Terug
Gepubliceerd op 28/06/2021

2021_CBS_05111 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020035637. Vosseschijnstraat zn. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05111 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020035637. Vosseschijnstraat zn. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05111 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020035637. Vosseschijnstraat zn. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om opnieuw, in kader van een administratieve lus, advies uit te brengen. De administratieve lus werd door de provincie opgestart naar aanleiding van bijkomende informatie van de exploitant over de gevraagde lozingsnormen en over stikstofdeposities.

Op 19 maart 2021 verleende het college een gunstig advies.

 

Projectnummer:

OMV_2020035637

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV ANTWERP BULK CLEANING (0475159349) met als contactadres Vosseschijnstraat zn te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Vosseschijnstraat zn te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 1541/4

Inrichtingsnummer:

20200316-0044 (Antwerp Bulk Cleaning - Truck & Trailer Service)

Vergunningsplichten:

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Inrichting voor het reinigen van bulkwagens: hernieuwing na verandering door uitbreiding.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Stedenbouwkundige voorgeschiedenis

Zie bijgevoegd collegebesluit van 19 maart 2021.

 

Voorgeschiedenis milieu

Zie bijgevoegd collegebesluit van 19 maart 2021.

 

Inhoud van de aanvraag

Zie bijgevoegd collegebesluit van 19 maart 2021.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

1 februari 2021

3 maart 2021

Gunstig

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

7 juni 2021

11 juni 2021

Gunstig

 











Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het geldende ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. 

Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Het 2e Havendok in het noorden heeft als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. 

Langs de oostzijde van het betreffende perceel loopt de grens van het afgebakende zeehavengebied. Parallel langs deze grens loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Buiten de afbakeningslijn is het RUP Contactzone Noorderlaan , definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 14 december 2020 met de bestemmingen zone voor gemengde functies Ge1 en zone voor Bedrijven Be2 van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen bezwaar. Het stedenbouwkundig advies uit het collegebesluit van 19 maart 2021 kan behouden blijven.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Antwerp Bulk Cleaning baat aan de Vosseschijnstraat een truckreinigingscentrum (interne reiniging) uit. Onderhavige aanvraag staat in teken van de hernieuwing van de milieuvergunning.


Citernes van bulkwagens en bulkcontainers (interne bulk cleaning) die droge niet-gevaarlijke goederen hebben vervoerd (bijvoorbeeld: bleekaarde, filteraarde, klei, gemalen baksteen, kunststofgranulaten, voedingsstoffen zoals erwten, gerst, graan, rogge, luzerne, maïs, …) worden op de site gereinigd. Het bedrijf beschikt over 4 wasstraten.


Het waswater passeert een olie- en vetafscheider met coalescentiefilter en komt vervolgens in de PH-put waar eventueel een zuur of base wordt bij gedoseerd. Vanuit een buffertank wordt het water vervolgens naar de aerobe biologische zuivering gepompt. Na de biologische zuivering is er nog een zandfilter voorzien om de zwevende deeltjes te verwijderen. Na de zandfilter wordt het water naar de recuperatietank gepompt of wordt het water geloosd.


Het vergunde lozingsdebiet van 15 m³/uur bedrijfsafvalwater wenst men te behouden. Voor de zuivering van huishoudelijk afvalwater is een IBA voorzien (2.100 m³/jaar).


In het verleden werden voor diverse parameters bijzondere lozingsvoorwaarden opgenomen in de vergunning. De exploitant wenst deze te behouden.

- AOX: 0.4 mg/l

- BOD: 25 mg/l

- COD: 150 mg/l

- totale N: 60 mg/l

- totale P: 5 mg/l

- Fe totaal: 6 mg/l

- B: 10 mg/l


Het aanvraagdossier bevat geen recente analyseresultaten voor deze parameters, laat staan een motivatie. In het advies van het college van 19 maart 2021 werd aangegeven dat het dan ook niet mogelijk was om te oordelen over de noodzaak om deze lozingsnormen te behouden. In haar advies van 18 maart 2021 verleende de VMM een ongunstig advies voor de gevraagde lozingsnorm voor Ntot (60 mg/l). VMM stelt voor om deze lozingsnorm te beperken tot 15 mg/l. De VMM verwijst hiervoor naar de sectorale voorwaarden voor bedrijven die uitsluitend tanks reinigen die voedingsproducten of inerte bulkstoffen bevat hebben. Op basis van de beschikbare data van het VMM-emissiemeetnet van de afgelopen jaren is dit volgens de VMM haalbaar.


De exploitant bezorgde op 23 april 2021 bijkomende informatie betreffende de lozingsnorm van Ntot. Men geeft aan dat de lage gemiddelde influent Ntot-concentratie zorgt voor een lage nitrificatiecapaciteit gezien de groei en dus de populatiegrootte van de nitrificeerders evenredig is met de N-belasting die de biologie ontvangt. Dit verklaart dat piekvrachten aan stikstof niet volledig genitrificeerd kunnen worden door installaties die een gemiddeld lage Ntotvracht ontvangen. Eind augustus 2020 werden maatregelen genomen om de denitrificatie, gelet op de onvolledige denitrificatie die leidt tot de verhoogde nitriet-waarden in het effluent, meer te stimuleren. De maatregelen omvatten zowel het invoeren van een onbeluchte vulfase, alsook het verlengen van de anoxische tijd in de reactiefase van de SBR.


Ten gevolge van het doorgedreven uitveegbeleid zijn reeds ongeveer 70% van de Ntot-effluent waarden (data van 2020 en 2021) effectief lager dan 15 mg Ntot/liter. De exploitant argumenteert verder dat zelfs bij ongewijzigde Ntot norm à 60 mg N/l (én lozing aan maximaal debiet) de impact op het ontvangend waterlichaam (Albertdok) bijzonder klein (0,3% van de immissie, volgens de maximale berekening) is. Men stelt verder dat bijkomende kosten bijzonder zwaar doorwegen (BATNEEC-principe) terwijl ze geen nuttig effect zullen hebben. Men wenst dan ook de lozingsnorm van 60 mg/l te behouden.


Het college sluit zich aan bij het standpunt dat de VMM zal innemen naar aanleiding van de bijkomende informatie.


De exploitant bezorgde ook, op vraag van de provincie, bijkomende informatie over de stikstofdeposities, gelet op het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 25 februari 2021 (‘stikstofarrest’).


De site is gelegen in de nabijheid van habitatrichtlijngebied “Schelde- en Durmeëstuarium van de Nederlandse grens tot Gent” en de VEN- en/of IVON-gebieden “De Oude Landen en Bospolder” en “Slikken en schorren langsheen de Schelde”.


De exploitant leverde een voortoets aan waarbij rekening wordt gehouden met de stikstofemissies van de stookinstallatie. Uit de voortoets blijkt dat er geen risico is op betekenisvolle aantasting van actuele en mogelijke toekomstige habitats in habitatrichtlijngebieden te verwachten is. Aangezien de VEN- en/of IVONgebieden verder gelegen zijn of overlappen met habitatrichtlijngebied is de exploitant van mening dat deze conclusie ook voor deze gebieden geldt.


Conform de ministeriële instructie van 2 mei 2021 kan de voortoets gebruikt worden. Uit het resultaat van de voortoets (groen) blijkt dat er geen noodzaak tot opmaak van een passende beoordeling is.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.



Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

21 mei 2021

Start openbaar onderzoek

7 februari 2021

Einde openbaar onderzoek

8 maart 2021

Beslissing toepassing administratieve lus

21 mei 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

20 juni 2021

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en): De administratieve lus werd door de provincie opgestart naar aanleiding van bijkomende informatie van de exploitant over de gevraagde lozingsnormen en over stikstofdeposities.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 februari 2021

8 maart 2021

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

dienst
taak
SW/VHet advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.