Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021053437 |
Gegevens van de aanvrager: | BV DIDOREC met als contactadres Berkenlaan_WI 32 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Vrijdagmarkt 18 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 4 sectie D nrs. 0 en 546A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie van een gelijkvloers van winkel naar reca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/10/2017: vergunning (20172002) voor het ombouwen van handelshuis naar appartementsgebouw (kelder als publiek toegankelijke handelsruimte uitgesloten);
- 24/03/2017: vergunning (201719) voor de verbouwing van een woning en handelsgelijkvloers (niet uitgevoerd);
- 06/12/1946: vergunning (18#21964) voor het heroprichten van een woning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: meergezinswoning met 3 één-slaapkamerappartementen en een gelijkvloerse winkelruimte met netto-vloeroppervlakte van circa 50 m2;
- bouwvolume: besloten bebouwing met 3 bouwlagen onder hellend dak met kelder;
- gevelafwerking voorgevel:
- inrichting:
Huidige toestand
In overeenstemming met de vergunde toestand, afgezien van:
- gelijkvloerse voorgevelafwerking in nieuwe blauwe steen bekleding;
- het ontbreken van de zwart metalen poort in de voorgevel;
- rechte steektrap naar deel van de winkelfunctie in de kelder vanuit de winkelruimte op het gelijkvloers.
Gewenste toestand
- functie: meergezinswoning met 3 één-slaapkamerappartementen en een gelijkvloerse reca-ruimte met netto-vloeroppervlakte van circa 64 m2;
- bouwvolume: besloten bebouwing met 3 bouwlagen onder hellend dak met kelder;
- gevelafwerking voorgevel:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van een gelijkvloerse handelsfunctie naar een reca-functie;
- regulariseren van de voorgevelafwerking op het gelijkvloers in een gladde blauwe steenbekleding;
- regulariseren van een keldertrap;
- regulariseren van de bouwkundige septische put en rioolaansluitingen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 7 mei 2021 | 31 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 7 mei 2021 | 19 mei 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 7 mei 2021 | 17 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 7 mei 2021 | 10 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 7 mei 2021 | 11 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: algemene voorschriften, culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1.1 Bestemming:
in zone voor wonen – (Wo1) is een reca enkel op het gelijkvloers toegestaan. De kelder is bijgevolg uitgesloten als reca-functie;
- 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde en 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
de bestaande, ornamentele natuurstenen gevelafwerking op het gelijkvloers van de voorgevel werd niet behouden (zoals bedoeld in de laatst vergunde toestand), maar werd vervangen door een vlakke gevelbekleding in blauwe steen (in de bestaande toestand). In de beschrijvende nota werd niet gemotiveerd waarom deze gevelwijziging al dan niet te verantwoorden en dus te regulariseren is.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
gelet op de functiewijziging met regularisatie van vergunningsplichtige werkzaamheden in CHE-gebied, omvat de beschrijvende nota onvoldoende informatie over de historische, architecturale en/of esthetische waarde van de aanwezige elementen die zonder vergunning gewijzigd werden;
functies anders dan wonen dienen een verluchte afvalberging te hebben van minimaal 4 m² groot. Deze afvalberging mag niet gedeeld worden met de woonfunctie;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De Vlaamse codex Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het RUP Binnenstad (artikel 1.1) laat geen reca toe in de kelderverdieping. Het is echter wel toegelaten om sanitair en/of bergruimte bij de reca in de kelder onder te brengen.
De aanvraag is functioneel inpasbaar. Het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing is gunstig:
“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Het pand ligt bovendien in de strategische horecakern Historisch Centrum, de verdere versterking van het horeca-aanbod in deze kern is van groot belang voor de reeds aanwezige ondernemers.”
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5 §2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Aan de beschrijvende nota werd geen CHE-rapport toegevoegd, maar gezien de aard en de omvang van de werken is dat ook niet nodig.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
Men wenst de gewijzigde indeling en de bestaande blauwe hardstenen pui te regulariseren.
“Vanuit oogpunt monumentenzorg is de gewijzigde indeling aanvaardbaar. Het behoud en het volume van de buitenarchitectuur wordt vooropgesteld gelet op het behoud van het globale stadslandschap. De oorspronkelijke bebouwing op de Vrijdagmarkt werd totaal vernietigd door de V-bominslag van 2 januari 1945 (met uitzondering van een gedeelte van het beschermde Museum Plantin-Moretus). Anno 1949 werd het plein in een rustieke stijl herbouwd. Puntgevels (nummers 14, 17, 18) wisselen lijstgevels af in overwicht van lijstgevels in zachtrood of bruin baksteenmetselwerk, gemiddeld drie bouwlagen onder zadeldak (leien) meestal met dakkapellen. De gevelopbouw varieert van drie tot vijf traveeën met rechthoekige muuropeningen in omlijsting van natuursteen en voorzien van roedeverdeling.
In die zin is het jammer dat de vergunde toestand niet werd uitgevoerd. In de vergunde toestand werd de bestaande natuurstenen pui-omlijsting geïntegreerd in het nieuwe ontwerp of werd er op zijn minst naar gerefereerd. Een kwaliteit die de correlatie tussen bovenbouw en pui en de beeldwaarde versterkte. Vandaag werd er een versoberde blauwe hardstenen omlijsting aangebracht waardoor de initiële samenhang minder voel- en leesbaar is.
De voorwaarde opgelegd in de vorige vergunning blijft gehandhaafd, nl dat het buitenschrijnwerk op de verdieping zijn ranke en slanke roedeverdeling moet behouden.”
Op vraag van de dienst Monumentenzorg worden volgende voorwaarden opgelegd:
- detailtekeningen van het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van de voorgevel moeten vóór plaatsing ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Volgens artikel 26 van de bouwcode moet de reca-functie een aparte verluchte afvalberging van minimum 4 m² hebben. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
De aanvraag is ook strijdig met artikel 43 van de bouwcode (septische putten). Het huishoudelijk afvalwater mag niet worden aangesloten op de septische put.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.
De handelsfunctie op het gelijkvloers wordt ingericht als reca. De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd.
Het gaat om een reca-functie van 64 m². Door de beperkte oppervlakte (< 500m²) en de ligging in het centrum van de stad wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd.
Voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen vallen handel en reca onder dezelfde functiegroep. Er moeten dus geen fietsstalplaatsen voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. detailtekeningen van het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van de voorgevel moeten vóór plaatsing ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg;
3. voor de recafunctie moet een aparte afvalberging van minimum 4 m² voorzien worden conform artikel 20 van de bouwcode;
4. het huishoudelijk afvalwater mag niet worden aangesloten op de septische put conform artikel 43 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 april 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 7 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 juli 2021 |
Verslag GOA | 16 juni 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. detailtekeningen van het buitenschrijnwerk op de verdiepingen van de voorgevel moeten vóór plaatsing ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg;
3. voor de recafunctie moet een aparte afvalberging van minimum 4 m² voorzien worden conform artikel 20 van de bouwcode;
4. het huishoudelijk afvalwater mag niet worden aangesloten op de septische put conform artikel 43 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.