Terug
Gepubliceerd op 21/06/2021

2021_CBS_04931 - Omgevingsvergunning - OMV_2021060077. Merksemsesteenweg 135. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04931 - Omgevingsvergunning - OMV_2021060077. Merksemsesteenweg 135. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_04931 - Omgevingsvergunning - OMV_2021060077. Merksemsesteenweg 135. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021060077

Gegevens van de aanvrager:

de heer David Braun met als adres Hoveniersstraat 40/2 40 bus 2 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Merksemsesteenweg 135 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28 sectie A nrs. 0 en 133E5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van de huidige winkel met duplex verdieping tot twee kleinere winkels op het gelijkvloers en de eerste verdieping zal verbouwd worden tot kantoorruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          24/11/2006: vergunning (3165#153) voor het regulariseren van de aanleg van de voortuinstrook;

-          24/02/2006: vergunning (3155#212) voor het plaatsen van aluminium paneel aan de voorgevel;

-          04/06/2003: vergunning (20022327) voor het slopen van een woning, heropbouwen van een woning en renoveren van garage met appartementen tot handelsruimte met kantoren.

 

Vergunde toestand en huidige/Geacht vergunde toestand

 

-          een handelspand met 3 bouwlagen onder een plat dak;

-          een winkel op het gelijkvloers met duplex;

-          het kantoor op de tweede verdieping blijft ongewijzigd.

 

Gewenste toestand

 

-          de gelijkvloerse winkelruimte wordt opgedeeld in 2 kleinere winkelruimtes;

-          bijkomend sanitair en kitchenette voor de tweede winkelruimte;

-          de garagepoort aan de voorgevel wordt vervangen door een raamgeheel;

-          een muur in ondoorzichtig maar wel licht-doorlatend brandwerend glas tussen het gelijkvloers en eerste verdieping;

-          de volle panelen in het raamgeheel worden vervangen door glas in de voorgevel op de eerste verdieping;

-          een bijkomend raam in de achtergevel.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          opdelen van de winkelruimte op het gelijkvloers in 2 kleinere winkelruimtes;

-          wijzigen van de raamopeningen in voor- en achtergevel;

-          regulariseren van de verharding in de voortuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

4 mei 2021

27 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

4 mei 2021

2 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 mei 2021

11 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 mei 2021

7 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

4 mei 2021

11 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op het volgend punt:

 

  • artikel 18 Niveauverschillen: de nieuwe winkelruimte krijgt een nieuwe toegangsdeur.

Er is een niveauverschil aanwezig van ongeveer 7 cm. Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot 2 cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

 

  • artikel 26 Afvalverzameling:

de nieuwe winkel heeft geen toegang tot een verluchte afvalberging;

  • artikel 27 Open ruimte:

de voortuin is niet uitgevoerd conform plannen van de laatste regularisatieaanvraag. De waterdoorlaatbare zone werd in gewone klinkers uitgevoerd;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

de 3 fietsenstalplaatsen die opgetekend waren op de plannen van de laatste vergunning worden gesupprimeerd;

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

er is vergunningsplichtige, lichtgevende reclame aanwezig op het dak. Echter werd dit niet opgetekend op de plannen van de bestaande toestand;

  • artikel 39 Infiltratie- en buffervoorzieningen:

er is geen waterdoorlaatbare verharding toegepast zoals voorzien op de laatst vergunde plannen van de voortuin. De verharding watert niet af naar de aanwezige groenzone.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Toegankelijkheid

 

Zowel de toegang tot de winkelruimte 0.1 als de toegang tot het kantoor hebben een niveauverschil van meer dan 2 cm tegenover de buitenruimte, dit is strijdig tegenover artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. Echter gaat het hier om een vergunde toestand, waardoor dit niveauverschil toelaatbaar is. De nieuwe toegangsdeur tot winkelruimte 0.2 heef een niveauverschil van 7 cm. Echter gaat het hier om de bestaande toestand. De werken die nodig zijn om te voldoen aan artikel 18 staan niet in verhouding tot de werken in de voorliggende aanvraag. Bovendien is een hoogteverschil van 7 cm beperkt in hoogte. Een afwijking op artikel 18 van de verordening toegankelijkheid kan worden bekomen.

 

Functionele inpasbaarheid

 

Advies werd gevraagd aan de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie. Het advies luidt als volgt:

 

“De aanvraag omvat het herinrichten van een bestaande vergunde handelsruimte aan de Merksemsesteenweg (hoek Bisschoppenhoflaan). Door de herinrichting zullen er twee winkelruimten zijn en wordt de eerste verdieping (duplex bij bestaande winkel) omgevormd tot kantoorruimte.  Deze herinrichting is gunstig te beoordelen, gelet op de locatie in de zone voor verspreide bewinkeling. Bestaande vergunde commerciële ruimte kan behouden en geoptimaliseerd worden. Er is geen sprake van uitbreiding van de handelsruimte.”

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het bouwvolume wordt niet aangepast. De voortuin van het bouwvolume werd niet uitgevoerd conform de plannen van de laatste regularisatieaanvraag. Daarin werd vermeld dat enkel een strook voor de voorgevel van de winkel wordt verhard. De overige zone van de voortuinstrook wordt ingericht met groen en waterdoorlatende kiezelbestrating.

 

De waterdoorlatende zone, zoals opgelegd, werd in de voorliggende aanvraag in gewone klinkers uitgevoerd. Bijgevolg wordt in de voorliggende aanvraag in voorwaarden opgenomen om de waterdoorlatende zone, zoals in de laatste regularisatieaanvraag, alsnog in waterdoorlatende klinkers te voorzien of een ander waterdoorlatend materiaal.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Tegenover de bestaande toestand werden op de kop van het hoekgebouw nieuwe ramen voorzien op de eerste verdieping en een nieuwe toegangsdeur op het gelijkvloers. In de rechterzijde van het hoekgebouw werd een bestaande garagepoort gesupprimeerd en vervangen door glas. Het buitenschrijnwerk werd voorzien in aluminium in een grijze kleur, zoals het overige buitenschrijnwerk. Zo ontstaat een uniform gevelbeeld.

 

Op het dak van het hoekgebouw werd een vergunningsplichtige lichtgevende reclame voorzien. Dit werd niet opgetekend op de plannen waardoor deze publiciteit niet correct kan worden beoordeeld. Bijgevolg wordt de publiciteit op het dak uitgesloten uit de vergunning. Hiervoor dient een nieuwe aanvraag ingediend te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren om de vergunning te verlenen.

 

De aanvraag voorziet niet in een afvalverzameling voor de nieuwe winkel. De berging achteraan van winkelruimte 0.2 heeft de mogelijkheid om (gedeeltelijk) in te richten als afvalberging. De afvalberging dient daarbij te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het gaat namelijk om een opdeling van een winkel in twee kleinere winkelruimtes.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de waterdoorlatende zone, zoals in de laatste regularisatieaanvraag, in waterdoorlatende klinkers te voorzien of ander waterdoorlatend materiaal;

3.      de berging achteraan van winkelruimte 0.2 in te richten als afvalberging, conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      te voldoen aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer:

-          het afsluiten van het terrein op de perceelsgrens en dit volgens volgende voorwaarden:

  • indien de afsluiting uit een lage muur bestaat, moet deze muur een maximum hoogte van 0,75 m hebben, waarop al dan niet een hekwerk komt; de totale hoogte mag 2,25 m niet overschrijden. Boven 0,75 m moet de afsluiting meer open dan gesloten delen vertonen;
  • indien de afsluiting uit een groene haag bestaat, moet deze worden geplant op 0,50 m achter de grens van het openbaar domein. De haag mag niet meer dan 0,75 m stamhoogte hebben en moet jaarlijks vóór 15 april gesnoeid en tot deze hoogte teruggebracht worden;
  • lichte afsluitingen (geen muren maar bvb. een afsluiting bestaande uit paal en draad) kunnen geplaatst worden op de eigendomsgrens;
  • de hekkens mogen bij het openen niet over het wegdomein draaien;
  • de afsluitingen aan de wegkruisingen en wegaansluitingen mogen het uitzicht niet benemen boven 0,75 m hoogte;

-          het vrij laten van de zone van achteruitbouw zodat het zicht op het aankomende verkeer en de zwakke weggebruiker niet belemmerd wordt. Er kunnen geen bomen of struiken hoger dan 75 cm toegelaten worden;

-          de groenstrook op het openbaar domein moet in oorspronkelijke staat hersteld worden.

 

Uitsluitingen

 

5.      de vergunningsplichtige publiciteit op het dak van het gebouw;

6.      wijzigingen aan de 2de verdieping.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 april 2021

Volledig en ontvankelijk

4 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 juli 2021

Verslag GOA

10 juni 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de waterdoorlatende zone, zoals in de laatste regularisatieaanvraag, in waterdoorlatende klinkers te voorzien of ander waterdoorlatend materiaal;

3.      de berging achteraan van winkelruimte 0.2 in te richten als afvalberging, conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      te voldoen aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer:

-          het afsluiten van het terrein op de perceelsgrens en dit volgens volgende voorwaarden:

  • indien de afsluiting uit een lage muur bestaat, moet deze muur een maximum hoogte van 0,75 m hebben, waarop al dan niet een hekwerk komt; de totale hoogte mag 2,25 m niet overschrijden. Boven 0,75 m moet de afsluiting meer open dan gesloten delen vertonen;
  • indien de afsluiting uit een groene haag bestaat, moet deze worden geplant op 0,50 m achter de grens van het openbaar domein. De haag mag niet meer dan 0,75 m stamhoogte hebben en moet jaarlijks vóór 15 april gesnoeid en tot deze hoogte teruggebracht worden;
  • lichte afsluitingen (geen muren maar bvb. een afsluiting bestaande uit paal en draad) kunnen geplaatst worden op de eigendomsgrens;
  • de hekkens mogen bij het openen niet over het wegdomein draaien;
  • de afsluitingen aan de wegkruisingen en wegaansluitingen mogen het uitzicht niet benemen boven 0,75 m hoogte;

-          het vrij laten van de zone van achteruitbouw zodat het zicht op het aankomende verkeer en de zwakke weggebruiker niet belemmerd wordt. Er kunnen geen bomen of struiken hoger dan 75 cm toegelaten worden;

-          de groenstrook op het openbaar domein moet in oorspronkelijke staat hersteld worden.

 

Uitsluitingen

 

5.      de vergunningsplichtige publiciteit op het dak van het gebouw;

6.      wijzigingen aan de 2de verdieping.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.