Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021045346 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Kristof Morel met als adres Scheldestraat 48 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Regine Beerplein 1 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nr. 2747H |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een open stalen structuur en lichtletters |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: voorwaardelijke vergunning (2019220) voor het bouwen van een bezoekerscentrum bij een dakboerderij (PAKT).
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- de site bestaat uit verschillende gebouwen die samen het project PAKT vormen;
- de gebouwen bestaan uit een, drie, vier of vijf bouwlagen onder een plat dak;
- alle platte daken zijn met elkaar verbonden en zijn ingericht als boerderij en gemeenschapstuin.
Huidige toestand
- conform vergunde toestand.
Gewenste toestand
- open stalen structuur aan het bezoekerscentrum op het dak;
- plaatsen van lichtletters op het dak van het bezoekerscentrum;
- plaatsen van een fictief landingsplatform met een diameter van circa 1,5 m op het dak van het bezoekerscentrum.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een open stalen structuur ter hoogte van de daklaag;
- plaatsen van een fictief landingsplatform en lichtletters op het hoogste dak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 19 april 2021 | 14 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De lichtletters op het dak van het bezoekerscentrum zijn storend voor de ruime omgeving en overschrijden de draagkracht van het gebied.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het aangevraagde uitbreiding van het dakvolume sluit zich aan bij het reeds vergunde gebruik van de daken als dakboerderij met bezoekerscentrum. De uitbreiding is bescheiden van omvang en leidt niet tot een significante wijziging van het reeds vergunde gebruik en karakter van de daken.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet in de uitbreiding van het bouwvolume op het dakniveau van blok B van de Pakt-site in de vorm van een open structuur van ruim 6 m op 3,7 m die aansluit op het bestaande en vergunde bezoekerscentrum op het dak.
Deze beperkte uitbreiding voldoet aan de 45°-regel zodat het ruimtelijk effect op de omgeving beperkt blijft. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. De geplande dakuitbreiding is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De aanvraag voorziet ook de plaatsing van een kunstwerk genaamd ‘UFO Airport’. Tussen de 2 hellende daken van het bezoekerscentrum wordt een fictief landingsplatform van 1,5 m doorsnede voorzien met daarboven lichtletters “UFO AIRPORT”. Geoordeeld wordt dat het gebouw zijn maximale hoogte heeft bereikt met de reeds aanwezige en nu ook uitgebreide daklaag. Een bijkomende verhoging met een kunstwerk is niet wenselijk, temeer dat dit net beoogt om vanop verre afstand zichtbaar te willen zijn, door middel van lichtletters.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het volume vormt een rechthoekige stalen structuur die aansluit op de materialisatie die reeds aanwezig is op de site, wat voor een harmonieuze eenheid zorgt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag geeft weinig duidelijkheid over de specificaties van het kunstwerk. Wel wordt duidelijk aangegeven dat het kunstwerk deels bestaat uit lichtletters. Lichtletters op een dak van een gebouw in een binnengebied met omliggende woonfuncties in de schilbebouwing kunnen voor hinder zorgen en zijn daarnaast ook niet kenmerkend voor binnengebieden. Gezien de specifieke ligging, bovenop het hoogste dak, kan immers in alle redelijkheid worden aangenomen dat het precies de bedoeling is dat dit kunstwerk vanop grote afstand waar te nemen is. Conform de regelgeving rond zaakgebonden lichtreclame die slechts op een beperkt aantal locaties in de stad lichtletters toelaat (bouwcode, art. 33), zijn er geen argumenten om een dergelijke installatie wel aanvaardbaar te vinden.
Er wordt daarom geoordeeld dat de plaatsing van het kunstwerk niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening van de plaats en niet positief geadviseerd kan worden. Bijgevolg wordt de plaatsing van het kunstwerk uitgesloten uit de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
Uitsluitingen
2. de plaatsing van het kunstwerk ‘UFO Airport,’ bestaande uit een fictief landingsplatform en lichtletters.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 19 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 juni 2021 |
Verslag GOA | 28 mei 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
Uitsluitingen
2. de plaatsing van het kunstwerk ‘UFO Airport,’ bestaande uit een fictief landingsplatform en lichtletters.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.