Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021044821 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA LUXIUS met als adres Hertsdeinstraat 29 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Florisstraat 4 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nrs. 0 en 1454C2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het optrekken van scheidingsmuren en terrassen langs de achtergevel en het regulariseren van de voorgevel, vloerplaatpassen, bouwvolume en gemeenschappelijke ruimtes |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 31/10/2008: milieuvergunning (288632) voor zendinstallatie voor mobiele communicatie;
- 22/08/2003: vergunning (2003904) voor het regulariseren van bestaande site + uitbreiding UMTS antennes;
- 05/08/2002: vergunning (2002506) voor uitbreiden van een zendinstallatie;
- 26/01/1923: toelating (Felixarchief inventarisnummer 1923#14729) voor “huis”;
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: meergezinswoning (wonen) van 5 woonentiteiten;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: aan de linkerkant een perceeldiepte van circa 18,54 m en aan de rechterkant een perceeldiepte van 10,54m (gelijk aan de bouwdiepte);
Huidige toestand
- vaststelling van “Appartementsgebouw in art-decostijl” (ID301348) als bouwkundig erfgoed;
- functie idem vergunde toestand;
- bouwvolume idem vergunde toestand uitgezonderd van:
- gevelafwerking idem vergunde toestand met:
Gewenste toestand
- functie idem bestaande toestand;
- bouwvolume idem bestaande toestand met uitzondering van:
- gevelafwerking idem bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van terrassen langs de achtergevel;
- wijzigen van de voorgevel (regulariseren);
- uitbreiden van het bouwvolume (regulariseren).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 21 april 2021 | 7 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 april 2021 | 26 april 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 21 april 2021 | 21 mei 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
§4. Voor enkelvoudige scheidingsmuren geldt dat:
- ze uitgevoerd dienen te worden in massief, ongeperforeerd materiaal;
- ze steeds een minimale dikte van 0,18 meter hebben.
De terrassen lopen tot op de rechter perceelsgrens waarbij ze telkens worden afgeschermd door een lichtdoorlatend paneel (niet massief) met een dikte kleiner dan 0,18 meter.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergund geachte functie als meergezinsgebouw blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande en vergunde bouwvolume blijft ongewijzigd op het dichtbouwen van de inpandige buitenruimtes na. Het dichtbouwen van deze kleine inpandige terrasjes vormt geen overschrijding van het maximale bouwvolume en kan bijgevolg positief geadviseerd worden.
Aan de achtergevel worden nieuwe uitpandige terrassen voorzien in een staalstructuur zodat ieder appartement een buitenruimte blijft bezitten. Deze staalstructuur wordt voorzien tot op de perceelsgrens met de rechterbuur. Op de perceelsgrens wordt op ieder terras een scherm voorzien in een ondoorzichtig maar lichtdoorlatend materiaal. Stedenbouwkundig worden deze panelen als een scheimuur beschouwd. Zij voldoen enerzijds niet aan de gestelde kwaliteitseisen van een scheimuur (bouwcode, art. 34). Anderzijds is een “volwaardige” scheimuurverhoging op deze plaats stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Het gunstig adviseren van voorliggende aanvraag mag dan ook geen vrijgeleide zijn om een volumeuitbreiding in de toekomst te motiveren. Het bestaande volume heeft haar maximale proportie bereikt. Gezien de hybride perceelsstructuur en de blinde zijgevel van het rechter perceel zijn de terrassen niet hinderlijke noch voor het eigen perceel, noch voor het naburige. Zij kunnen dan ook gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Vermits het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt lezen:
“Appartementsgebouw in vroege art-decostijl naar een ontwerp door de architect Geo Brosens uit 1923. Opdrachtgever was Arthur Lagrange, een industrieel gevestigd in de Zwijgerstraat. Het complex dat vijf flats en een conciërgewoning omvat, behoort tot de vroege flatgebouwen van hoge standing die na de Eerste Wereldoorlog in Antwerpen werden opgetrokken. […] De architectuur combineert een klassieke opbouw in de traditie van de beaux-artsstijl, met een geveldecor in vroege art deco. […] Met een gevelbreedte van zes traveeën, omvat het imposante gebouw een souterrain en vijf bouwlagen onder een pseudo-mansarde. De lijstgevel heeft een parement uit rood baksteenmetselwerk in kruisverband, met gebruik van witte natuursteen voor de pui, de lisenen, de structuur van de erker en de lateien, blauwe hardsteen voor de hoge geprofileerde plint, de puilijst en de lekdrempels, en leien als dakbedekking. Symmetrisch van opzet beantwoordt de gevelcompositie aan een klassieke driedeling, opgebouwd uit de geboste pui met medaillons, de bovenbouw in kolossale orde, en de attiekverdieping afgewerkt met de kroonlijst. Rechthoekige lisenen ritmeren de drie hoofdverdiepingen, discreet bewerkt met florale art-decolijsten en stafwerkkapitelen. Daarbij ligt de klemtoon op de middenas, gemarkeerd door een over twee verdiepingen oplopende, driezijdige erker met afdak. Verder is de opstand opgebouwd uit registers van per twee gekoppelde, rechthoekige vensters en het portaal met bovenlicht. De oorspronkelijk smeedijzeren inkomdeur werd vernieuwd, de keldertralies bleven bewaard. Het houten vensterschrijnwerk, op de begane grond met kleine roeden in het bovenlicht, nog vermeld in de inventarisfiche van 2015 werd zeer recent vervangen door pvc.
[…] Het complex in kwestie heeft een beeldbepalende stadslandschappelijke waarde in de Florisstraat.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen het voorzien van terrassen ter hoogte van de achtergevel. De afwerking van de achtergevel is niet duidelijk af te leiden uit de plannen. Het aanzicht doet vermoeden dat de rode leien verwijderd worden maar de legende (5) wijst nog steeds op een afwerking in rode leien. Het is wenselijk dat de rode leien verwijderd worden indien mogelijk zodat het oorspronkelijk gevelparement opnieuw zichtbaar wordt. De witte gepleisterde lateien boven de ramen werden niet opgetekend op plan. Het is wenselijk dat ook deze bewaard blijven.
Het schijnwerk in de voorgevel dient uitgesloten van vergunning. De oorspronkelijke guillotineramen met kleinhouten op de eerste bouwlaag werden zeer recent (na 2015) vervangen door pvc. Dit doet afbreuk aan de beeld- en belevingswaarde van dit waardevolle inventarispand. Ook het schrijnwerk op de bovenliggende verdiepingen en de voordeur werden vervangen. Het schrijnwerk dient in hout uitgevoerd en conform de oorspronkelijk profilering (het bouwplan en de inventarisfoto kunnen hiervoor als uitgangspunt genomen worden.)”
Bovenstaand advies wordt bijgetreden en de voorwaarden worden overgenomen en als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de rode leien op de achtergevel te verwijderen zodat het bakstenen parement opnieuw zichtbaar wordt;
3. de gepleisterde vensterlateien in de achtergevel te behouden;
4. het schrijnwerk in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning. De ramen dienen op termijn vervangen te worden door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model en een voordeur naar een model geïnspireerd op het oorspronkelijke bouwplan;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 21 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 juni 2021 |
Verslag GOA | 28 mei 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de rode leien op de achtergevel te verwijderen zodat het bakstenen parement opnieuw zichtbaar wordt;
3. de gepleisterde vensterlateien in de achtergevel te behouden;
4. het schrijnwerk in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning. De ramen dienen op termijn vervangen te worden door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model en een voordeur naar een model geïnspireerd op het oorspronkelijke bouwplan;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.