Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04381 - Omgevingsvergunning - OMV_2021048328. Poststraat 42. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04381 - Omgevingsvergunning - OMV_2021048328. Poststraat 42. District Borgerhout - Goedkeuring 2021_CBS_04381 - Omgevingsvergunning - OMV_2021048328. Poststraat 42. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021048328

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bert Bosque met als adres Saucierstraat 5 bus 8 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Poststraat 42 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25 sectie A nrs. 0, 11S17 en 11R14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen uitbouw,  uitbreiden en verbouwen van de gelijkvloerse woonentiteit van een meergezinswoning en het regulariseren van het buitenschrijnwerk van de voorgevel.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/05/1946: toelating (179#10603 & 1276#303) voor respectievelijk verbouwing & uitvoeren binnenveranderingen, het afbreken van zoldering in vervanging van bouwen van 3e verdieping , alsook verbouwen voorgevel;

-          14/11/1933: toelating (1399#14124 & 1399#14125) voor respectievelijk vergrotingswerken & bouwen werkplaats;

-          04/12/1924: toelating (1399#7849) voor vergrotings- en veranderingswerken;

-          11/11/1909: toelating (1399#4923) voor Bouw van een werkhuis achter de woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning (wonen) met in totaal 4 woonentiteiten (1 per verdieping);
  • een bruto vloeroppervlakte van 51,16 m² voor de  woonentiteit van de gelijkvloerse verdieping.

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 4 bouwlagen en een kelderverdieping onder een plat dak;
  • een variërende bouwdiepte van het hoofdbouwvolume met circa 11,9  m voor de linkerhelft en 15 m voor de rechterhelft;
  • een dakrandhoogte (aan de voorgevel) van circa 12,65 m;
  • centraal op de gelijkvloerse verdieping aan de rechterkant een uitbouw met aansluitend hieraan het bouwvolume van een magazijn met een totale bouwdiepte van circa 29,2 m.

-          gevelafwerking:

  • donkergele gevelsteen met houten kroonlijst en omlijsting van de raamopeningen in witte steen als algemene voorgevelafwerking;
  • het onderste deel van de gevel in blauwe hardsteen;
  • glas in lood voor de ramen, met voor de inkomdeur ijzeren smeedwerk.

-          inrichting:

  • een volledig bebouwd perceel, uitgezonderd van de koer centraal aan de linker perceelgrens.

Huidige toestand

-          functie idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • een bruto vloeroppervlakte van circa 65,6 m² voor de  woonentiteit van de gelijkvloerse verdieping.

-          bouwvolume idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • centraal op de gelijkvloerse verdieping aan de rechterkant een uitbouw met een totale bouwdiepte van 18,52 m (sloop magazijn achteraan tegenover vergunde toestand).

-          gevelafwerking idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • witkleurig PVC voor het buitenschrijnwerk van de verdiepingen en voor de kroonlijst;
  • grijskleurige natuursteen als voorgevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping;
  • geanodiseerd aluminiumen buitenschijnwerk in de voorgevel.

-          inrichting idem vergunde toestand met:

  • achteraan het perceel geen bebouwing.

Gewenste toestand

-          functie idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • een netto vloeroppervlakte van circa 79,1 m² voor de eenslaapkamer-woonentiteit van de gelijkvloerse verdieping.

-          bouwvolume idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • een gelijkvloerse uitbouw met aan de linker perceelgrens een bouwdiepte van 22,30 m en aan de rechter perceelgrens een bouwdiepte van 15,70 m;

-          gevelafwerking idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • witkleurig PVC voor het buitenschrijnwerk van de verdiepingen en voor de kroonlijst (idem bestaande toestand);
  • grijskleurige natuursteen als voorgevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping (idem bestaande toestand);
  • Buitenschrijnwerk in de voorgevel uit geanodiseerd aluminium

(idem bestaande toestand).

-          inrichting idem vergunde toestand met:

  • het perceel verhard als terras door een gepolierde betonplaat voor het gedeelte tussen de gelijkvloerse uitbouw en de rechter perceelgrens, met een bouwdiepte gelijk aan die van de uitbouw;
  • tuinzone voor het gedeelte achteraan het perceel, aansluitend aan de gelijkvloerse uitbouw en terras.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van het slopen van het magazijn in de tuinzone;

-          uitbreiden en verbouwen van de gelijkvloerse woonentiteit van een meergezinswoning met 4 woonentiteiten;

-          regulariseren van het wijzigen van het buitenschrijnwerk van de voorgevel;

-          de bestaande woonentiteiten en de gemeenschappelijke ruimtes op de bovengelegen verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag;

-          de scheidingsmuren worden niet gewijzigd.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’).

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

het is onduidelijk of de scheimuur na de plaatsing van de nieuwe structuurelementen nog een vrije dikte van 0,18m bezit;

  • artikel 38 Groendaken:

het dak van de nieuwe uitbouw is niet voorzien van een groendak.

  • artikel 39 Infiltratie- en buffervoorzieningen:

het is onduidelijk of het terras wordt voorzien van voldoende helling;

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

de aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel;

  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

de aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel;

  • artikel 43 Septische putten:

de septische put wordt gesupprimeerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op voorliggende aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt slechts verbouwingen aan een bestaande meergezinswoning met behoud van de bestemming in kwestie waardoor in betreffend woongebied de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Poststraat gekenmerkt wordt door een- of meergezinswoningen met twee of drie bouwlagen onder een plat dak. De hoofdbouwen zijn er aan de achterzijde bijna altijd uitgebreid met achterbouwen. In de voorliggende aanvraag telt het bestaande hoofdgebouw vier bouwlagen onder een plat dak en is het hoofdgebouw achteraan, tegen het rechter perceel,  uitgebreid met een vier bouwlagen hoog volume.

 

In de laatst vergunde toestand was het perceel op drie kleinschalige koertjes na op de gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd. Het vergunde ‘werkhuis’ met bijhorende berging en sanitair werd in het verleden reeds zonder vergunning gesloopt. In de voorliggende aanvraag wenst men naast de regularisatie van de reeds uitgevoerde sloopwerken ook een vergunning te bekomen om het ‘pomphuis’ te slopen. Verder wordt op de gelijkvloerse verdieping een nieuw bouwvolume voorzien met een plat dak. Ter hoogte van de linkerbuur sluit het nieuwe bouwvolume aan op de achtergevel van de aanbouw van de linkerbuur zodat een bouwdiepte ontstaat van 22,3m. Ter hoogte van de rechterbuur zorgt de nieuwe aanbouw voor een bouwdiepte van 15,7m. 

 

De voorgestelde ingrepen zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en zijn gunstig te adviseren gezien ze geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de naastgelegen percelen met zich meebrengen en zowel de schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven. 

 

Visueel-vormelijke elementen

In voorliggende aanvraag blijft de bestaande voorgevel behouden. Er wordt echter opgemerkt dat de voorgevel reeds in het verleden werd gewijzigd zonder dat hiervoor een vergunning werd aangevraagd. Zowel de indeling als de materialiteit van het buitenschrijnwerk werd gewijzigd. Het aanwezige buitenschrijnwerk in natuurkleurig aluminium en de gewijzigde indeling zijn aanvaardbaar binnen de stedelijke context van het perceel.

 

Het nieuwe gelijkvloerse bouwvolume wordt in de voorliggende aanvraag afgewerkt met een witte gevelplaten en zwartkleurig buitenschrijnwerk uit aluminium. De voorgestelde materialen en indelingen zijn aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De interne planschikking van het appartement op de gelijkvloerse verdieping wordt in voorliggende aanvraag op een kwalitatieve manier aangepast.  In de nieuwe gelijkvloerse achterbouw wordt één vast raam en één groot vouwraam voorzien naar de aangrenzende stadstuin. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit van het gelijkvloerse appartement ten goede komt.

 

De voorliggende aanvraag voorziet, door middel van de sloop van het vergunde magazijn, een ontpitting en het perceel. De aanvraag draagt bij tot de realisatie van een open binnengebied. Open binnengebeiden zijn belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van een wijk. Daarnaast voorziet de aanvrager een natuurlijke inrichting van de niet-bebouwde delen van een perceel wat gunstig te adviseren is.

 

Op de nieuwe planschikking te realiseren worden in de voorliggende aanvraag diverse balken voorzien. Er wordt opgemerkt dat er constructieonderdelen voorzien worden in de enkelvoudige scheimuren. Het is onduidelijk of deze ingrepen gebeuren conform artikel 34 van de bouwcode. Scheidingsmuren mogen enkel constructieonderdelen dragen indien er een minimale dikte van 0,18m van de scheimuur overblijft ter hoogte van de buur. Afwijken van dit voorschrift is onaanvaardbaar. Alle ingrepen aan de scheimuren moeten gebeuren conform artikel 34 van de bouwcode. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Verder wordt opgemerkt dat de aanvraag niet voldoet aan artikel 38 van de bouwcode. Dit artikel stelt dat nieuwe platte daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aangelegd dienen te worden als een groendak indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Het uitvoeren van het dak van de nieuwe achterbouw als groendak wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning. Een groendak heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Het zorgt voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperkt gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook vermindert het het “urban heat island” effect en werkt het als (extra) dakisolatie tegen oververhitting, het capteert fijn stof, en zorgt voor meer biodiversiteit in de stad.

 

Op het inplantingsplan wordt aangeduid dat het terras afwatert naar de tuin. Echter wordt het betonnen terras niet ingetekend met de nodige helling. (Artikel 39 uit de bouwcode) Het realiseren van een helling van 1 à 2%, om het regenwater naar de tuin te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Er wordt opgemerkt dat de riolering niet is opgetekend op de plannen. De aanvraag bevat daardoor te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen uit artikel 40 (privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen) en artikel 41 (kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel). Er wordt daarom als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat de aanvraag dient te voldoen aan de voorschriften uit artikel 40 en 41 uit de bouwcode.

In de voorliggende aanvraag werd de septische put die ingetekend is op de plannen van de laatst vergunde toestand niet ingetekend op de bestaande en nieuwe plannen. Het supprimeren van de septische put wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woongelegenheid aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2.      in zones waar nieuwe constructieonderdelen in de scheimuren geplaatst worden moet rekening gehouden worden met de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode;

3.      het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse aanbouw te voorzien als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

4.      het betonnen terras te voorzien van de nodige helling conform artikel 39 van de bouwcode;

5.      te voldoen aan de bepalingen omtrent de riolering van artikel 40 en 41 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

1.      het supprimeren van de septische put;

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de bovenliggende bouwlagen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

15 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juni 2021

Verslag GOA

26 mei 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2.      in zones waar nieuwe constructieonderdelen in de scheimuren geplaatst worden moet rekening gehouden worden met de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode;

3.      het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse aanbouw te voorzien als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

4.      het betonnen terras te voorzien van de nodige helling conform artikel 39 van de bouwcode;

5.      te voldoen aan de bepalingen omtrent de riolering van artikel 40 en 41 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

1.      het supprimeren van de septische put;

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de bovenliggende bouwlagen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.