Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020167869 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA EG RETAIL (BELGIUM) met als contactadres Kapelsesteenweg 71 te 2180 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | BVBA EG RETAIL (BELGIUM) (0406843239) met als contactadres Kapelsesteenweg 71 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oudestraat 172-174 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 44 sectie D nrs. 299F2, 299G2 en 299E2 |
Inrichtingsnummer: | 20201209-0074 (EG Retail - Wilrijk Oudestraat) |
Vergunningsplichten: | Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | veranderen van het bestaande benzinestation met shop en garage door het uit te breiden met handcarwashactiviteiten |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
In 2015 werd aan bvba EFR Belgium een milieuvergunning verleend voor het exploiteren van een tankstation. Het besluit met referentie MLAV1-2015/0135 is geldig tot 22 oktober 2035.
Inhoud van de aanvraag
Voorliggende aanvraag betreft het veranderen van een bestaand benzinestation door het uitbreiden met handcarwashactiviteiten, de actualisatie van het lozingsdebiet en een afwijkingsverzoek op het plaatsen van een meetgoot.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.4.2° | het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; | 4,63 m²/uur (+4,30 m³/uur) |
15.4.2°a) | niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 motorvoertuigen en hun aanhangwagens per dag, volledig of gedeeltelijk gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 9 motorvoertuigen en hun aanhangwagens/dag |
Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden
1. | Bij te stellen voorwaarde: De exploitant wenst een afwijking op artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem II te bekomen. Het betreft de plaatsing van een meetgoot bij het overschrijden van een debiet bedrijfsafvalwater van meer dan 2 m³/uur.
Voorgesteld alternatief/aanvulling: Het bedrijfsafvalwater afkomstig van het tankstation en de handcarwash zal via een koolwaterstofafscheider met controle-inrichting geloosd worden. Dit debiet (>2 m³/uur) vereist overeenkomstig de sectorale voorwaarden de installatie van een meetgoot. Gezien er in de berekening van het debiet rekening wordt gehouden met hevige neerslagbuien die zeer uitzonderlijk voorkomen, is het gevraagde debiet een overschatting van de hoeveelheid doorstromend water. Een afwijking op de plaatsing van een meetgoot kan verleend worden. |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 12 januari 2021 | 12 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij | 12 januari 2021 | 18 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw | 12 januari 2021 | 13 januari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag betreft een omgevingsvergunning voor het in gebruik nemen van een bijkomende carwash bij een vergund tankstation. De aanvraag is gesitueerd op de hoek van de Boomsesteenweg en de Oudestraat.
Voor het toevoegen van een handcarwash is geen aanvraag voor een functiewijziging nodig. De combinatie van de verschillende functies (tankstation, shop en garage) in de vergunde toestand valt samen onder de hoofdfunctie ‘dienstverlening’. Binnen deze hoofdfunctie kan een handcarwash toegevoegd worden.
Op 9 augustus 2019 is er door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor het wijzigen van de nodige reclame aan dit tankstation. Er wordt vastgesteld dat er tot op heden niet is voldaan aan de toen opgenomen voorwaarden.
Voor deze aanvraag kan bijgevolg enkel een gunstig advies verleend worden op voorwaarde dat er voldaan wordt aan de reeds eerder opgesomde voorwaarden bij de beslissing van OMV_2019065985.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Voorliggende aanvraag betreft het veranderen van een bestaand benzinestation door het uitbreiden met handcarwashactiviteiten. Eveneens wordt het bedrijfsafvalwater geactualiseerd conform de nieuwe aanpak van VMM voor verontreinigd hemelwater.
Milieutechnisch wordt het benzinestation met shop en garage uitgebreid met een handcarwash voor minder dan 10 voertuigen per dag.
Het wassen van de voertuigen zal gebeuren ter hoogte van de afgebakende werkplaats in het gebouw en na afspraak. Deze zone is voorzien van een vloeistofdichte vloer met afwatering naar een koolwaterstofafscheider met slibvang en met overloop naar de openbare riolering.
De auto’s worden manueel gereinigd door middel van emmer en spons en eventueel tuinslang of hogedrukspuit. De carwash zal van maandag tot en met zaterdag open zijn, telkens van 7.00 uur tot 19.00 uur.
Het debiet bedrijfsafvalwater afkomstig van de vloeistofdichte verharding en van de handcarwash wijzigt van 0.33 m³/uur naar 4,63 m³/uur. Het afvalwater wordt geloosd via een KWS-afscheider die voldoende gedimensioneerd is en regelmatig gereinigd zal worden. De afvalstoffen die hierbij vrijkomen worden opgehaald door een daartoe erkende ophaler en afgevoerd naar een vergunde verwerker (de overeenstemmende attesten worden bijgehouden).
De milieueffecten voortvloeiend uit de inrichting werden door de aanvrager geëvalueerd als volgt:
“Geluidshinder ten gevolge van het aan- en afrijden en aanschuiven van wagens die komen tanken aan de distributiepompen is, gezien de verkeersdensiteit ter plaatse, verwaarloosbaar. Het op- en afrijden van de auto's produceert wel een lichte geluidshinder, alsook het starten en draaiend houden van de motoren. Deze hinder is echter ondergeschikt aan de echte geluidshinder veroorzaakt door het drukke verkeer op de aanpalende weg.
Geluid afkomstig van de werkzaamheden voor het onderhouden en/of herstellen van de voertuigen en aanhangwagens is beperkt gezien deze activiteiten binnen in de werkplaats plaatsvinden.”
Los van het hoge heersend geluidsklimaat, maken wij de exploitant erop attent de toepasselijke richtwaarden voor geluid (conform bijlage 4.5.4 Vlarem II) in acht te nemen.
De exploitant wenst een afwijking op artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem II te bekomen. Het betreft de plaatsing van een meetgoot bij het overschrijden van een debiet bedrijfsafvalwater van meer dan 2 m³/uur. Het bedrijfsafvalwater afkomstig van het tankstation en de handcarwash zal via een koolwaterstofafscheider met controle-inrichting geloosd worden.
Dit debiet (>2 m³/uur) vereist overeenkomstig de sectorale voorwaarden de installatie van een meetgoot. Gezien er in de berekening van het debiet rekening wordt gehouden met hevige neerslagbuien die zeer uitzonderlijk voorkomen, is het gevraagde debiet een overschatting van de hoeveelheid doorstromend water. Een afwijking op de plaatsing van een meetgoot kan verleend worden.
Op procedureel vlak zijn er voor dit dossier 2 openbare onderzoeken gevoerd. De aanplakking van de affiches is in beide gevallen laattijdig gebeurd. Hierdoor is het openbaar onderzoek geschaad.
Advies aan het college
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Gezien het openbaar onderzoek tweemaal laattijdig werd uitgehangen, werden de bepalingen van artikel 20 van het Omgevingsbesluit niet nageleefd. Hierdoor werden de rechten van derden geschonden. De mogelijkheid tot het toepassen van een tweede administratieve lus, bestaat niet waardoor de vergunning dient te worden geweigerd.
Geweigerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geweigerd voor |
3.4.2° | het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; | 4,63 m²/uur (+4,30 m³/uur) |
15.4.2°a) | niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 motorvoertuigen en hun aanhangwagens per dag, volledig of gedeeltelijk gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 9 motorvoertuigen en hun aanhangwagens/dag |
Gecoördineerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.2° | het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; | 0,33 m³/uur |
6.4.1° | opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; | 1.620,00 liter |
6.5.2° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen; | 12 verdeelslangen |
15.2. | andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3; | 1 hefbrug |
15.4.2°a) | niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 motorvoertuigen en hun aanhangwagens per dag, volledig of gedeeltelijk gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 0 motorvoertuigen en hun aanhangwagens/dag |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 18,00 kW |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | 29,16 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders; | 34,88 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 1.750,00 liter |
29.5.7.2°a)2) | ontvetten van metalen of voorwerpen van metaal door middel van andere organische oplosmiddelen met een totaal inhoudsvermogen van de baden en de spoelbaden of van de opvangrecipiënten voor de opvang van de gebruikte chemicaliën als niet gebruikgemaakt wordt van behandelingsbaden en spoelbaden, van 10 liter tot en met 300 liter, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 40,00 liter |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 12 januari 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 22 januari 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 20 februari 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 24 maart 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 2 april 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 1 mei 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 juni 2021 |
Verslag GOA | 10 juni 2021 |
naam GOA | Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Wegens laattijdige aanplakking van de bekendmaking van het openbaar onderzoek werd een tweede openbaar onderzoek opgestart.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
22 januari 2021 | 20 februari 2021 | 2 | 0 | 0 | 0 |
2 april 2021 | 1 mei 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Bezwaar 1: Men ondervindt reeds geluidshinder van de bestaande inrichting. Men vreest dat deze hinder en de drukte alleen maar zullen toenemen.
Beoordeling: ongegrond: geluid uit de carwashactiviteiten is beteugeld door de sectorale en de algemene voorwaarden van VLAREM II. Indien voldaan wordt aan de vastgestelde normen voor geluid in de inrichting zal de hinder beteugeld worden.
Bezwaar 2: Uitbreiding van de industriële activiteit is niet wenselijk. De buren ondervinden reeds veel hinder van de in- en verkoop van wagens, nachtelijke ophalingen van wagens met vrachtwagens. Deze activiteiten horen thuis in industriegebied.
Beoordeling: ongegrond: het gehouden openbaar onderzoek is niet bedoeld om de inpasbaarheid van het bedrijf in de omgeving te herevalueren. Enkel de impact van de gevraagde wijzigingen (zijnde een actualisatie van het lozingsdebiet en de exploitatie van een handcarwash) wordt aan de geldende normen afgetoetst.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.