Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021046457 |
Gegevens van de aanvrager: | Emmanuel Van Roosbroeck met als contactadres Kloosterstraat_AN 94 bus 511 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Dennenlaan 14 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 12 sectie M nr. 117L |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vellen van een tamme kastanje en 13 dennen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/05/2019: vergunning (2019690) voor het slopen en herbouwen van een vrijstaande eengezinswoning.
Huidige toestand
- 2 bomen links vooraan het perceel;
- tamme kastanje rechts vooraan het perceel;
- 13 dennen achteraan het perceel parallel aan de achterste perceelsgrens.
Gewenste toestand
- vellen van de tamme kastanje, meerstammig met diameters tussen 40 cm en 50 cm, vermoedelijk aangetast door kastanjekanker, slechte staat en veel doodhout;
- vellen van 13 dennen achteraan het perceel, diameters tussen 25 cm en 35 cm, deels aangetast door de letterzetter.
Inhoud van de aanvraag
- vellen van een tamme kastanje en 13 dennen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 21 mei 2021 | 1 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Dennenlaan wordt gekenmerkt door grote woningen in open bebouwing in een groene omgeving. Naast de voor- en zijtuin is bij de woningen een grote achtertuin aanwezig die gekenmerkt wordt door grote, waardevolle hoogstammige bomen.
Visueel-vormelijke elementen
De bomen in voorliggende aanvraag bevinden zich dicht tegen de perceelsgrenzen, in een grote stadstuin met meerdere hoogstammige bomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
“De groendienst geeft voor volgende reden voor deze bomen een gunstig advies:
- De boom heeft een zeer slechte conditie en heeft daardoor geen grote toekomstverwachting meer.
- De boom is aangetast door Honingzwam (Armilaria). De zwamaantasting is al in een gevorderd stadium. De boom heeft een verhoogd risico op stambreuk of windworp. Voor de veiligheid is het nodig om deze boom te vellen.
- De boom is dood.
- De boom heeft een zeer slechte conditie en heeft daardoor geen grote toekomstverwachting meer.
- De boom is aangetast door de letterzetter (Ips typographus)
- De restwand van de stam is minder dan 1/3. De boom heeft een verhoogd risico op stambreuk. Voor de veiligheid is het nodig om deze boom te vellen.
- De boom wordt volledig onderdrukt door nabijgelegen bomen. Hij heeft weinig bijdrage aan het totale groenvolume en zal nooit volwaardig kunnen uitgroeien. De boom mag geveld worden.
- De boom wordt volledig onderdrukt door nabijgelegen bomen. Hij heeft weinig bijdrage aan het totale groenvolume en zal nooit volwaardig kunnen uitgroeien. De boom mag geveld worden.
- De boom heeft een zeer slechte conditie en heeft daardoor geen grote toekomstverwachting meer.
De groendienst geeft voor volgende redenen voor deze bomen een ongunstig advies:
- De boom is substantieel of potentieel ecologisch waardevol. Er is geen gegronde reden om deze boom te vellen.
- De boom heeft een duidelijk groenvolume en goede levensverwachting. Er is geen gegronde reden om deze boom te vellen.
- De boom heeft een verminderde conditie. De oorzaak ligt vermoedelijk aan de grondwerken die er gebeurd zijn in de tuin. De conditie kan de betere kant op gaan als de groeiplaats wordt verbeterd. De aanvrager kan bijstand vragen aan een gecertificeerd boomverzorger (ETW of ETT). Zonder verslag van een boomverzorger waarin is aangetoond dat de slechte conditie niet duurzaam is op te lossen wordt geen gunstig advies gegeven. Info: http://www.bomenbeterbeheren.org/etw-ett/.
- Er is geen verhoogd risico waargenomen dat niet duurzaam op te lossen is met behoud van de boom.
De bomen moeten vervangen worden:
- Doordat er een groot verlies is van groenvolume, wilt stad Antwerpen een heraanplanting van twee inheemse bomen van eerste grootte A. De heraanplanting van deze bomen moeten niet op dezelfde locatie gebeuren en mogen ergens anders op het domein geplaatst worden. De plantmaat moet minstens 14/16 cm zijn. De heraanplanting moet geplant zijn voor het volgende groeiseizoen. Meer informatie over boomsoorten kan u vinden op www.bomenwijzer.be.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden het advies en de voorwaarden van de groendienst integraal gevolgd. De aanvraag wordt gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig beoordeeld. Er zullen voorwaarden worden gekoppeld aan de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op het vellen van bomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Er wordt geen vergunning verleend voor het kappen van de volgende bomen volgens het inplantingsplan:
- Bomengroep B, nummer 2.4 en boom 2.3.1 en boom 2.3.2
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 9 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 juni 2021 |
Verslag GOA | 2 juni 2021 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Er wordt geen vergunning verleend voor het kappen van de volgende bomen volgens het inplantingsplan:
- Bomengroep B, nummer 2.4 en boom 2.3.1 en boom 2.3.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.