarheid: gezien de vorige editie, is dit project haalbaar.

Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 38.000,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 38.000,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.

Als voorwaarde voor de toelage vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews, … de samenwerking met de stad Antwerpen en de toelage van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen en kan deze bevoegdheid delegeren aan algemeen directeur. 

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

De gemeenteraad keurde in de zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 319) de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

WWWSHOWWW

 De Academie koos ervoor om dit jaar een nieuw hoofdstuk van het WWWSHOWWW-verhaal te vertellen op zaterdag 19 juni 2021.

  • Master Show in de vorm van een film. De film begint op de daken (‘Heroes’) van bekende Antwerpse gebouwen (KMSKA, justitiepaleis, Havenhuis, Carolus Borromeus, kranen op Kaai, Loodswezen, Boerentoren, Watertorens, Hangars op Kaai) en eindigt in het KMSKA (volledige collecties). De daken worden met drones gefilmd en brengen de stad Antwerpen op haar mooist in beeld;
  • Master Blind Dates: video’s met bekende modeprofessionals en Antwerpse modealumni in gesprek met de 20 masters;
  • in de WWWSHOWWW 2021 zullen de collecties in verschillende etappes worden ontsloten: in de vroege avond wordt de content van de Bachelors gelanceerd en zal het publiek – in tegenstelling tot vorig jaar – een eigen parcours kunnen volgen in het aangeboden materiaal. Wanneer de Masterstudenten aan bod komen, worden de navigatiemogelijkheden on hold gezet en wordt het publiek volledig ondergedompeld in de wereld van de masters, via nieuwe Blind Dates en uiteraard de presentatie van de Master Show.

Vorig jaar trok de WWWSHOWWW meteen 11.000 toeschouwers van over heel de wereld. Intussen werd de WWWSHOWWW meer dan 30.000 keer gestreamd en schreef de voltallige internationale pers over de innovatieve aanpak van de Antwerpse modeafdeling. De Masters Show, opgenomen in de Handelsbeurs, was de kers op de taart.

Voor de productie van WWWSHOWWW kent het stadsmarketingfonds een toelage van 76.000,00 EUR toe.

Algemene financiële opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een toelage van 76.000,00 EUR toe te kennen aan Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Koninklijke Academie Antwerpen, Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0535.880.359 voor de eindshow van de modeafdeling - WWWSHOWWW. 

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 76.000,00 EUR aan Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Koninklijke Academie Antwerpen, Lange Nieuwstraat 101, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0535.880.359 voor de eindshow van de modeafdeling - WWWSHOWWW goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling toelage aan Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Koninklijke Academie Antwerpen
Lange Nieuwstraat 101
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer 0535.880.359
rekeningnummer BE 74001359329607


76.000,00 EUR

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496800
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100

4505124768