Terug
Gepubliceerd op 28/06/2021

2021_CBS_05150 - Omgevingsvergunning - OMV_2021026140. Eduard Van Steenbergenlaan 60. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05150 - Omgevingsvergunning - OMV_2021026140. Eduard Van Steenbergenlaan 60. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_05150 - Omgevingsvergunning - OMV_2021026140. Eduard Van Steenbergenlaan 60. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021026140

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dries Van Biesen met als adres Eduard Van Steenbergenlaan 60 te 2100 Antwerpen en mevrouw Jozefien Scheepers met als adres Eduard Van Steenbergenlaan 60 te 2100 Deurne

Ligging van het project:

Eduard Van Steenbergenlaan 60 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32 sectie B nrs. 0 en 559Y

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/01/1955: toelating (626#16416) voor oprichten woning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwdiepte van 9,20 m op alle verdiepingen;
  • kroonlijsthoogte van 8,50 m;

-          gevelafwerking: voorgevel in klampsteen met buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout;

-          inrichting:

  • naast de oprit en het toegangspad naar de voordeur is de voortuin groen en onverhard aangelegd;
  • de voortuin is afgesloten met een voortuinafsluiting.

 

Huidige toestand

 

-          functie: eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwdiepte van 9,20 m op alle verdiepingen;
  • kroonlijsthoogte van circa 8,56 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in roodbruin gevelmetselwerk en buitenschrijnwerk in witte PVC;
  • garagepoort in een groene kleur;

-          inrichting:

  • de volledige voortuin is verhard aangelegd;
  • de voortuinafsluitingen werden ter hoogte van de rooilijn afgebroken.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning met complementaire functie op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
  • nieuwe perceelsbrede achterbouw op de gelijkvloerse verdieping tot een bouwdiepte van 13,53 m;
  • ter hoogte van de linker perceelsgrens telt de achterbouw 2 bouwlagen onder een plat dak tot een bouwdiepte van circa 11,10 m;

-          gevelafwerking: voorgevel in roodbruin gevelmetselwerk en buitenschrijnwerk in witte PVC;

-          inrichting:

  • op het platte dak van de gelijkvloerse verdieping wordt een dakterras aangelegd;
  • een buitentrap tegen de linker perceelsgrens verbindt het dakterras met de aangrenzende tuin;
  • de volledige voortuin is verhard aangelegd en heeft geen voortuinafsluiting.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          bouwen van een achterbouw op de gelijkvloerse en 1ste verdieping;

-          plaatsen van een buitentrap tegen de linker perceelsgrens;

-          interne constructieve werken;

-          wijzigen van de scheimuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

5 mei 2021

11 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

5 mei 2021

7 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 27 Open ruimte:

de voortuin werd volledig verhard aangelegd;

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:

de afvoer van de haard op de gelijkvloerse verdieping verloopt door het platte dak van de achterbouw. Omdat deze niet is ingetekend op de achtergevel of de snede is het onduidelijk waar de afvoer uitmondt.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat geen functiewijziging. Op de gelijkvloerse verdieping achteraan wordt een praktijkruimte ingericht als complementaire functie. De bestaande hoofdfunctie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag is inzake schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

De woning, met een volume van drie bouwlagen onder een plat dak, wordt uitgebreid op de gelijkvloerse verdieping tot ongeveer 13,50 m. Ter hoogte van de eerste verdieping wordt een beperkte uitbreiding gerealiseerd tegen de linker perceelgrens tot een bouwdiepte van ongeveer 10,10 m. De voorgestelde bouwdiepte overschrijdt de kenmerkende bouwdiepte in de straat niet. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

 

De voortuin is volledig verhard. Dit is strijdig met artikel 27 §4 van de bouwcode. De voortuinstrook dient vrij te zijn van verharding, met uitzondering van de strikt noodzakelijke verhardingen naar de toegangspoorten. Als voorwaarde wordt opgenomen de toegangspaden naar voordeur en garage in breedte te beperken tot respectievelijk 1,50 m en 3 m zoals voorgeschreven in de bouwcode. De overige delen in de voortuinstrook moeten groen aangelegd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De bestaande voorgevel blijft behouden. De gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt met hout. De uitbreiding op de verdieping wordt voorzien van donkergrijs aluminium gevelbekleding. Verder wordt op het gelijkvloers en de eerste verdieping achteraan een schuifraam geplaatst. Het nieuw buitenschrijnwerk in de achtergevel is voorzien in donkergrijs aluminium.

 

Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gevelafwerking aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De afvoer van de haard op de gelijkvloerse verdieping verloopt door het platte dak van de achterbouw, omdat deze echter niet is ingetekend op de achtergevel of de snede is het onduidelijk waar de afvoer uitmondt. Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen dienen te voldoen aan artikel 35 van de bouwcode. Dit wordt in voorwaarde opgenomen.

 

Het plat dak van de gelijkvloerse uitbreiding wordt aangelegd als dakterras. De achtertuin is vanop het dakterras toegankelijk via een nieuwe buitentrap tegen de linker perceelgrens. In functie van zichten op het naastliggend perceel worden de scheidingsmuren verhoogd. De scheimuurwijziging is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Er was ook geen bezwaar van de aanpalende die werd aangeschreven in het kader van de aanvraag.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarde voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de toegangspaden naar voordeur en garage in breedte te beperken tot respectievelijk 1,50 m en 3 m zoals voorgeschreven in artikel 27 van de bouwcode. De overige delen in de voortuinstrook moeten groen aangelegd worden;

2.      de afvoer van de haard moet voldoen aan artikel 35 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 april 2021

Volledig en ontvankelijk

5 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 juli 2021

Verslag GOA

15 juni 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de toegangspaden naar voordeur en garage in breedte te beperken tot respectievelijk 1,50 m en 3 m zoals voorgeschreven in artikel 27 van de bouwcode. De overige delen in de voortuinstrook moeten groen aangelegd worden;

2.      de afvoer van de haard moet voldoen aan artikel 35 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.