Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04465 - Cultuur. Museum Mayer van den Bergh - Verlengde uitleenperiode 12 afstandshouders juli-augustus 2021 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04465 - Cultuur. Museum Mayer van den Bergh - Verlengde uitleenperiode 12 afstandshouders juli-augustus 2021 - Goedkeuring 2021_CBS_04465 - Cultuur. Museum Mayer van den Bergh - Verlengde uitleenperiode 12 afstandshouders juli-augustus 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 6.2.3 van het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020 - 2025 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen een uitzondering kan toestaan op de uitleentermijn mits gemotiveerde beslissing.

Argumentatie

Door de flexibele afstandshouders wordt er een veilige werkplek afgebakend voor het museumpersoneel. Een meerwaarde is dat de bezoekers de werkzaamheden vanop een afstand kunnen bekijken waardoor ze een blik opvangen van de museumwerking achter de schermen.

Aangezien de looptijd langer is dan vier weken, is een collegebesluit vereist.

Juridische grond

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

Aanleiding en context

Het Museum Mayer van den Bergh werkt ook in juli en augustus 2021 intensief aan de voorbereiding van de ontruiming van de collectie in het kader van de uitbreiding en verbouwing. Hiervoor moet de conditie van de objecten bepaald worden zodat er behandelingsvoorstellen en aanbevelingen voor verpakking, transport en opslag kunnen opgemaakt worden. Op basis van deze technische data wordt in kaart gebracht welke objecten geconserveerd/gerestaureerd moeten worden en welke de behoeften inzake opslag, transport en verpakking zijn.

Deze werkzaamheden zullen verschillende maanden in beslag nemen. Twee dagen per week wordt er in de museumzalen zelf gewerkt: op maandag – sluitingsdag museum voor het publiek – en op donderdag tijdens de openingsuren voor het publiek. Op die manier krijgen de bezoekers een blik achter de schermen. Ze krijgen een unieke kans om kennis te maken met museale taken die meestal achter gesloten deuren plaats vinden. Dit is een meerwaarde voor beide partijen op voorwaarde dat dit op een verantwoorde manier georganiseerd wordt.

In de zalen wordt door middel van flexibele afstandshouders een werkplek afgebakend waar het museumpersoneel aan het werk is. Zo krijgen de bezoekers maximale toegang tot de museumzalen en wordt hen een extra beleveningsmoment aangeboden.

Daartoe vraagt het Museum Mayer van den Bergh aan de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal om 12 palen met sierkoord te ontlenen van 9 juli tot en met 25 augustus 2021.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal 12 palen met sierkoord ontleent aan Museum Mayer van den Bergh voor de periode van 9 juli tot en met 25 augustus 2021.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF Ontlenen van 12 palen met sierkoord voor de periode van 9 juli tot en met 25 augustus 2021.