Terug
Gepubliceerd op 07/06/2021

2021_CBS_04358 - Omgevingsvergunning - OMV_2021022024. Gentplaats 12-20 en Ann Salenspad 5-21. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 04/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04358 - Omgevingsvergunning - OMV_2021022024. Gentplaats 12-20 en Ann Salenspad 5-21. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_04358 - Omgevingsvergunning - OMV_2021022024. Gentplaats 12-20 en Ann Salenspad 5-21. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021022024

Gegevens van de aanvrager:

NV CIRIL met als contactadres Herkenrodesingel 4B te 3500 Hasselt en BVBA Today for Tomorrow met als contactadres Frankrijklei 43 bus A te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Gentplaats 12-20 en Ann Salenspad 5-21 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3986A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van 20 appartementen tot 9 appartementen (3.02, 3.14, 4.08, 5.04, 5.06, 5.11, 6.02, 6.05 en 6.08) en 1 kantoor (5.15)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/03/2018: vergunning (20172837) voor het wijzigen van reeds afgeleverde vergunning voor de bouw van een hotel, een appartementsblok, een supermarkt en een tankstation op de voormalige site 'Zillion';

-          23/09/2016: vergunning (20161152) voor het slopen van de voormalige gebouwen van de ‘Zillion’, realiseren van 93 woningen, een hotel, een supermarkt, kantoren, restaurant en tankstation. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          appartementsgebouw met in totaal 92 appartementen, hotel met 137 kamers, supermarkt, kantoren en tankstation en ondergrondse fiets- en autostaanplaatsen;

-          7 bouwlagen;

-          gevelmaterialen bestaande uit architectonisch beton, brons geanodiseerd aluminium en grijs gebeitst hout.

Huidige toestand

-          appartementsgebouw met 81 appartementen:

  • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 130 m²;
  • 4 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 130  m², 140  m², 145  m² en 180 m²;
  • 3 drieslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 150  m², 170 m² en 175 m²;
  • 1 vierslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 255 m²;
  • 2 appartementen omgevormd naar 1 kantoor (5.15).

Gewenste toestand

-          overeenkomstig bestaande toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het aantal wooneenheden van 92 appartementen naar 81 appartementen en 1 kantoor.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 april 2021

20 mei 2021

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

16 april 2021

23 april 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 april 2021

20 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2 zone voor centrumfuncties (ce2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wegens het ongunstig advies van de brandweer dient de aanvraag geweigerd te worden.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zou de aanvraag, mits gunstig advies, in aanmerking zijn gekomen voor vergunning. Het samenvoegen van kleinere appartementen tot grotere woonentiteiten verhoogt het gebruikscomfort.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar. In een meergezinsgebouw worden 20 appartementen samengevoegd tot 10 grotere eenheden waarvan er 9 gebruikt zullen worden als appartement en 1 als kantoor.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst voor ondernemen: Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden maar terzelfdertijd kan er wel een bedenking gemaakt worden bij de aanvraag.

 

Voor de zoveelste keer wordt er een aanvraag gedaan voor te kleine appartementen aan dure prijzen (onder de noemer bescheiden woonentiteiten) die daarna gevolgd wordt door een nieuwe aanvraag om meerdere loten samen te voegen om nog duurdere prijzen te vragen. Misschien zou het toch opportuun zijn om de prijzen van de kleine appartementen als maximum te gebruiken maar wel de grote oppervlakte als standaard te voorzien. Want is er wel degelijk vraag naar een normale grotere oppervlakte maar wel aan betaalbare prijzen.”

 

De vaststelling is correct. In het stadsontwikkelingsproject Nieuw Zuid worden vaak appartementen samengevoegd. De veronderstelling dat dit gebeurt om duurdere prijzen te vragen is hypothetisch. De samenvoeging tot één appartement gebeurt overwegend na de aankoop van de beide appartementen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Het advies van de stedelijke mobiliteit stelt het volgende vast over de parkeerbehoefte:

“De realisatie van 176m² kantoren in stationsomgeving met parkeernorm 1/100m² genereert een parkeerbehoefte voor 2 wagens (176m² x 1/100m² = 1,76)

Er worden in het totaal 266 parkeerplaatsen voorzien (260 ondergronds en 6 aan de tankzone). Er zijn meer dan genoeg parkeerplaatsen aanwezig omdat het om een vermindering gaat van het aantal wooneenheden en de nieuwe behoefte van het kantoor was al voorzien omdat het gaat om een samenvoeging van 2 appartementen die een zelfde parkeerbehoefte hadden.”

 

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit stelt ook dat er geen behoefte wordt gecreëerd aan bijkomende fietsenstalplaatsen:

“Er moeten geen bijkomende fietsstalplaatsen voorzien worden voor deze aanvraag. Het aantal fietsstalplaatsen nodig voor het kantoor (176 x 1,25/100m² = 2) is lager dan het aantal fietsstalplaatsen dat voorzien werd voor de 2 appartementen die worden samengevoegd (2 slaapkamers en 1 slaapkamer = 3 + 2 = 5).”

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van een ongunstig advies van de brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

16 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juni 2021

Verslag GOA

27 mei 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.