Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04353 - Omgevingsvergunning - OMV_2021046737. Brederodestraat 24-26. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04353 - Omgevingsvergunning - OMV_2021046737. Brederodestraat 24-26. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_04353 - Omgevingsvergunning - OMV_2021046737. Brederodestraat 24-26. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021046737

Gegevens van de aanvrager:

de heer Lokman Gezgen met als adres Jan Van Rijswijcklaan 213 bus 14 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Brederodestraat 24-26 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3609A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en wijzigen van de bestemming van het gelijkvloers en tussenverdieping van kantoor/bureel tot horeca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/11/2011: weigering (20113852) voor het verbouwen en uitbreiden van het gelijkvloers en de tussen verdieping;

-          10/02/1986: vergunning (18##67088) voor het verbouwen van winkelpanden tot kantoor en 3 appartementen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          gemengd gebouw:

  • gelijkvloers: bankkantoor;
  • tussenverdieping: woning (studio);
  • bovenliggende verdiepingen: 3 woningen;

-          bouwvolume:

  • het appartementsgebouw heeft 4 bouwlagen met plat dak in een gesloten bebouwing;
  • de koonlijsthoogte van het gebouw bedraagt 17,45 meter;
  • de bouwdiepte van het gebouw bedraagt op het gelijkvloers 21 meter en loopt af naar 17,20 meter;
  • op de verdiepingen bedraagt de bouwdiepte 9,50 meter.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in wit geschilderd pleisterwerk met onderaan een plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit geschilderd staal;
  • ter hoogte van de tussenverdieping: metalen roosters als borstwering.

Huidige toestand

-          gemengd gebouw:

  • gelijkvloers en tussenverdieping: bankkantoor;
  • bovenliggende verdiepingen: 3 woningen;

-          bouwvolume conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk op het gelijkvloers en de tussenverdieping uitgevoerd in grijs aluminium,
  • metalen roosters ter hoogte van de tussenverdieping vervangen door grijze aluminium beplating.

Gewenste toestand

-          gemengd gebouw:

  • gelijkvloers en tussenverdieping: restaurant;
  • bovenliggende verdiepingen: 3 woningen;

-          bouwvolume conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking conform huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de bestemming bankkantoor op het gelijkvloers en de tussenverdieping naar restaurant:

-          regulariseren van het buitenschrijnwerk in de voorgevel op het gelijkvloers en de tussenverdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 april 2021

12 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

12 april 2021

23 april 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

12 april 2021

19 april 2021

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

12 april 2021

21 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op de volgende punten:

  • artikel 24: voor en achter elke deur moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd, Aan de deur van de WC voor mindervaliden is dit niet het geval. Hier heb je een draaicirkel van 1,30 meter;
  • artikel 25: bij de meeste deuren is er geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 centimeter;

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: Deuren, ramen en poorten in gevels die grenzen aan het openbaar domein en die zich geheel of gedeeltelijk bevinden beneden 2,60 meter boven het aangrenzende maaiveld, mogen niet opendraaien over het openbaar domein, tenzij het nooduitgangen betreffen die niet als enige in- of uitgang gebruikt worden;
  • artikel 27 Open ruimte: na functiewijziging moet er 20 procent open ruimte worden voorzien;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen;

er zijn geen fietsstalplaatsen voor het personeel voorzien;

  • artikel 38 Groendak

een deel groendak op het platte dak van de gelijkvloerse verdieping verdwijnt;

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst de functie van een bankkantoor op de gelijkvloerse- en tussenverdieping te wijzigingen naar een restaurant. De functie is inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume blijft ongewijzigd. Het gelijkvloers is volledig volgebouwd. Volgens artikel 27 van de bouwcode dient bij een functiewijziging minstens 20% van het maaiveld ingericht te worden als open ruimte. Dit is niet het geval. Enerzijds bevindt de recazaak zich in kernwinkelgebied en heeft deze op zich weinig behoefte aan een open ruimte. Achteraan is opslag en de keuken aanwezig. Daarnaast zou open ruimte op het perceel mogelijks voor overlast kunnen zorgen zoals geluidshinder of reukhinder.

Anderzijds is de aanwezigheid van open ruimte belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van een wijk. Open ruimte brengt niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, zij zorgen ook voor infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht.

Tevens wordt opgemerkt dat ten opzichte van de laatst vergunde toestand een deel groendak verdwijnt. Dit is strijdig met artikel 38 van de bouwcode.
Ter compensatie van het gebrek aan open ruimte wordt in voorwaarden opgenomen om op het platte dak van de gelijkvloerse verdieping een groendak aan te leggen.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Vermits de werken gesitueerd zijn in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en het pand bovendien is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. In dat kader wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend door de stedelijke dienst monumentenzorg dat zich als volgt laat samenvatten:

 

“Ensemble van drie neoclassicistische burgerhuizen met verzorgd afgewerkte bepleisterde en beschilderde lijstgevels. De drie woningen maken deel uit van een rij van vijf huizen, die in 1892 werden ontworpen door architect Frans Smet-Verhas voor 'expert nautique' Albert Jan Falk. De huizen op nrs. 30 en 32 werden in 1980 vervangen door een flatgebouw; in die tijd werden de gelijkvloerse verdiepingen van de andere panden verbouwd tot winkels.

Enkelhuizen van drie traveeën en oorspronkelijk drie bouwlagen onder zadeldak; later verhoogd met een verdieping met accorderend parement, onder plat dak. Fraaie lijstgevels die de standaard neoclassicistische afwerking kennen die het Zuid typeert: hardstenen plint, kroonlijst op klossen, begane grond met imitatievoegen, centrale venstertravee geaccentueerd door een balkon en extra ornamentiek zoals medaillons als sluitsteen en gebroken rond fronton, rechthoekige muuropeningen in omlijsting met oren.

Het complex in kwestie heeft een beeldbepalende stadslandschappelijke waarde in de Brederodestraat .

 

Men wenst het gelijkvloers en de tussenverdieping van het bestaande bankkantoor om te vormen tot reca.

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen het wijzigen van de functie. Het is jammer dat er in deze aanvraag geopteerd wordt om de bestaande gevelpui te regulariseren in plaats van op te waarderen.

 

De grijze beplating en het balkon ter hoogte van de tussenverdieping en de fietsstangen op de begane grond zijn geen meerwaarde voor de panden. Integendeel, ze doen afbreuk aan de beeld- en belevingswaarde van de inventarispanden. Ook de reclame over 2 panden heen vermindert de leesbaarheid van het ensemble.

 

Gezien de architecturale en esthetische waarde van de herenhuizen wordt er best gezocht naar een oplossing op maat waarbij de erfgoedwaarde van het pand gevaloriseerd wordt. De herbestemming van het pand tot reca is hiervoor het uitgelezen moment. Voor de ingrepen kan allicht beroep gedaan worden op de stedelijke handelspandenpremie.

 

Het is niet duidelijk hoe de voorgevel afgewerkt zal worden. Op de legende BT en NT wordt vermeldt dat de voorgevel opgetrokken is in natuursteen en dat het gelijkvloers lichtgrijs geschilderd is. Het is niet duidelijk op basis waarvan men stelt dat de voorgevel is opgetrokken in natuursteen. Het lijkt eerder een bepleistering te zijn. Dit wordt ook zo vermeld in de inventaris onroerend erfgoed. Vandaag is de gevel geschilderd met een structuurverf in een lichte kleur (gebroken wit). Het is de bedoeling dat deze lichte kleurstelling behouden blijft op de volledige gevel en dat de pui niet overschilderd wordt in een lichtgrijze kleur. Indien de gevel in de toekomst opnieuw geschilderd wordt is een verf zonder structuur aangewezen.” 

 

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Zoals ook in bovenstaand advies wordt opgemerkt lijkt de legende van de gevelplannen foutief te zijn. De beplating wordt niet correct aangeduid net zoals het materiaal van de gevel en de kleur.

De functiewijziging vormt de uitgelezen kans om ongewenste toevoegingen aan de gevel te verwijderen. Daarom wordt als voorwaarde van vergunning gesteld dat de grijze beplating en het balkon ter hoogte van de tussenverdieping en de fietsstangen op de begane verwijderd dienen te worden.

De voorgevel dient zijn lichte kleurstelling (wit of gebroken wit) over het volledige gevelparement te behouden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De recazaak heeft 2 toegangsdeuren: uiterst links en in het midden van de gevel. De rechter deur draait open naar het openbaar domein. Dit is enkel toelaatbaar wanneer het een nooduitgang betreft en bijgevolg niet als enige in- of uitgang gebruikt wordt (bouwcode, art. 14). Deuren die opendraaien naar buiten kunnen immers tot onveilige confrontaties zorgen met passanten. Op het gelijkvloerse plan is deze deur aangeduid als nooduitgang. In voorwaarde wordt opgelegd om de deur dan ook enkel te gebruiken als vluchtweg bij nood. Langs de gevel moet deze nooddeur zich eerder laten lezen als een raam. Deurklinken langs de buitenzijde zijn dan ook niet toegelaten. 

 

Het sanitair voldoet niet aan artikel 24 van de verordening toegankelijkheid door een onvoldoende grote draaicirkel kunnen rolstoelgebruikers het sanitair niet bereiken.

De meeste deuren voorzien geen vlakke en vrije wand- en vloerbreedte van minimaal 5 centimeter conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid.

In voorwaarden wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 24 en 25 van de verordening integrale toegankelijkheid.

 

Het is niet duidelijk of de horeca-inrichting gebruikt maakt van een vetafscheider. In voorwaarden wordt opgenomen om een vetafscheider te voorzien conform artikel 44 van de bouwcode.

Op basis van de plannen kan niet goed worden afgeleid of de afvoerkanalen uitmonden boven de kroonlijst en inpandig worden voorzien conform artikel 35 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om de afvoerkanalen conform de bouwcode en de regels van de kunst aan te leggen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor en studio naar reca.

Het kantoor op het gelijkvloers en de studio op de tussenverdieping worden ingericht als restaurant. Het restaurant heeft een oppervlakte van +/- 270m². Het gaat dus om een beperkte oppervlakte (< 500m²) en het pand is gelegen in een winkelstraat.

Er wordt geen parkeerbehoefte opgelegd.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsstalling

De aanvraag moet twee parkeerplaatsen voor het personeel inpandig voorzien conform artikel 29 van de bouwcode. Deze zijn niet voorzien. Dit wordt opgenomen in voorwaarden.

 

Laden en lossen

Laden en lossen moet gebeuren op de bestaande laad- en loszone in de straat. In geen geval mag het laden en lossen het tramverkeer hinderen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het platte dak van de gelijkvloerse verdieping aanleggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      een vetafscheider voorzien conform artikel 44 van de bouwcode;

4.      afvoerkanalen dienen inpandig te worden voorzien conform artikel 35 van de bouwcode;

5.      het aangepaste sanitair dient te voldoen aan artikel 25 van de verordening integrale toegankelijkheid;

6.      de publiek toegankelijke deuren moeten voldoen aan artikel 24 van de verordening integrale toegankelijkheid;

7.      twee fietsstalplaatsen voor het personeel voorzien conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode;

8.      het laden en lossen te organiseren op de hiervoor ingerichte plaatsen op het openbaar domein. Het laden en lossen mag in geen geval het tramverkeer hinderen;

9.      de nooddeur aan de voorzijde enkel te gebruiken als vluchtweg bij nood. De deur dient zich vanaf de buitenzijde te laten lezen als raam en heeft bijgevolg geen deurklink langs deze zijde;

10.  de grijze beplating en het balkon ter hoogte van de tussenverdieping en de fietsstangen op de begane te verwijderen;

11.  de voorgevel dient zijn lichte kleurstelling (wit of gebroken wit) te behouden over het volledige gevelparement. Natuurstenen elementen dienen gevrijwaard te blijven van verf;

12.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

12 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 juni 2021

Verslag GOA

25 mei 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het platte dak van de gelijkvloerse verdieping aanleggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      een vetafscheider voorzien conform artikel 44 van de bouwcode;

4.      afvoerkanalen dienen inpandig te worden voorzien conform artikel 35 van de bouwcode;

5.      het aangepaste sanitair dient te voldoen aan artikel 25 van de verordening integrale toegankelijkheid;

6.      de publiek toegankelijke deuren moeten voldoen aan artikel 24 van de verordening integrale toegankelijkheid;

7.      twee fietsstalplaatsen voor het personeel voorzien conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode;

8.      het laden en lossen te organiseren op de hiervoor ingerichte plaatsen op het openbaar domein. Het laden en lossen mag in geen geval het tramverkeer hinderen;

9.      de nooddeur aan de voorzijde enkel te gebruiken als vluchtweg bij nood. De deur dient zich vanaf de buitenzijde te laten lezen als raam en heeft bijgevolg geen deurklink langs deze zijde;

10.  de grijze beplating en het balkon ter hoogte van de tussenverdieping en de fietsstangen op de begane te verwijderen;

11.  de voorgevel dient zijn lichte kleurstelling (wit of gebroken wit) te behouden over het volledige gevelparement. Natuurstenen elementen dienen gevrijwaard te blijven van verf;

12.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.