Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04560 - Districten Deurne en Borgerhout. Ergo-de Waellaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04560 - Districten Deurne en Borgerhout. Ergo-de Waellaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_04560 - Districten Deurne en Borgerhout. Ergo-de Waellaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 24-26 (artikel 1).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Ergo-de Waellaan op nummer 24, voldoet aan de voorwaarden.
  • op de verschillende kruispunten in de straat werden verhoogde inrichtingen aangelegd. Het plein op de hoek met de Morckhovenlei werd veiliger en maakt nu deel uit van het voetpad. Oversteekplaatsen zijn vanuit verkeersveiligheidsoogpunt niet noodzakelijk. Op vraag van het district Borgerhout, en met de goedkeuring van het district Deurne, wordt er nu een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de Morckhovenlei.
    De overige oversteekplaatsen voor de voetgangers worden niet terug aangebracht.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Ergo-de Waellaan in de districten Deurne en Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 20 december 2005 (jaarnummer 3180);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Morckhovenlei"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 9 november 2020 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Ergo-de Waellaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Om de verkeersveiligheid in deze buurt te optimaliseren, investeerde het district Deurne in het aanleggen van verkeersremmende infrastructuur.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Deurne, advies van 17 december 2020 (jaarnummer 174) Gunstig advies
Districtsraad Borgerhout, advies van 26 april 2021 (jaarnummer 21) Gunstig advies

De districtsraad verwijst naar het besluit van het districtscollege van 16 maart 2021 waarin zij een bijkomende oversteekplaats voor voetgangers vragen, ter hoogte van de Morckhovenlei.

Deze vraag werd voorgelegd aan het district Deurne. Zij gaan hiermee akkoord en de oversteekplaats wordt opgenomen in het aanvullend reglement, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ergo-de Waellaan in de districten Deurne en Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2005 (jaarnummer 3180).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen