Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04392 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027072. Paul Vekemanslaan 18. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04392 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027072. Paul Vekemanslaan 18. District Hoboken - Goedkeuring 2021_CBS_04392 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027072. Paul Vekemanslaan 18. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021027072

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ismet Alija met als adres Paul Vekemanslaan 18 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Paul Vekemanslaan 18 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 36 sectie B nrs. 0 en 242C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning op het gelijkvloers met aanbouw en garage en het inrichten van een zorgwoning op het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/10/2003: vergunning (1006#19915) voor het aanbouwen van een veranda;

-          26/08/1969: vergunning (1006#8957) voor het bouwen van een woning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          bel-etage eengezinswoning;

-          3 bouwlagen met plat dak in halfopen bebouwing;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 9 m;

-          eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11 m;

-          tweede verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9 m;

-          gelijkvloers bestaat uit garage en berging;

-          verdiepingen bestaan uit woongedeelte.

Huidige toestand

-          bel-etage eengezinswoning;

-          3 bouwlagen met plat dak in halfopen bebouwing;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 9 m;

-          eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11 m;

-          tweede verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9 m;

-          gelijkvloers bestaat uit garage en berging;

-          verdiepingen bestaan uit woongedeelte;

-          voorgevel is afgewerkt met grijze natuursteen als gelijkvloerse plint, rode gevelsteen voor de verdiepingen en donkerblauw buitenschrijnwerk in aluminium.

Gewenste toestand

-          bel-etage eengezinswoning met aanpalende garage en zorgwoning;

-          3 bouwlagen met plat dak in halfopen bebouwing;

-          gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 11,20 m;

-          eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 11 m;

-          tweede verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9 m;

-          gelijkvloers bestaat uit een zorgwoning met een netto vloeroppervlakte van circa 35 m² (enkel verblijfsruimten);

-          verdiepingen bestaan uit woongedeelte;

-          aanpalende garage bestaat uit 1 bouwlaag met plat dak;

-          garage heeft een bouwdiepte van circa 11 m;

-          voorgevel is afgewerkt met grijze natuursteen als gelijkvloerse plint, rode gevelsteen voor de verdiepingen en voor de garage en donkerblauw buitenschrijnwerk in aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het gelijkvloers met een aanbouw;

-          bouwen van een aanpalende garage;

-          omvormen van het gelijkvloers tot zorgwoning;

-          wijzigen van de linker perceelsgrens.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

16 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

16 april 2021

20 april 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

16 april 2021

26 april 2021

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

16 april 2021

20 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de zorgwoning heeft een vrije hoogte tussen de 2,35 m en de 2,56 m < 2,60 m;
  • Artikel 27 Open ruimte: Slechts 1/3 van de totale tuinoppervlakte mag verhard worden aangelegd voor tuinen groter dan 60m². Er kan worden vastgesteld op foto’s en luchtbeelden dat bijna de volledige tuinzone verhard werd aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met volgende artikels van de bouwcode:

 

Minimale binnen hoogte (art.21):

-          De garage wordt in deze aanvraag omgevormd tot een verblijfsruimte, die ook verlengd wordt door het dichtmaken van het overdekt terras. De binnen hoogte bedraagt 2,56 meter in het hoofdvolume en 2,38 meter ter hoogte van het oorspronkelijke terras. Deze binnen hoogtes zijn niet conform artikel 21 van de bouwcode wat een minimale vrije hoogte oplegt van 2,6 meter voor iedere verblijfsruimte. De afwijking in het hoofdvolume bedraagt slechts 4 cm, en is dus aanvaardbaar. Onder het overdekt terras bedraagt de afwijking 22cm, maar gezien de grote raampartij, waardoor voldoende woonkwaliteit gewaarborgd blijft, kan dit ook aanvaard worden. Gelet op bovenstaande argumentatie wordt een afwijking toegestaan op basis van artikel 3 van de Bouwcode.

 

Open ruimte (art.27):

-          Er wordt opgemerkt op de bijgevoegde foto’s en de beschikbare luchtbeelden dat bijna de volledige achtertuinzone verhard werd aangelegd met een sportplein en een vergunningsplichtig bijgebouw. Het bijgebouw en de verharding werd niet opgetekend op de plannen (vergund/bestaand/nieuw). De aanvraag bevat hierover dus geen verder informatie. Daarnaast wordt vastgesteld dat de maximale toegelaten verharding in de tuinzone ruimschoots wordt overschreden. Bijgevolg wordt de verharding in de achtertuinzone (incl. tuinhuis) uitgesloten van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Het implementeren van een zorgunit in een bestaande eengezinswoning betekent geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden. Na het beëindigen van de zorgsituatie moet deze ruimte terug deel uitmaken van de eengezinswoning. De beëindigen van de zorgsituatie moet nadien opnieuw gemeld worden aan de gemeente via het omgevingsloket.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft betrekking op het plaatsen van een garage in de zijtuinstrook en het dicht maken van het overdekt terras. De geplande uitbreidingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het materiaalgebruik van de vergunde toestand wordt verder toegepast in de nieuwe toestand. De garage wordt voorzien in een rode gevelsteen. De oorspronkelijke garagepoort wordt omgevormd naar een raampartij. Deze aanpassing vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende woonfunctie. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

De zorgwoning biedt voldoende woonkwaliteit, bovendien kan verwacht worden dat er belangrijke interactie met de woning op de verdiepingen zal zijn.

 

De aanvraag voorziet standaard afmetingen van de binnendeuren voor de zorgunit. Dit aspect is niet stedenbouwkundig van aard. Er wordt hierdoor louter als advies meegeven te onderzoeken of bredere binnendeuren niet meer verblijfskwaliteit bieden aan de gebruiker, zodat de zorgunit zijn functie optimaal kan vervullen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na het beëindigen van de zorgsituatie moet de zorgwoning terug deel uit maken van de eengezinswoning;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

3.      de verharding in de achtertuinzone (incl. het tuinhuis) wordt uitgesloten van vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

16 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juni 2021

Verslag GOA

28 mei 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na het beëindigen van de zorgsituatie moet de zorgwoning terug deel uit maken van de eengezinswoning;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

3.      de verharding in de achtertuinzone (incl. het tuinhuis) wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.