Terug
Gepubliceerd op 18/06/2021

2021_CBS_04532 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Wijziging - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04532 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Wijziging - Goedkeuring 2021_CBS_04532 - Politiereglement - Reglement voor de openbare markten. Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.

Artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.

Artikel 4 §5 van deze wet bepaalt: indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente.

Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.

Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.

Argumentatie

Met een voorafgaande loting krijgen losse handelaars een standplaats toegewezen zonder het organiseren van een fysieke bolling op het terrein op de marktdag. Dankzij een loting wordt neutraliteit gegarandeerd bij het toekennen van losse standplaatsen en kan de retributie via factuur betaald worden. Losse handelaars weten op voorhand of ze op de markt kunnen staan en moeten niet met hun kraam naar de markt komen om dan, als ze niet uitgeloot worden, terug huiswaarts te keren. Geen verspilde tijd en energie van de marktkramer en geen verzwaring van mobiliteit en parkeergelegenheid voor en tijdens een fysieke bolling. Bijkomend draagt een voorafgaande loting bij aan de veiligheid van de markt. Na de opstelling van de markt zijn er geen oprijbewegingen meer.

Op basis van de ervaring werden een aantal efficiëntie-winsten opgenomen in het proces (onder andere  door gebruik te maken van SalesForce, een ontvankelijkheidscheck na loting, ...). Met deze wijzigingen wordt een efficiënt proces om een beperkt aantal losse standplaatsen toe te kennen, geïmplementeerd.

In het huidige reglement op de openbare markten moeten volgende wijzigingen worden aangebracht.

  • De structuur van het marktreglement wordt behouden.
    - In “Hoofdstuk 2 - Abonnement" worden de specifieke artikels met betrekking tot het abonnement opgenomen. Artikels die enkel van toepassing zijn op de abonnementhouder zijn naar dit hoofdstuk verschoven.
    - In “Hoofdstuk 3 - Toelating organisatie” zijn de artikels met betrekking tot een aanvraag en de toekenning van een standplaats aan een organisatie opgenomen.
    - Alle artikels met betrekking tot de voorafgaande loting worden opgenomen in “Hoofdstuk 4 - Voorafgaande loting van losse standplaats”.
    De praktische modaliteiten voor de toewijzing van losse standplaatsen en standplaatsen voor organisaties zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.

Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen

  • Artikel 1 - Definities
    Hieraan wordt de terminologie toegevoegd in functie van de voorafgaande loting (gemengde markt, modaliteiten, standplaats organisatie, themamarkt). Er wordt ook een vormelijke aanpassing van hoofdletters doorgevoerd. 
  • Artikel 3 - Inrichting van de openbare markt
    De bloemen- en plantenmarkt op de Groenplaats is opgeheven sedert 30 juni 2018. De verwijzingen naar deze markt worden geschrapt.
  • Artikel 5 - Feestdagen
    Met de wijziging van het artikel 5 wordt het mogelijk om ook op feestdagen lokale markten te organiseren.
  • Artikel 6 - Voorbehouden kavels
    De 5%-norm voor het voorbehouden van kavels voor losse handelaars en organisaties wordt verlaten. Met de introductie van de voorafgaande loting kan rekening worden gehouden met de specificiteit van elke markt. Zo kunnen minder populaire markten gemakkelijker in gebruik worden genomen door losse handelaars.  Voor markten met een grote wachtlijst kan voorrang gegeven worden aan abonnementhouders.  
    De modaliteiten voor het toewijzen van voorbehouden kavels zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen. Zo kunnen de modaliteiten aangepast worden zonder wijziging marktreglement.
  • Artikel 8 - Marktleiding
    De bevoegdheid van de marktleiding wordt aangepast zodat de uitvoering van de resultaten van de voorafgaande loting op het terrein kan opgevolgd worden. Het ontvangen van dag-retributie is enkel nog van toepassing bij uitbreiding en elektriciteit door een abonnementhouder.
  • Artikel 9 - Algemene voorwaarden
    Het ontbreken van een verbod tot deelname aan de voorafgaande loting wordt opgenomen als voorwaarde voor het innemen van een standplaats.
  • Artikel 10 - Bepalingen standplaats
    Het aantal kavels dat voorbehouden wordt voor losse handelaars en een toelating organisatie zal worden opgenomen in de modaliteiten die aan het college van burgemeester en schepenen zullen worden voorgelegd, niet in het marktreglement.
  • Artikel 11 - Productcategorieën
    Verruiming van paragraaf 2 voor meerdere themamarkten (voeding en bloemen; brocante markt; bio-markt; …).

Hoofdstuk 2 - Abonnement

  • Artikel 17 - Uitbreiden van een standplaats
    Toevoeging van de artikels met betrekking tot een uitbreiding per dag. Deze gelden enkel nog voor de abonnementhouder. Het oude artikel 31 werd naar 'Hoofdstuk 2 - Abonnement' verplaatst.

Hoofdstuk 3 - Toelating organisatie

  • Artikel 30 Toekenning [toewijzen van een standplaats organisatie]
    1. Aanpassing van §1: Voor het toewijzen van een standplaats voor een goed doel of niet-commerciële verkoop wordt verwezen naar de goedgekeurde modaliteiten.
    2. Aanpassing van §6: Het oude artikel 35 met betrekking tot de elektriciteitsaansluiting per dag was geldig voor zowel de losse handelaar als de organisatie. Het is hier toegevoegd specifiek voor de niet-commerciële organisatie.

Hoofdstuk 4 - Voorafgaande loting van losse standplaatsen

  • Oud artikel 31 - Uitbreiding per dag
     Dit artikel wordt hier geschrapt en verplaatst waardoor het ook een andere nummering krijgt. De vraag voor een uitbreiding per dag door een abonnementhouder is opgenomen in artikel 17.
  • Nieuw artikel 31 - Voorafgaande loting van losse standplaatsen
    Met een voorafgaande loting worden er op het terrein geen losse standplaatsen toegewezen aan losse handelaars.
  • Nieuw artikel 32 - Bijkomende voorwaarden voor deelname aan de voorafgaande loting
    Hier worden enkel de specifieke voorwaarden voor een losse handelaar opgenomen (één inschrijving per inschrijvingsperiode ; geen abonnement hebben voor de markt waarvoor je je inschrijft).
    De algemene deelnemingsvoorwaarden zijn dezelfde als deze voor een abonnementhouder.
  • Artikel 9, de algemene voorwaarden zijn ook voor de losse handelaar van toepassing. De fysieke aanwezigheid van de houder van de hoofdleurderskaart is niet vereist.
  • Artikel 49. Voorleggen van keuringsattesten is ook van toepassing voor de losse handelaar.
  • Nieuw artikel 33 - Inschrijving voorafgaande loting losse standplaats
    Dit artikel wordt algemeen gehouden. De details worden opgenomen in de modaliteiten die zullen worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
  • Artikel 34 - Verloop van de voorafgaande loting
     De paragrafen die betrekking op een fysieke bolling worden geschrapt (§ 1-6 zijn niet meer van toepassing). De nieuw toe te voegen paragrafen beschrijven de procedure van de voorafgaande loting.
  • Artikel 35 - Elektriciteitsaansluiting per dag
    Het artikel wordt aangepast in functie van de voorafgaande loting.
  • Artikel 36 - Aanwezigheid van uitgelote onderneming
     Afwezigheid kan niet leiden tot een terugbetaling van retributie. We willen zoveel mogelijk een no-show vermijden en zo de kwaliteit van de markt bewaken.

Hoofdstuk 5 - Gedragsregels

  • Oud Artikel 42  
    Dit artikel wordt geschrapt omdat het niet meer van toepassing is.
  • Nieuw Artikel 42
    Met een voorafgaande loting moet er niet meer worden opgereden na opstelling van de markt. Geen enkel voertuig mag op het marktterrein rijden of zich verplaatsen tijdens de officiële openingsuren van de markt. Dit komt tevens de veiligheid van de markthandelaars en bezoekers van de markt ten goede.
  • Vanaf artikel 48 en volgende
    “Onderneming en organisatie” wordt vervangen door “standplaatshouder” omwille van vereenvoudiging en leesbaarheid.
  • Artikel 54 [uitbaten tijdens officiële openingsuren]
    Dezelfde regel geldt voor abonnementhouder en losse handelaar.
  • Artikel 61 - Administratieve sancties
    Aanpassing in functie van de voorafgaande loting.
  • Artikel 64 en 65
    Schrapping omdat ze niet meer van toepassing zijn.

Juridische grond

Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet: De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:

  1. alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken, voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel;
  2. het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren;
  3. het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en openbare plaatsen;
  4. het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren;
  5. het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
  6. het verhelpen van hinderlijk voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven;
  7. het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.

Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.

Artikel 8  §1 van voornoemde gewijzigde wet bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement. 

Aanleiding en context

Het reglement voor de openbare markten werd op 26 februari 2018 (jaarnummer 126) door de gemeenteraad gewijzigd met de vermelding dat het met uitzondering van een aantal artikels, niet van toepassing is op openbare markten in concessie. Ook werden een aantal definities inzake concessie toegevoegd en werd artikel 59 aangepast in functie van efficiënte en eenvoudige procedures. Tevens werden artikels 45 en 46 met betrekking tot geluidsnormen aangepast in functie van harmonisatie met andere regelgeving.

In januari 2021 werd gestart met het voorafgaand loten van de losse standplaatsen op de markten van de Oudevaartplaats en omgeving en de Vrijdagmarkt van het Sint-Jansplein. De voorafgaande loting werd tijdelijk toegestaan op basis van het besluit burgemeester van 24 december 2020 (jaarnummer 450) zodat het risico op COVID-19 besmetting beperkt bleef.

De (beperkte) ervaring met de voorafgaande loting is positief. We hebben geen klachten ontvangen. Ondernemingen vinden de weg naar het inschrijvingsformulier dat gebruiksvriendelijk is opgemaakt. De procedure is duidelijk.

Het besluit burgemeester dat voorafgaande loting mogelijk maakt, is beperkt in de tijd. Het is aangewezen voorafgaande loting op te nemen in het reglement voor de openbare markten. Hierbij moet ook het retributiereglement aangepast worden.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080101 - Een klantvriendelijke dienstverlening wordt verder gedigitaliseerd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gewijzigde politiereglement 'Reglement voor de openbare markten' goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het 'Reglement voor de openbare markten'.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen