Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04456 - De Grote Verbinding. Ontwerpen Over de Ring - Park Brialmont Fase 2. Landschapsontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04456 - De Grote Verbinding. Ontwerpen Over de Ring - Park Brialmont Fase 2. Landschapsontwerp - Goedkeuring 2021_CBS_04456 - De Grote Verbinding. Ontwerpen Over de Ring - Park Brialmont Fase 2. Landschapsontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten. Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip `dagelijks bestuur'.

Argumentatie

Het voorliggende landschapsontwerp is onderdeel van het globale landschapsplan voor Ringpark Groene Vesten, waarbinnen Park Brialmont Fase 2 een wenselijk deelproject vormt met bijkomende en verdiepende onderzoeksvragen en een gescheiden taakstellend budget. Het landschapsontwerp voor Park Brialmont Fase 2 is afgestemd met het landschapsontwerp in de aangrenzende parkzones en houdt rekening met en de voorgestelde leefbaarheidsmaatregelen, in het bijzonder  geluidsschermen en het ringpad, uit het landschapsontwerp van Ringpark Groene Vesten.

Het landschapsontwerp is het resultaat van de besprekingen tijdens vier Thematische Werkbanken (december 2020 en januari, februari en maart 2021) en werksessies met diverse partijen. Het landschapsplan en de begeleidende nota zijn terug te vinden als bijlages.

Landschapsontwerp – vertaling visie masterplan

Het voorliggende landschapsontwerp tracht de ambitie om drie lokale parken (De Villegas, Wolvenberg en  Brilschans) aan weerszijden van de ring te verenigen tot één park, dat werkt op zowel lokaal als bovenlokaal niveau, verder te realiseren. Dit ontwerp doet dit door in te zetten op de identiteitsdragers erfgoed en natuur en door eenheid te creëren in vormgeving en materialisatie aan beide zijden van het projectgebied.

Dit landschapsontwerp is geënt op het historische figuur van de Brialmontvesting en wordt opgebouwd door een afwisseling van vegetatietypes van het bosschagelandschap (conform het BKP Groene Singel). De vegetatietypes kunnen gelinkt worden aan de beoogde recreatiedruk of -type, gaande van afgeschermde bosschages in de natuurgebieden, over bomenweides op het glacis tot intensief beheerd graslanden op de verblijfsplekken.

Na een eerdere reconstructie van het historische reliëf in de deelzone Entree Grotesteenweg wordt de aanwezigheid van de Brialmontvesting in het park, al dan niet nog aanwezig in het landschap, verder uitgelicht aan entreezones, bij doorsnijdingen van het historisch reliëf en op verblijfsplekken. De drie grote verblijfsplekken in Brilschans hebben ieders een geheel eigen vormgeving en relatie met het water. De materialisatie uit de vorige fase wordt in dit landschapsontwerp doorgetrokken in de padenstructuur en bij de aanleg van historische reconstructies.

Visievorming voor de aanpalende straten aan het Brilschanspark

Vanuit het proces van Ringpark Groene Vesten wordt de Berchembrug aangeduid als een nerf over de ring, die Berchem extra- en intramuros verbindt voor trage weggebruikers. Op dezelfde plek maakt de nerf connectie met het Brilschanspark, de Grotesteenweg en het ringpad, waardoor langs het Brilschanspark een web van verbindingen ontstaat. Na de heraanleg van de Kannunik Peetersstraat, Wapenhaghestraat en Florent Bauduinstraat tot woonerven worden deze verbindingen extra gefaciliteerd voor wandelaars en fietsers.

De visievorming voor de aanpalende straten, Henri Prostlaan, Marcel Auburtinlaan en Polygoonstraat, heeft als opzet de barrière tussen de wijk Veldekens en het Brilschanspark te verzachten. Al deze straten maken onderdeel uit van het nerfweb dat ontstaat aan het Brilschanspark. De uitgangspunten voor deze visievorming zijn het doortrekken van materialen en groenstructuren, het vergroenen van het straatbeeld binnen het bestaande straatprofiel en het behoud van de parkeerbalans.

Landschapsontwerp - deelzone Brilschans

Het landschapsontwerp voor de deelzone Brilschans is een uitdieping van het masterplan. Het ontwerp is afgestemd met het ringpad, de geluidsmaatregelen, het watersysteem, de doorlopende padenstructuur en de nervatuur over de ring die naar voor geschoven worden in het landschapsontwerp van Ringpark Groene Vesten.

  • ontsluiting Berchembrug

Om conflict tussen doorgaand fietsverkeer en recreanten in het park te vermijden dient de nerfknoop aan de Berchembrug verbeterd te worden. In het ontwerpproces werd geen alternatieve aanlanding van de Berchembrug gevonden die ruimtelijk, financieel en technisch wenselijk is, daarom is besloten verder te werken op de suboptimale situatie met de bestaande carrousel. Voor wandelaars wordt een nieuwe voorzien die recreanten rechtstreeks in het park brengt. Voor doorgaand fietsverkeer worden functionele verbindingen voorzien met het ringpad en de nerf via de Florent Bauduinstraat.

  • padennetwerk

Het padennetwerk vormt een statig, quasi symmetrisch figuur. In het padennetwerk wordt een hiërarchie voorgesteld voor parkpaden die gekoppeld is aan materialisatie (i.e. breedte en materiaal), waarbij zo veel mogelijk op halfverharding ingezet wordt. Deze hiërarchie promoot recreatie zo veel mogelijk aan de buitenkant van het park (i.e. glacis) en zorgt voor een optimale bereikbaarheid van de verblijfszones aan het water via het hoofdpad en secundaire paden in halfverharding. Centraal op de schans wordt een luwe natuurzone gecreëerd die bereikbaar is via tertiaire paden of vlonders. Naast de functionele fietsverbindingen tussen de Berchembrug en de nerf en het ringpad voorziet het landschapsontwerp ook een functionele fietsverbinding voor doorgaand fietsverkeer tussen de Grotesteenweg en de wijk Veldekens. Deze functionele fietsverbindingen worden aangelegd in verharding (i.e. uitgewassen beton), in contrast met het hoofdpad in halfverharding, om doorgaande fietsers een zo aangenaam mogelijk alternatief aan te bieden en zo het conflict tussen fietsverkeer en recreanten te minimaliseren.

  • glacis

Het asymmetrische profiel van het glacis is nog duidelijk aanwezig in het landschap en maakte deel uit van het militaire reliëf van de Brialmontvesting. Het glacis kan gedeeltelijk aangezet worden zonder een verlies van bomen, op deze manier wordt het glacis in ere hersteld. Waar het glacis doorsneden wordt, wordt dit geaccentueerd met een talud of muurtje.

  • kop ter hoogte van de carrousel

De verblijfsruimte ter hoogte van de carrousel is ontworpen als een interessante picknickweide gekoppeld aan een U-vormige verblijfszone met een vlonder aan de kop van de gracht. In deze picknickweide wordt een tijdelijke horeca-functie gekoppeld door een gefundeerde standplaats te voorzien voor een foodtruck. Een foodtruck kan deze plek eenvoudig via de Marcel Auburtinlaan bereiken.

  • kop ter hoogte van de Entree Henri Prost

Het ontwerp voor de Entree Henri Prost houdt rekening met de aanwezigheid van bestaande waardevolle bomen, waardoor de entree een monumentale dubbele symmetrische ingang krijgt. De as van de entree volgt de as van de Stanislas Leclefstraat. In het verlengde van deze as wordt op de kop van de vijver een nieuwe verblijfsplek gerealiseerd die gebaseerd is op het voormalige glacis, borstwering en banket. Voor de aanleg van deze verblijfsplek dienen geen waardevolle bomen te verdwijnen.

  • eventzone

Het landschapsontwerp voorziet een uitgeruste eventzone voor lokale events op het glacis aan de Marcel Auburtinlaan. De grootte en voorzieningen van deze zone zijn afgestemd op de noden van het event Bar Brilschans. De uitgeruste zone is een voorzieningenstrook (i.e. riolering, water en elektriciteit) die gekoppeld wordt aan het straatprofiel om multifunctioneel gebruik te kunnen maken van verharding bij events. In het park wordt een 3 meter brede zone in halfverharding voorzien als gefundeerde zone voor podia en staanplaatsen van mobiele units. De flauwe helling van het glacis bevordert de beleving bij events. Daarnaast worden secundaire nutsvoorzieningspunten (dat is water en elektriciteit) gepland aan de speeltuin bij de Entree Henri Prost, alsook aan de picknickweide bij de carrousel.

  • schans

In de huidige situatie is de schans een open plek, waarin de sporen van de voormalige militaire vestiging bijna volledig uitgewist zijn. Archeologisch onderzoek in de zomer van 2020 toonde aan dat ook in de ondergrond geen grote restanten meer terug te vinden zijn van deze structuur. Het landschapsontwerp stelt voor met grondlichamen de structuur opnieuw te evoceren. In de noordelijke rand van deze zone ligt een beboste helling bestaande uit niet waardevolle bomen (waaronder Italiaanse populier, Robinia en ander uitheemse boompjes). Door een gedeelte deze bosschage te verwijderen en het fort in grastaluds te herstellen kan het waardevolle glanshaverhooiland in het aangrenzende natuurgebied uitgebreid (gebufferd) worden. Dit ontwerp levert een interessante parkruimte op waar erfgoed en natuur elkaar versterken. De evocatie van het erfgoed vergroot de ontdekkingswaarde van het park. Daarnaast vindt de schans zo meer aansluiting bij het natuurgebied en ontstaat een luwe, waardevolle natuurzone in het hart van Brilschans.

Landschapsontwerp - deelzone Wolvenberg

Het landschapsontwerp voor Wolvenberg is een revisie van het masterplan. Het reflecteert een gewenst toekomstbeeld vanuit landschappelijk perspectief dat via beheermaatregelen en inrichtingsmaatregelen, beschreven in een natuurbeheerplan, behaald dient te worden. Dit beeld is een voorzet bij de opmaak van een nieuw natuurbeheerplan voor het natuurreservaat Wolvenberg (inclusief de gedeelten van het natuurreservaat aan Brilschanszijde) en dient in het opmaakproces verder afgetoetst te worden met de beoogde natuurdoelen. Het landschapsontwerp bevat hiervoor nog de nodige flexibiliteit en dient ook op die manier geïnterpreteerd te worden. In tegenstelling tot de niet-natuurgebied gedeelten is het landschapsontwerp voor de natuurgebied gedeelten niet maatvast.

Het landschapsontwerp probeert een antwoord te bieden aan de problematiek van verbossing door veelal (invasieve) uitheemse soorten, verlanding van de poelen en de vijver en betreding door recreatie buiten de paden. Al deze factoren hebben een negatieve invloed op de biodiversiteit in Wolvenberg.

  • padennetwerk

Bij de opmaak van het masterplan werd overeengekomen met de terreinbeheerder om het pad in Wolvenberg te ontdubbelen, waardoor een deel van het natuurgebied ontoegankelijk wordt via de reguliere paden. Daarnaast werd voorgesteld het ontdubbelde pad gedeeltelijk in vlonders aan te leggen om recreanten op de paden te houden. In het landschapsontwerp wordt deze ontdubbeling in vraag gesteld. De haalbaarheid van deze oplossing is volgens het ontwerpteam twijfelachtig en bijgevolg contraproductief. In het landschapsontwerp wordt voorgesteld een lus in Wolvenberg te behouden en meer in te zetten op natuurlijke randen (zoom-mantel-kernbos), desgewenst afgebakend met paaltjes als visuele barrière, en vlonderpaden om recreanten op de paden te houden. De discussie over de structuur, ligging en materialisatie van het padennetwerk dient verder gevoerd te worden bij de opmaak van een nieuw beheerplan.

  • inplanting van het natuurhuis Brialmont

In het landschapsontwerp is een zone aangeduid waarin het natuurhuis Brialmont ingepland kan worden. Daarnaast werden een aantal richtlijnen voor de architectuuropdracht toegevoegd vanuit het perspectief van het landschap.

Juridische grond

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de lokale parken en groenaanplantingen.

Met collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.

Op 25 november 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 00652) de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.

Aanleiding en context

Op 4 september 2009 keurt het stedelijke college (jaarnummer 12519) de synthesenota Groene Singel goed.

Op 10 maart 2017 keurt het stedelijke college (jaarnummer 1716) het Masterplan Park Brialmont goed.

Op 3 april 2020 keurt het stedelijke college (jaarnummer 3084) de opdracht en het budget voor de realisatie van 'Park Brialmont Fase 2' goed, zodoende treedt AG Vespa op als gedelegeerd bouwheer.

Op 17 augustus 2020 keurt het districtscollege Berchem (jaarnummer 167) de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.

Op 9 september 2020 keurt het stedelijk college (jaarnummer 8338) de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.

Op 9 september 2020 keurt het stedelijk college(jaarnummer 08338) goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad, de 'Voorwaardelijke Gedeelten 9, 10, 11, 12, 13 en 14' met betrekking tot de 'Wenselijke Deelprojecten' en het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning' van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten voor de aansturing van de opdracht 'Park Brialmont Fase 2'. AG Vespa is tevens bevoegd om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 9 tot en met 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget voor ‘Park Brialmont Fase 2’.

Op 19 oktober 2020 gunt het directiecomité van AG Vespa (jaarnummer 656) de opdracht 'Park Brialmont Fase 2' als een 'Wenselijk Deelproject' binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten' aan maatschap BUUR-Latz-Greisch-S333.

Op 12 april 2021 keurt het districtscollege van Berchem (jaarnummer 88) het landschapsontwerp voor Park Brialmont Fase 2 goed.

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht. De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Ringpark Groene Vesten

De projectcluster Ringpark Groene Vesten is een bundeling van twee projecten uit 'Over de Ring': het 'Longitudinaal Ringpark' en 'Bermen van Knoop tot Lemanstraat'. De projectcontour bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden. De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:

  1. de geluidshinder en de luchtverontreiniging van de infrastructuur in de ringzone vermindert voor de achterliggende woonwijken en parken door middel van grondbermen, geluidsschermen, overkragingen, kuilen, vegetatie en andere maatregelen;
  2. veilige en royale fiets- en voetgangersverbindingen biedt in de langsrichting in de vorm van een ontvlecht ringfietspad en in de dwarsrichtingen;
  3. een aaneengesloten water- en energiesysteem draagt in functie van de achterliggende wijken;
  4. een ecologische verbinding vormt in de langsrichting en in de dwarsrichtingen; en
  5. ingeschakeld wordt als recreatieve ruimte voor de buurt en stad.

Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping.

Park Brialmont

Het Masterplan Park Brialmont werkt een gezamenlijke toekomstvisie uit voor drie parken in het district Berchem, zijnde De Villegas, Wolvenberg en Brilschans. De ambitie van het Masterplan is om een verenigd park te ontwikkelen in het hart van Berchem, dat bovendien deel uitmaakt van het Bosschagelandschap langsheen de ringzone. Om de samenhang van de drie parkentiteiten te versterken wordt een identiteit naar voor geschoven, gebaseerd op de bestaande sterktes, namelijk erfgoed en natuur. Het Masterplan deelt het park onder in 8 deelzones.

In 2017-2018 werden de ontwerpen voor de deelzones Wolvenberg Bis en Entree Grotesteenweg goedgekeurd. Hiermee kon de realisatie van het Masterplan van start gaan. Deze werken werden opgeleverd in het voorjaar van 2020.

Aansluitend werd de opdracht Park Brialmont Fase 2 opgestart in 2020. Deze opdracht bestaat uit de verdere uitwerking van het Masterplan in de resterende deelzones van het Brilschanspark en Wolvenberg. Accenten, aanvulling of wijzigingen op het Masterplan werden via onderzoeks- en ontwerpopdrachten vastgelegd in de projectdefinitie. In totaal werden er 25 onderzoeksopdrachten geformuleerd, waarvan negen voor het gehele projectgebied, elf voor Brilschans en vijf voor Wolvenberg.

De opdracht Park Brialmont Fase 2 van visievorming tot uitvoering is gegund aan de maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, als een 'Wenselijk Deelproject' binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten', omwille van volgende redenen:

  • Park Brialmont maakt met het projectgebied integraal deel uit van het projectgebied van het Ringpark Groene Vesten. Het projectgebied voor de tweede fase Park Brialmont ligt volledig in het projectgebied van het Ringpark Groene Vesten en kan conform het bestek van het ringpark als een ‘Wenselijke Deelproject’ worden beschouwd.
  • Beide projecten hebben, zowel tijdens de ontwerp- als later tijdens de werffases, een grote nood aan afstemming op elkaar. De maatregelen die genomen worden binnen de ambities van het Ringpark Groene Vesten, moeten aansluiten op de ontwerpen van Park Brialmont Fase 2 en omgekeerd. Beide projecten hebben een hoge mate van complexiteit.
  • De opdracht voor visievorming tot en met uitvoering is voor ‘Park Brialmont Fase 2’ conform het bestek 'Ringpark Groene Vesten'. De projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2', stelt bijkomende en verdiepende onderzoeksvragen. Binnen het bestek 'Ringpark Groene Vesten' gaat het om de 'Voorwaardelijke Gedeelten 9, 10, 11, 12, 13 en 14’ met betrekking tot de ‘Wenselijke Deelprojecten’ en het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15 (Bijkomend onderzoek en ondersteuning)’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten'.

Algemene financiële opmerkingen

De realisatie van Park Brialmont Fase 2 is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en het district Berchem met een financiële verdeling tussen beide partijen. In het meerjarenplan 2020-2025 is een totaal budget voorzien van 4.601.488,20 euro inclusief btw, respectievelijk 3.701.488,20 euro inclusief btw en 900.000,00 euro inclusief btw, onder respectievelijk SUB_NR/INTERN/5291630000/220/2WNS020201PA3711/2SA050610 en SUB_NR/INTERN/5014000000/220/2BER010501A00000/2BE090680.

AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen en het district Berchem.

Adviezen

districtscollege Berchem Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege Berchem keurt het landschapsontwerp voor Park Brialmont Fase 2 goed mits rekening gehouden wordt met volgende opmerkingen:

Het districtscollege verwijst vooreerst naar het eerder advies van de districtsraad van 22 september 2020 (jaarnummer 57) op de projectdefinitie van fase 2 Park Brialmont: 

  • De ecologische meerwaarde van dit park moet op alle fronten doordacht zijn ( klimaatrobuustheid, opvang en zuivering van water, hittestress, biodiversiteit, bomen die fijn stof capteren, …), en op al deze fronten moet een antwoord terug te vinden zijn in het ontwerp;
  • Het ontwerp is gericht op de verre toekomst, rekening houdende met het gegeven dat Park Brialmont een groen hart moet zijn voor een verstedelijkte regio die te lijden heeft onder hittestress. Dit groen hart moet de leefbaarheid van de buurt enorm verhogen en dit rekening houdende met de klimaatuitdagingen waarmee onze buurten rekening moeten houden in de volgende jaren;
  • Er wordt ten volle ingezet op water in dit concept. Dit om ecologische redenen, maar ook om het geluid te verminderen. De districtsraad steunt het experiment met de grindfilters voor het zuiveren van vervuild water afkomstig van de Singel en van wegen in Oud Berchem, maar dringt aan op een nauwgezette monitoring van de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater in het park, zodat er nooit gevaar kan ontstaan voor de gezondheid van de bezoekers of voor de natuur;
  • Er komt een  aanleg van geluidswallen binnen het project Groene Vesten. Dit idee is immers ook ontsproten uit Masterplan Park Brialmont. Ook voor het Brialmontpark moet verder onderzocht worden hoe de geluidsoverlast van omliggende wegen zoveel mogelijk kan gereduceerd worden. Er moet echter niet enkel onderzoek gedaan worden naar geluidsreductie, maar ook naar geluidsmaskerende maatregelen, zoals bijvoorbeeld water;
  • Er  worden sterke ingangen gecreëerd. De ingang aan de Stanislas Leclefstraat en eventuele andere ingangen moeten hetzelfde karakter krijgen als deze aan de Grotesteenweg, zodat het concept herhaald wordt en duidelijk leesbaar wordt;
  • Er moet onderzocht worden of, en zo ja, hoe de connectie tussen de Stanislas Leclefstraat en het park kan worden versterkt. Dit punt is immers de natuurlijk ingang van het park. Ter hoogte van de andere zijstraten zal een verkeersplateau liggen en ter hoogte van de Stanislas leclefstraat niet;
  • De horecavoorziening is kleinschalig en past in de identiteit van Park Brialmont.  Mogelijks kan gestart worden met een tijdelijke voorziening als eventuele opstap naar een  blijvende voorziening, zo dit wenselijk zou blijken voor buurt en uitbater. De plek voor deze zaak dient dusdanig ingepland te worden (vb. met taluds rondom rond) zodat er geen geluidshinder voor de buurt ontstaat;
  • Er wordt werk gemaakt van de plannen voor de ontwikkeling van een hoge natuurkwaliteit o.m. via de realisatie van een bosschagelandschap,  Toch vraagt de districtsraad om niet nodeloos bomen te kappen en te kiezen voor het verplanten van bomen waar nodig. De dreef van bomen aan de kant van Brilschans, evenwijdig met het water en de Marcel Auburtinlaan moet zo veel mogelijk behouden blijven. Er is geen reden dat deze dreef niet in het concept kan ingepast worden, bijvoorbeeld als wandelweg in het park;
  • Er wordt onderzocht of de fietspaden-en voetpaden niet best gescheiden worden, waarbij het fietspad dan naar de rand van het park gebracht kan worden ter hoogte van de Marcel Auburtinlaan, zodat een gescheiden voet- en fietsverkeer ontstaat met het oog op het vermijden van conflictsituaties; 
  • De harde randen tussen de wegenis rondom het park en het park zelf worden weggewerkt, zodat het park een aanzuigeffect creëert vanuit de buurten en het groen tot in de straten komt.

Het districtscollege merkt op dat een aantal punten van bovenstaande bezorgdheden reeds zitten vervat in het voorliggende besluit ivm het landschapsontwerp van fase 2 Park Brialmont, doch dat op een aantal punten nog verder moet gewerkt worden:

  • Het districtscollege verwijst naar eerdere advies van de raad, voor zover dit nog niet werd gehonoreerd in het voorliggend plan;
  • Het districtscollege benadrukt haar focus op behoud van het waardevol groen en -groenstructuren binnen huidig concept en uitrol van een park met grote ecologische meerwaarde, zoals reeds verwoord in eerder advies;
  • Om conflicten tussen fietsverkeer en recreanten in het park te vermijden werden de snelle fietsverbindingen zoveel mogelijk buiten het park of aan de rand van het park gelegd. Dit heeft naast de verkeersveiligheid tevens als doel om de parkruimte en parkkwaliteit optimaal te houden. De fietsverbinding tussen de Grotesteenweg en de Henri Prostlaan achter Encora is hier een goed voorbeeld van, evenals de fietsverbinding op straat in de Auburtinlaan.  Het college dringt aan om gesprekken met Encora te voeren om nieuwe doorgangen te maken op de site van Encora tussen de Grotesteenweg en het park opdat het park nog toegankelijker kan worden. Tevens vraagt het districtscollege te onderzoeken in welke mate de site van de volkstuinen aan de Grotesteenweg mee kan geïncorporeerd worden in het park, uiteraard met behoud van de volkstuinen;
  • Het districtscollege streeft naar een verbeterde ontsluiting van de Berchembrug voor doorgaand fietsverkeer. De juiste uitwerking dient nog verder onderzocht te worden. Een aantal uitgangspunten staan voor het districtscollege centraal:
  1.  het maximale behoud van waardevolle bestaande groenstructuren en bomen;
  2. het behoud en optimalisatie van een grote én kwalitatieve parkruimte;
  3.  veilige fietsverbindingen;
  4.  geen haakse fietsverbindingen te behouden tussen caroussel en Marcel Auburtinlaan zoals heden;
  5.  een directe fietsaansluiting tussen caroussel en F. Baudouinstraat
  6.  een directe fietsaansluiting tussen carrousel en Ringfietspad
  7.  het ondergeschikte en zachte fietskarakter van de voetgangersbrug mag vertaald worden naar de parkomgeving wat wil zeggen dat soepel wordt omgegaan met het fietsvademecum om een mooi evenwicht te vinden tussen het groenkarakter en aangenaam fietsverkeer (zoals heden);
  8. maximaal behoud van de leesbaarheid van het erfgoed op die locatie.
  • De verblijfslocatie ter hoogte van de carroussel wordt ingetekend als een kwalitatieve zone waar er plaats én passende infrastructuur is voor Cinema Brialmont en andere activiteiten en waar er ruimte én passende infrastructuur is voor een kleinschalige horeca. De vlonder in het water geeft deze verblijfszone een extra dimensie en geeft een extra meerwaarde aan deze kant van de vijver. Hierop moet nog verder ingezet worden. Het districtscollege vraagt om deze zone landschappelijk kwalitatief in te kapselen en dusdanig vorm te geven opdat geluidsoverlast van evenementen of samenkomsten vermeden worden voor de buurt. Dit kan bijvoorbeeld door taluds of andere maatregelen;
  • De verblijfslocatie ter hoogte van de trappenpartij aan de Entree Grotesteenweg dient voorzien te worden van nutsvoorzieningen zodat een klein evenement mogelijk is. Het geluidsreducerend experiment samen met de universiteit van Gent dient hier geïmplementeerd te worden;
  • Het districtscollege vraagt om de eventzone en halverharde strook aan de Marcel Auburtinlaan dusdaning aan te leggen opdat de groene parkbeleving en het groene parkzicht voor de aanpalende woningen niet wordt ontnomen. Het districtscollege vraagt om hier extra bomen en groen aan te planten op strategische locaties;
  • Het districtscollege vraagt de ontwerpers contact op te nemen met de heemkundige Kring om de erfgoedcomponent in het park nog te optimaliseren en nog meer tot uiting te brengen in het ontwerp. De Heemkundige kring dient hierin geconsulteerd te worden.
  • Het districtscollege vraagt de ontwerpers om ook ruimte te voorzien voor voldoende rustplekken in het park.
  • Het districtscollege vraagt om alle maatregelen te voorzien en te nemen opdat extra fonteinen in de vijver het geluid in het park kunnen reduceren en de rust in het park kunnen optimaliseren.  De optimalisatie van de fonteinwerking in de vijver, en de implementatie van een extra fontein dient nog onderzocht te worden en de ingrepen hiertoe moeten nog worden opgelijst en opgenomen in fase 2 van de heraanleg;
  • Het districtscollege benadrukt het belang van het behoud van beide identiteiten in het park, zowel natuur als erfgoed. Het college vraagt dan ook dat de identiteit ‘erfgoed’ ook mee opgenomen en doorgetrokken wordt bij de uitol van het project ‘natuurhuis Brialmont’. De erfgoedcomponent dient ook hier aanwezig te zijn.
districtsraad Berchem Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad Berchem geeft gunstig advies op het landschapsontwerp van Park Brialmont Fase 2 mits er rekening gehouden wordt met de opmerkingen van de districtsraad:

De districtsraad verwijst vooreerst naar het eerder advies van de districtsraad van 22/9/2020 (jaarnummer 57) op de projectdefinitie van fase 2 Park Brialmont: 

  • De ecologische meerwaarde van dit park moet op alle fronten doordacht zijn ( klimaatrobuustheid, opvang en zuivering van water, hittestress, biodiversiteit, bomen die fijn stof capteren, …), en op al deze fronten moet een antwoord terug te vinden zijn in het ontwerp;
  • Het ontwerp is gericht op de verre toekomst, rekening houdende met het gegeven dat Park Brialmont een groen hart moet zijn voor een verstedelijkte regio die te lijden heeft onder hittestress. Dit groen hart moet de leefbaarheid van de buurt enorm verhogen en dit rekening houdende met de klimaatuitdagingen waarmee onze buurten rekening moeten houden in de volgende jaren;
  • Er wordt ten volle ingezet op water in dit concept. Dit om ecologische redenen, maar ook om het geluid te verminderen. De districtsraad steunt het experiment met de grindfilters voor het zuiveren van vervuild water afkomstig van de Singel en van wegen in Oud Berchem, maar dringt aan op een nauwgezette monitoring van de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater in het park, zodat er nooit gevaar kan ontstaan voor de gezondheid van de bezoekers of voor de natuur;
  • Er komt een  aanleg van geluidswallen binnen het project Groene Vesten. Dit idee is immers ook ontsproten uit Masterplan Park Brialmont. Ook voor het Brialmontpark moet verder onderzocht worden hoe de geluidsoverlast van omliggende wegen zoveel mogelijk kan gereduceerd worden. Er moet echter niet enkel onderzoek gedaan worden naar geluidsreductie, maar ook naar geluidsmaskerende maatregelen, zoals bijvoorbeeld water;
  • Er  worden sterke ingangen gecreëerd. De ingang aan de Stanislas Leclefstraat en eventuele andere ingangen moeten hetzelfde karakter krijgen als deze aan de Grotesteenweg, zodat het concept herhaald wordt en duidelijk leesbaar wordt;
  • Er moet onderzocht worden of, en zo ja, hoe de connectie tussen de Stanislas Leclefstraat en het park kan worden versterkt. Dit punt is immers de natuurlijk ingang van het park. Ter hoogte van de andere zijstraten zal een verkeersplateau liggen en ter hoogte van de Stanislas Leclefstraat niet;
  • De horecavoorziening is kleinschalig en past in de identiteit van Park Brialmont.  Mogelijks kan gestart worden met een tijdelijke voorziening als eventuele opstap naar een  blijvende voorziening, zo dit wenselijk zou blijken voor buurt en uitbater. De plek voor deze zaak dient dusdanig ingepland te worden (vb. met taluds rondom rond) zodat er geen geluidshinder voor de buurt ontstaat;
  • Er wordt werk gemaakt van de plannen voor de ontwikkeling van een hoge natuurkwaliteit o.m. via de realisatie van een bosschagelandschap,  Toch vraagt de districtsraad om niet nodeloos bomen te kappen en te kiezen voor het verplanten van bomen waar nodig. De dreef van bomen aan de kant van Brilschans, evenwijdig met het water en de Marcel Auburtinlaan moet zo veel mogelijk behouden blijven. Er is geen reden dat deze dreef niet in het concept kan ingepast worden, bijvoorbeeld als wandelweg in het park;
  • Er wordt onderzocht of de fietspaden-en voetpaden niet best gescheiden worden, waarbij het fietspad dan naar de rand van het park gebracht kan worden ter hoogte van de Marcel Auburtinlaan, zodat een gescheiden voet- en fietsverkeer ontstaat met het oog op het vermijden van conflictsituaties; 
  • De harde randen tussen de wegenis rondom het park en het park zelf worden weggewerkt, zodat het park een aanzuigeffect creëert vanuit de buurten en het groen tot in de straten komt.

De districtsraad merkt op dat een aantal punten van bovenstaande bezorgdheden reeds zitten vervat in het voorliggende besluit ivm het landschapsontwerp van fase 2 Park Brialmont, doch dat op een aantal punten nog verder moet gewerkt worden:

  • De districtsraad verwijst naar het eerdere advies van de raad, voorzover dit nog niet werd gehonoreerd in het voorliggend plan.
  • De districtsraad benadrukt haar focus op behoud van het waardevol groen en -groenstructuren binnen huidig concept en uitrol van een park met grote ecologische meerwaarde, zoals reeds verwoord in eerder advies. De raad stelt vast dat er een bomeninventaris opgemaakt werd en vraagt dat er over het kappen van de biologisch minder waardevolle bomen op tijd overleg gepleegd wordt.
  • Om conflicten tussen fietsverkeer en recreanten in het park te vermijden werden de snelle fietsverbindingen zoveel mogelijk buiten het park of aan de rand van het park gelegd. Dit heeft naast de verkeersveiligheid tevens als doel om de parkruimte en parkkwaliteit optimaal te houden. De fietsverbinding tussen de Grotesteenweg en de Henri Prostlaan achter Encora is hier een goed voorbeeld van, evenals de fietsverbinding op straat in de Auburtinlaan.  De raad dringt aan om gesprekken met Encora te voeren om nieuwe doorgangen te maken op de site van Encora tussen de Grotesteenweg en het park opdat het park nog toegankelijker kan worden. Tevens vraagt het college te onderzoeken in welke mate de site van de volkstuinen aan de Grotesteenweg mee kan geïncorporeerd worden in het park, uiteraard met behoud van de volkstuinen.
  • De districtsraad streeft naar een verbeterde ontsluiting van de Berchembrug voor doorgaand fietsverkeer. De juiste uitwerking dient nog verder onderzocht te worden. Hierbij staan een aantal uitgangspunten voor de raad centraal:
  1. het maximale behoud van waardevolle bestaande groenstructuren en bomen;
  2. het behoud en optimalisatie van een grote én kwalitatieve parkruimte;
  3. veilige fietsverbindingen;
  4. geen haakse fietsverbindingen te behouden tussen caroussel en Marcel Auburtinlaan zoals heden;
  5. een directe fietsaansluiting tussen caroussel en F. Baudouinstraat;
  6.  een directe fietsaansluiting tussen carrousel en Ringfietspad;
  7. het ondergeschikte en zachte fietskarakter van de voetgangersbrug mag vertaald worden naar de parkomgeving wat wil zeggen dat soepel wordt omgegaan met het fietsvademecum om een mooi evenwicht te vinden tussen het groenkarakter en aangenaam fietsverkeer (zoals heden); en
  8.  maximaal behoud van de leesbaarheid van het erfgoed op die locatie.
  • De verblijfslocatie thv de carroussel wordt ingetekend als een kwalitatieve zone waar er plaats én passende infrastructuur is voor Cinema Brialmont en andere activiteiten en waar er ruimte én passende infrastructuur is voor een kleinschalige horeca. De vlonder in het water geeft deze verblijfszone een extra dimensie en geeft een extra meerwaarde aan deze kant van de vijver. Hierop moet nog verder ingezet worden. De raad vraagt om deze zone landschappelijk kwalitatief in te kapselen en dusdanig vorm te geven opdat geluidsoverlast van evenementen of samenkomsten vermeden wordt voor de buurt. Dit kan bijvoorbeeld door taluds of andere maatregelen.
  • De verblijfslocatie ter hoogte van de trappenpartij aan de Entree Grotesteenweg dient voorzien te worden van nutsvoorzieningen zodat een klein evenement mogelijk is. Het geluidsreducerend experiment samen met de universiteit van Gent dient hier geïmplementeerd te worden.
  • De raad vraagt om de eventzone en halverharde strook aan de Marcel Auburtinlaan dusdaning aan te leggen opdat de groene parkbeleving en het groene parkzicht voor de aanpalende woningen niet wordt ontnomen. De raad vraagt om hier extra bomen en groen aan te planten op strategische locaties.
  • De raad vraagt de ontwerpers contact op te nemen met de heemkundige Kring om de erfgoedcomponent in het park nog te optimaliseren en nog meer tot uiting te brengen in het ontwerp. De Heemkundige kring dient hierin geconsulteerd te worden.
  • De raad vraagt de ontwerpers om ook ruimte te voorzien voor voldoende rustplekken in het park.
  • De raad vraagt de ontwerpers rekening te houden met de toegankelijkheid van het park en de paden voor personen met een handicap en voor minder mobiele personen.
  • De raad vraagt om alle maatregelen te voorzien en te nemen opdat extra fonteinen in de vijver het geluid in het park kunnen reduceren en de rust in het park kunnen optimaliseren.  De optimalisatie van de fonteinwerking in de vijver, en de implementatie van een extra fontein dient nog onderzocht te worden en de ingrepen hiertoe moeten nog worden opgelijst en opgenomen in fase 2 van de heraanleg. De raad vraagt hierover geïnformeerd te worden.
  • De raad benadrukt het belang van het behoud van beide identiteiten in het park, zowel natuur als erfgoed. De raad vraagt dan ook dat de identiteit ‘erfgoed’ ook mee opgenomen en doorgetrokken wordt bij de uitol van het project ‘natuurhuis Brialmont’. De erfgoedcomponent dient ook hier aanwezig te zijn.
  • De districtsraad steunt de ambitie om ook in het Brilschanspark voldoende natuur tot ontwikkeling te brengen, onder andere door het grasplan, en bijkomend bomen aan te planten, waar mogelijk, maar vraagt ook voldoende ruimte voor recreatie en spel te voorzien.
  • De districtsraad vraagt dat de beslissing over het al dan niet ontdubbelen van het voetpad in het natuurgebied Wolvenberg niet enkel beslist wordt in overleg met Natuurpunt dat als terreinbeheerder het natuurbeheersplan opmaakt, maar ook teruggekoppeld wordt naar de raad.
coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het landschapsontwerp op voorwaarde dat:

  • transparante gecommuniceerd wordt naar district Berchem in verband met de financiële gevolgen in functie van het toekomstig beheer en onderhoud;
  • de boscompensatie voor het gedeelte Park Brialmont in beeld gebracht wordt en opgenomen wordt binnen dit project;
  • de noodzakelijk aanpassingen aan het bestaande openbaar domein opgenomen worden zodat de toegangen tot het park op een veilige en leesbare manier georganiseerd worden met het oog op leesbaarheid, zichtbaarheid en verkeersveiligheid;
  • de toegangen tot het natuurreservaat verder onderzocht dienen te worden in het ontwerp, rekening houdend met de opmaak van een nieuw natuurbeheerplan;
  • in overleg met AWV de ruimte onder en rond de Berchembrug, de trap en de oprijlaan zijde Wolvenberg heringericht wordt om de sociale controle te verbeteren;
  • het ontwerp voor Park Brialmont geen voorafname creëert op een mogelijk heraanleg van de wegenis, zodat alle type wegenis, van reguliere straat tot woonerf, mogelijk blijven in de toekomst; 
  • de wijkcirculatie van de wijk Veldekens in overleg met SW/MOB en KF verder onderzocht dient te worden in een apart traject om te bekijken welk effect de omvorming van de Wapenhaghestraat, Florent Bauduinstraat en Kannunik Peetersstraat tot woonerven heeft op de wijkcirculatie, in het bijzonder doorheen de Polygoonstraat en Marcel Auburtinlaan;
  • de functionele fietsverbinding tussen de Grotesteenweg en de Henri Prostlaan, conform de generieke principes voor functionele verbindingen in parkgebied, bij voorkeur aangelegd wordt in beton, omdat medegebruik door voetgangers niet uit te sluiten is;
  • om de impact op de bestaande groenstructuur te minimaliseren, bij voorkeur geen tweede, gescheiden toegang aan de Grotesteenweg voorzien wordt voor de fietsverbinding tussen de Grotesteenweg en de Henri Prostlaan;
  • Het ontwerp voorlopig verder uitgewerkt wordt met behoud van de bestaande aanlanding van de Berchembrug;
  • door materialisatie van de paden in het park een leesbaar onderscheid wordt gemaakt tussen doorgaand fietsverkeer en recreatief fietsverkeer
  • een aantal connecties in het landschapsontwerp, o.a. voor het doorgaand fietsverkeer, aangepast worden, in functie van een veilige, comfortabele en leesbare (fiets)verbinding vanaf Berchembrug met de nerf via de Florent Bauduinstraat en met het ringfietspad,  rekening houden met de waardevolle bestaande groenstructuur en de parkeerbalans in  de aanliggende straat.
  • de fietsverbinding, voor doorgaand fietsverkeer, vanuit en doorheen de aanliggende woonwijk naar Berchembrug en het Ringfietspad bij voorkeur maximaal via de bestaande wegenis (o.a. via Marcel Auburtinlaan) verloopt en minimaal doorheen het park.
  • er voldoende rustplaatsen voorzien worden in het ontwerp;
  • de samenstelling van het ternair mengsel verder bestudeerd en voorgelegd wordt aan SB/Groen; en
  • bij de verdere uitwerking van het padennetwerk, in het bijzonder de paden doorheen de beboste zones, een wortelonderzoek uitgevoerd wordt.
brandweer Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS02 - Stadsontwikkeling
2WNS0202 - Projectwerking
2WNS020201 - Projecten opvolgen tot voltooiing
2WNS020201PA3711 - Park Brialmont fase 2

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het landschapsontwerp voor Park Brialmont Fase 2 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.