Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021049416 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA CityGreens met als adres D'Herbouvillekaai 19 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Asiadok-Westkaai ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nrs. 0 en 167/23 C |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een containeropstelling voor een periode van 2 jaar |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/07/2019: voorwaardelijke vergunning (2019829) voor tijdelijk inname van terrein;
- 21/02/1996: vergunning (86#951327) voor het slopen industriegebouwen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- het terrein bestaat hoofdzakelijk uit verharding.
Huidige toestand
- piramides in kasseien;
- grasstrook langsheen het Asiadok met bomen.
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van containers voor een periode van 2 jaar voor het produceren van bladgroenten en kruiden.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 30 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 30 april 2021 | 15 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Lokale Politie/ Centrale Preventie | 30 april 2021 | 4 mei 2021 | Geen bezwaar |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 30 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 30 april 2021 | 6 mei 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 30 april 2021 | 6 mei 2021 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Ruimtebeheer | 30 april 2021 | 6 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 30 april 2021 | 7 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 30 april 2021 | 5 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 30 april 2021 | 9 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen.Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard.(Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
AG VESPA stelt dat de door PLNT voorgestelde functie (vertical farm: innovatieve productie met focus op de korte keten) past binnen de visie van de Innovatieve Stadshaven. De tijdelijke, circulaire opstelling met containers sluit aan bij het tijdelijk concessiecontract dat AG VESPA voor deze site ter beschikking stelt. Zulke tijdelijke gebruiken zijn noodzakelijk om de beoogde transitie op te starten.
De stedelijke dienst business en innovatie stelt in haar advies het volgende: “Vooraf toch een aandachtspunt : er kan discussie ontstaan over de activiteit : als dit beschouwd moet worden als een landbouwbedrijf is de vraag of het thuishoort op een kmo-zone zeker daar er ook een publieke functie inzit. Een meer permanente locatie zou dan beter worden ondergebracht binnen landbouwgebied of woongebied of eventueel binnen 1 van de gebieden in Over de Ring eerder dan in paarse zone.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van AG VESPA bijgetreden. Het voorgestelde programma kan beschouwd worden als productie, wat past binnen de geldende bestemmingsvoorschriften.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet in de tijdelijke realisatie van een verticale boerderij. Dit zal gebeuren door de koppeling van een aantal zeecontainers. Hoewel containers niet kenmerkend zijn als constructiemateriaal is de voorgestelde configuratie omwille van de tijdelijkheid wel aanvaardbaar. Bovendien zijn containers kenmerkend voor het havenlandschap, waar de dokken deel van uitmaken.
Visueel-vormelijke elementen
De constructie wordt opgericht door middel van een containerconstructie die groen wordt geschilderd. Gelet op de tijdelijkheid van het project is het containerconcept op deze locatie aanvaardbaar.
De toegang is niet in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Hier kan geen afwijking op worden toegestaan.
In voorwaarde wordt daarom opgelegd de vloerpas van de balie 1 cm te verlagen tot pas +0,27 en de pas van de inkomsas te verhogen tot pas +0,25 (2 cm lager dan de pas van de balie). De helling naar de inkomsas moet 3 m lang en 1,45 m breed worden voorzien. Naast deze helling moet een trap worden voorzien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wordt opgemerkt dat er voor een aantal aspecten gewerkt wordt met een koelcontainer, maar dat er nergens vermelding is van een elektriciteitsvoorziening. Er werd geen milieuluik toegevoegd voor het dossier. Ook voor de administratieve functies (koeling, verwarming van de kantoorzone) wordt er niets voorzien. Het is onduidelijk of dit alsnog dient voorzien te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van tijdelijke constructie omvat.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. contact op te nemen met AG VESPA voor de opmaak van een overeenkomst tot gebruik van de gronden of enig ander zakelijk recht van AG VESPA door de aanvrager. De aanvrager dient hiervoor een overeenkomst tot gebruik van de grond af te sluiten met AG VESPA. Hoewel een vergunningverlenende overheid in beginsel geen rekening mag houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen, doet anderzijds een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet, en ontslaat het de titularis van de vergunning niet om het nodige bouw- of gebruiksrecht of ander zakelijk recht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de omgevingsvergunning onwerkzaam;
3. contact op te nemen met de milieudienst om te bekijken of een bijkomende melding dient aangevraagd te worden;
4. De toegang in overeenstemming te brengen met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Volgende wijzigingen moeten worden voorzien:
- de vloerpas van de balie moet 1 cm verlagen tot pas +0,27;
- de pas van de inkomsas verhogen tot pas +0,25 (2 cm lager dan de pas van de balie).
- de helling naar het inkomsas te voorzien van een lengte van 3 m en een breedte van 1,45 m;
- naast deze helling een trap voorzien.
Geldigheidsduur
5. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan twee jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 april 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 30 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 juni 2021 |
Verslag GOA | 14 juni 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. contact op te nemen met AG VESPA voor de opmaak van een overeenkomst tot gebruik van de gronden of enig ander zakelijk recht van AG VESPA door de aanvrager. De aanvrager dient hiervoor een overeenkomst tot gebruik van de grond af te sluiten met AG VESPA. Hoewel een vergunningverlenende overheid in beginsel geen rekening mag houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen, doet anderzijds een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet, en ontslaat het de titularis van de vergunning niet om het nodige bouw- of gebruiksrecht of ander zakelijk recht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de omgevingsvergunning onwerkzaam;
3. contact op te nemen met de milieudienst om te bekijken of een bijkomende melding dient aangevraagd te worden;
4. De toegang in overeenstemming te brengen met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Volgende wijzigingen moeten worden voorzien:
- de vloerpas van de balie moet 1 cm verlagen tot pas +0,27;
- de pas van de inkomsas verhogen tot pas +0,25 (2 cm lager dan de pas van de balie).
- de helling naar het inkomsas te voorzien van een lengte van 3 m en een breedte van 1,45 m;
- naast deze helling een trap voorzien.
Geldigheidsduur
5. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan twee jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.